Jump to content

innskyting av salong


Newbee

Recommended Posts

Som med alle andre skytevåpen.

Antar du har kikkertsikte:

 

1: Finn deg ett sted med sikker bakgrunn.

2: Start på 25m og skyt på en stor papp bit med ett siktemerke (lite farget merke i midten).

3: Skyt ett skudd med anlegg mot senter.

4: Om treffpunktet er opp, så skrur du ned på siktet, er treffpunktet til venstre, så skrur du til høyre på siktet.

5: Husk det fort blir mye skruing på siktet for å flytte treffpunktet noen cm på så kort hold som 25m.

6: Når du er midt i på 25m, flytter du blinken ut til 50m og gjentar.

7: Nå er du så midt i at all videre innskyting kun er for varierende høyde med avstand.

 

Man kan også grovjustere med å sikte gjennom løpet, holde våpenet helt stille og så merke seg hvor trådkorrset er i forhold til løpet. Og så grovjustere seg inn før punkt nr 1.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ha gjort noe litt annerledes. I begynnelsen ville jeg ha skutt tre eller fem skudd av gangen før jeg stilte på siktet. Hvis ikke disse skuddene ligger i (omtrent) ett hull, ville jeg sett på hvor midt mellom skuddene er, og stillt på siktet.

 

En som har sin første salongrifle vil gjerne ha litt problemer med at kulene ikke alltid går akkurat i ett hull :D . og det blir mye skruing hvis man skal stille for hvert skudd.

Link to comment
Share on other sites

La meg legge til:

8: Når en er innenfor 25cm fra siktepunktet på 25m, skytes det tre skudds serier med måling fra middeltreffpunkt. Det er liten vits i å skyte tre skudds serier når en er over 25cm fra siktepunktet på så kort avstand som 25m (men det skader ikke om kulene bare vil fly omkring der fremme). :wink:

 

Ett annet tips er at en må fokusere på avtrekket, dette skal utføres uten rykk og napp (prøv å presse roooligt med økende kraft til det pluttselig smeller). Da får en bedre samlinger. Og husk godt anlegg ved innskyting.

 

@cz27. Glemte å ta med dette, da jeg så på det som selvfølgelig (glemte i farta at han er helt er færsk). :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Er det slik at dersom en skyter inn en salong på 30 m.... så treffer en omtrent på 60 m også (uten å endre siktepunktet), med videre fall på en 15 - 20 cm til 100 m

(Jeg tipper helt vilt her, husker ikke osv... så derfor denne posten.... :D )...

 

Det kommer an på hvor høyt siktelinjen er over løpet.

Link to comment
Share on other sites

Som med alle andre skytevåpen.

Antar du har kikkertsikte:

 

1: Finn deg ett sted med sikker bakgrunn.

 

Sørg for all del for at skytinger foregår i lovlige former. Hvis du blir anmeldt for å drive skyting uten grunneiers tillatelse kan du vente deg reksjoner fra onkel blå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...