Jump to content

Luftgevær


Jegeren350

Recommended Posts

Hei, ser etter nytt luftgevær! Vil ha kraft, presisjon og har høy utgangshastighet med tunge kuler!

Har sett på Benjamin trail np xl 1500, dina 350 magnum, gamo socom extreme og noen andre gamo versjoner med en sykt høy utgangshastighet den ene hadde 503m/s altså 1650fbs

Noen som har noen forslag?

Link to comment
Share on other sites

PCP= Pre-Charged Pneumatic altså du har en lufttank som fylles, slik at du slipper å knekke/spenne mellom hvert skudd.

(på samme måte som med co2 patroner)

 

"Vanlig" luftgevær må spennes mellom hvert skudd.

 

 

Hadde selv en gamo ettellerannet med over 400m/s en periode, den var finfin til å lage lyd, men presisjon over 15 meter var det ikke.

lengste holdet jeg testet den på var 50meter hundre prosent vindstille og beste samling var som en Toyota hiace omtrent.

mens min fars gamle Slavia (tror jeg det var) samlet finfint på en Toyota starlet!

Link to comment
Share on other sites

XXL har noen PCP-våpen fra BSA. Game-on.no har PCP fra Hatsan. FX har en norsk forhandler, men husker ikke hvem det var.

 

Dukker opp noen PCP-børser på finn.no innimellom, antagelig fra folk som ikke er interessert nok til å ta seg bryet med å skaffe luft...

 

Presisjonen har rykte på seg for å være meget forskjellig mellom PCP og "alt annet". Jeg har ikke sett det med selvsyn, men det er vel en grunn til at man omtrent utelukkende ser PCP-våpen på konkurranser...

Link to comment
Share on other sites

men er det mulig og kjøpe et luftgevær med ganske høy utgangshastighet og bruke tunge kuler så utgangshastigheten ligger seg rett under lydenshastighet? har sett litt på benjamin trail np xl1500 med utgangshastighet med vanlige kuler på 365m/s og eventuelt bruke tunge kuler som JSB 16,2 grain og kuller i den vekten

Link to comment
Share on other sites

Har forstått det slik at Hatsans fjærvåpen suger gammel avløpsledning, men PCP-børsene har jeg ikke sett noe særlig negativt om. Har derimot sett et par engelske youtube-filmer der man er godt fornøyd.

 

Og ja, tunge kuler gir lavere fart.

 

Kraft og langt får meg til å tenke større kaliber. Tunge kuler frakter mye energi på lavere hastigheter. Det sagt, så er det fint mulig å skyte langt med lavere fart, så lenge du kompenserer med kikkerten. Problemet luftvåpen ofte har på avstand, er lette kuler som er glade i å følge vinden.

 

Holder børsa 1MOA på 10 meter, holder den i teorien det samme på 50 meter. Alt annet er snakk om kuler, klima og kanaljen bak rattet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

rule of thumb: aldri gå over 900 fps da er d bedre å kjøpe større kaliber (22,25) vis du ser litt på ted's holdover sine videoer (anbefales) så klager han litt over at kulene wabbler ( kunne ikke oversette :lol: ). se litt på reviewen av hw-etellerannet så skjønner du hva eg mener :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Låner denne tråden litt da tema er det samme.

 

Er på jakt etter ett billig og bra, brukt, luftgevær. Er ikke ment å skulle brukes på langhold, men kanskje opp til 40 meter, hvis jeg skulle finne på å skyte MS.

 

Har lest gjennom en del tråder her angående kjøpe av luftgevær, ser det stort sett anbefales å kjøpe gevær som koster 5000 +(+++).

Jeg kunne tenkt meg noe brukt, brukandes, eller defekt, til rundt 1000-lappen, evt om en kan "gjøre ett varp" kan jeg strekke det litt lenger.

Kjekt om det har potensiale til å treffe innenfor "svarten" på 25 meter.

 

Kom med tips på merke og model.

 

 

Kan dette være ett potensielt "varp"?? Mener Feinwerkbau er nevnt i enkelte tråder som "god kvalitet" ???

FINN-kode: 58098339

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... e=58098339

 

Ligger også en Anschütz på Finn, men lite data om den.

 

FINN-kode: 63458712

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... e=63458712

 

Er den noe å ha? Er den verdt 1000 kr?

Noen som ser hvilken modell dette er?

Link to comment
Share on other sites

Anschützen du linker til er nok et fint gevær, men den er ikke noe for folk som ikke er "over gjennomsnittet" kompetente på luftvåpenmekanikk. I tillegg til at det er vanskelig å oppdrive reservedeler hvis noe skulle være røket eller ryker, har den et hydraulisk rekyldempningssystem som trenger de riktige pakningene. Pakningene finnes å kjøpe, men så der det dette med å få det til å virke som det skal.

 

Den 10meters-børsa som faktisk er fornuftig å kjøpe er et eller annet i FWB300-serien.

Link to comment
Share on other sites

Anschützen er et bra gevær, men den er i fra 60 tallet og det eksisterer knapt reservedeler til den.

Jeg har siklet litt på den selv da jeg liker gamle matchvåpen. Personlig har jeg bestemt meg for ikke

å kjøpe den av mangelen på deler. Storsett alle som vil bytte deler på den må lage delene selv.

Om du googler den Anschütz 220 finner du masse info om den.

 

Ryker noe må du lage delene selv, eller kan du vente i noen år til en ny en kommer for salg og håpe

at de delene du trenger ikke er ødelagt på den også.

 

220'n har vel ikke hydraulisk dempesystem, det kom vel på 250'n.

 

Beste valg er uten tvil å finne en Feinwerkbau FWB 300s. Du vil aldri finne noe mer presist for pengene dine :)

Link to comment
Share on other sites

Takker for god svar.

 

Da holder jeg meg unna den Anschützen'en, også får jeg heller rette blikket østover etter en Feinwerkbau FWB 300s.

 

Noen som vet hva disse Feinwerkbau FWB 300s går for i Norge, om det kommer noen til salgs da?

Vil det være lønnsomt å ta med seg en ekstra når en først er over der og henter en?

 

Ser de ligger på blocket.se for 1500 til 2300 SEK

Link to comment
Share on other sites

De går vel for 1500 til 3000 i Norge, avhengig av stand og modell, noen modeller er sjeldnere og kan antagelig gå for mer.

En kompis kjøpte en med litt smårust til 1700, min kostet vel mellom 2000 og 2500 om jeg ikke husker feil, den er temmelig pen. Lite å tjene på å importere og selge med andre ord.

Link to comment
Share on other sites

De er produser fra 1972 til midten av 90 tallet med små variasjoner og de er veldig solide.

Med andre ord er det mange av dem på markedet. I Norge dukker dem opp en gang iblandt,

men i Tyskland og Sverige ligger dem for salg hele tiden.

 

Prisene til Evert er der omtrent, noen kan være verdt mer om det er sjeldne versjoner.

Link to comment
Share on other sites

Har surfet litt rundt på eGun og andre steder i det tyske riket, men pga valutakursen er de faktisk ikke særlig mye billigere enn svenskene.

 

 

Har hatt en trivelig våpenprat med PerGevær fra Blocket.se, eller Per fra Kungsör som han også heter. Han har en del 300'er inne for tiden, og spesielt 2 som er særdeles fine sa han.

Fikk mailet over bilder av praktstykkene. Etter å ha sett stasen, og med gode råd fra "kammerater" her i bakhodet, bestemte jeg meg for å kjøpe begge to (kona fikk nemlig lyst på ei også). :lol:

 

Sa da har jeg fått kjøpt børser, eller er det luffer dere kaller dem. :shock: Får dessverre ikke hentet dem før i november, pga jobb, men da har jeg mye å glede meg til.... 8)

 

Begge børsene er utstyrt med diopter, matchavtrekk og Per har skiftet alle pakninger på begge børsene. I tillegg til børsene får jeg med 2 stk Diana montasjer og 5000 H&H Match kuler (som Per påstod gikk godt i disse børsene).

Den ene børsa er produsert i Januar 1978, den andre i februar 1985

 

For hele pakken måtte jeg blø for den nette sum av 6100 SEK :D

 

Tilstand og det at jeg fikk med montasjer og kuler tatt i betraktning tror jeg ikke det ble så aller værst pris :forvirra: Eller hva tror dere?

 

Dette skal bli morsomt :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

PCP riflene på xxl hadde veldig lite utgangshastighet. Vil gjerne ha en luftrifle så kan skyte på lange avstander og presist

 

Det er en "vanlig" misforståelse at høy fart gir presisjon på lange hold. Det er ikke så enkelt..

Jeg kan ta et eksempel (ikke så langt unna luftvåpen):

Jeg skyter *litt med salong, .22lr. Der kan jeg velge mellom bl.a.

CCI Stinger (1640 fps) og

Lapua Center X (1073 fps)

(pris pr. smell er ca lik for disse)

 

For å treffe et egg på 200 meter på færrest mulig skudd: Hva tror du jeg vil bruke, og hvorfor?

Hint: Ballistisk Koeffisient (BC).

 

Så kan du selv tenke etter hvorfor PCP-riflene har "lav" hastighet :)

Link to comment
Share on other sites

Det er bare å kjøpe en Hatsan eller Gamo og mange pakker med plast og aluminium

ammunisjon. Der får man utgangshastigheter på 1400m/s. Er ikke det nok kan man

jo sette inn et par skiver ved fjæra. Så tar man og heller litt motorolje inn i kammeret

ved hvert skudd. Dette smeller og kulene går som bare f**n og røyk blir det jo også.

 

Dette er jo fint brukanes til å treffe store hermetikkbokser på opptil 2m avstand, kulene

vil jo gå tvers igjennom så detta må jo være bra.

Om man ikke skjønner tegninga når nettet er fullt av info og samtlige prøver å forklare

det motsatte, vel da er det vel bare å kjøre på da...

 

Personlig liker jeg å ha et luftgevær som kan treffe tegnestifter på 50m, men jeg skal

da ikke dømme andre for å ha andre interesser :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...