Jump to content

Erfaringer med bytte av org Rem 700 løp?


mar.j.kar

Recommended Posts

Lurer på om noen har erfaring med å kjøpe nytt/brukt originalt Remington 700 løp til original Remington 700 kasse... Spørsmålet er vel i grunnen om løpene generelt går om hverandre? Er det samme gjenger og likt gjengeparti i f.eks SPS og BDL modellene.

 

Jeg har selv Remington 700 med flere løp, men ingen av disse er originale og er blitt tilpasset av børsemaker.

 

Grunnen til at jeg lurer er at min bror som har en rem 700SPS i 22-250 ønsker å bytte til noe mer anvendelig, og det ligger originale løp i både 7-08 og 308 for salg diverse steder...

 

Setter pris både på synsing, kvalifisert gjetning og ikke minst egne erfaringer!

Link to comment
Share on other sites

Alle Rem 700 har samme dimensjoner på gjengepartiet.

 

Egen erfaringer; kjøpte "brukt" 308win-løo; ut med det gamle originale 30-06-løpet; inn med 308-løpet. Ferdig jobb. Sikkert lurt å ha tilgang til tolk (finnes geriljametoder med fabrikkpatron og div shims-funker det og..).

Link to comment
Share on other sites

Har byttet noen løp på Rem 700. Med original kasse,sluttstykke urørt kan du bytte originale løp, men vær oppmerksom på å sjekke headspace at det er riktig og bruk anerkjendte tolker.

Det som er problemet med disse masseproduserte riflene er at de er ikke bestandig rette. Hvis du har hatt riflen hos børsemaker kan han ha rettet opp kassen og det nye løpet. Det kan være slik at man går til oversize. Det vi si øke diameter på gjengeparti på løpet og det samme på kasse. Da passer ikke original delene lenger.

Hvis du bruker orignalt løp til original kasse blir det så rett/skjevt som om det var masseprod.

Men husk å sjekke headspace for er det for stort er det farlig!!

Link to comment
Share on other sites

Sannsynligheten er stor for at du betaler mer for å kjøpe tolker(GO/NOGO) enn for å få tilpasset løpet hos en børsemaker. Må kammeret brotsjes eller kortes ned må du uansett kontakte børsemaker hvis du ikke kan gjøre det selv.

Link to comment
Share on other sites

Å tolke ett kammer med hjemmelagd metode funker greit.

Kjøp fabrikk hylser. Nye!

Plukk bort utstøter og utdrager fra sluttstykket. Og tennstift.

Skru fast løpet til det stopper. Husk at rekylklakk også må stå rett.

Sett inn ei fabrikk ny hylse. Lukk hevarm. Kjenn etter motstand når bolten kommer helt ned.

Den fabrikk nye hylsa di er GOtolken.

Så... Legg 1 lag med blank tape på hylse bunnen, ikke ha tapen breiere enn hylsa. Ellers kan du tolke det som motstand når hevarm lukkes, mens det egentlig er tapen som hekter seg fast mellom støtbunn og hylse.

1-3 lage tape er innafor dimensjonene til en go tolk. Kommer du opp i 4-5 lag, før du kjenner motstand når bolten lukkes, begynner du å komme opp i headspace som kan gi hylse seperasjon. Prøv å stram løpet litt mere. Og tolk på nytt. Se om det blir motstand med færre lag med tape.

Når ammo testes, sjekkhylsene for "strekk" merke. Forandring i overflate på hylsa.1-2cm oppe.

Denne indikerer at head space er for stor. Hylseseperasjon kan komme fra ny/ førstegangs skutt hylse.

Link to comment
Share on other sites

Man kan kjøpe seg til fant, om man shopper ukritisk Rem 700 dings for å bytte løp.

Men det finnes utvendige låsekassenøkkler, som også passer på at rekylklakk kommer på rett plass.

Men har man tid og tolmodighet, eller er flink. Så berges man med minimalt av utstyr.

Pipe stikke og låsekasse nøkkel er grunnen til at mange sier at en børsemaker gjør jobben billigere.

Bruker man grunnen om å være sjølhjulpen. Så skader det ikke å handle litt verktøy

Link to comment
Share on other sites

6x47, hvor ligger en fabrikkny hylse mellom NO GO/GO grensene? Du snakker som om det er fastlagte grenser for dette. Du tar i så fall feil. Uansett om det finnes folk som bruker metoden du referer til så vet man ikke hvor man ender med headspace. Jeg har alt utstyr til løpsskifte og kamring og gjør slikt selv. Jeg har også fagbrev som verktøymaker, ingeniørutdannelse og dreiebenk og en passe stor fresemaskin i verkstedet hjemme. Tolker og brotsjer har jeg også et utvalg av. Min anbefaling på generelt grunnlag er å ikke ukritisk anbefale løpsskifte til amatører. Det kan fort gå galt. Neste gang kan du bli liggende ved siden av en som har fått anbefalinger om våpenmekking, på skytebanen.

Link to comment
Share on other sites

Nå må du gi deg; nøyaktig hvordan kan metoden 6x47 beskriver gjøre det farlig for sidemannen på banen? Med normalt sunt vett er ikke dette vanskeligere eller farligere enn å fikse bremser på volvoen selv.

 

Jeg bruker noen fabrikkpatroner men gjør det ellers som 6x47; guess what-tolket med tolkesettet til en proff og anerkjent børsemaker er det spot on.

 

Derimot har jeg betalt en annen anerkjent børsemaker med fine hjemmesider og utrolig rykte for en sånn jobb; det kammeret var så stort når proffen var ferdig at jeg opplevde 60% klikk med alt av ammo. Tror pinadø fyren er ingeniør også :roll:

Link to comment
Share on other sites

Da jeg sprengte M695 kassa mi med 30-06AI pipe stående i, var også 300 winmag pipa i T3'n utskutt. Reiv ut begge pipene og skrudde 06AI pipa inn i T3 kassa. Tok ei ny skyteforma hylse og lukka bolten. Lett og fint. La på en tape bit på hylseenden og fikk treg bolt. Passa spot on, og har skutt noen 1000 skudd med den siden. Har også ei 6.5x65RWS pipe stående, som har stått i den sprengte 695 kassa. Skulle ikke forundre meg om den passer like bra I T3 kassa som 06AI pipa. ;)

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Les hva jeg skrev og gi deg selv Chiefen. At du er såpass ukritisk i lesing av andre innlegg overrasker meg. Vanligvis er du mer saklig. Om du har truffet til nå betyr bare at du har hatt flaks, det betyr ikke at metoden er sikker, eller? Hvor i toleranseområdet er du ved å bruke ikke spesifikk fabrikk ammunisjon(6x47 nevnte fabrikkhylse) og tape av ukjent tykkelse en eller flere ganger? Eller er du kanskje utenfor toleranse området?

Amatører leser slikt som fanden leser et eller annet. Jeg står ved det jeg sa; å anbefale amatører å skifte løp selv er ikke bra.

Link to comment
Share on other sites

ATK.

Du har ett poeng..eller flere.

Jeg har jo kun syslet med løp som allerede er tilpasset mitt våpen.

Og sjekket litt med tape tykkelser... Det er stor forskjell!! Ikke målt tykkelsen, men tok forskjellige tape bak på ei hylse. Og det er ganske variabelt resultat.

Jeg har stort sett hatt tolker når løpet var nytt. Og når dem er solgt/byttet bort, så er tape/hylsemetoden benyttet.

Link to comment
Share on other sites

Helt standard elektrikertape er 0,10-0,12mm tykk; en norsk ølboks 0,12mm. Med 1 lag bak på en fabrikkpatron skal det være merkbar motstand når en lukker sluttstykket , med 2 lag skal ikke sluttstykket kunne lukkes.

 

Det er ingen proff måte, det er ingen super-presis måte-men farlig? Nei.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...