Jump to content

kuletest i våte avviser 308 win


wobbern

Recommended Posts

gjorde en liten kuletest i går jeg tenkte jeg skulle dele med dere.

 

Barnes ttsx 168 grain fabrikkammo.

V0=785 m/s

restvekt 167,4 grain. 99,6%

største diameter 15 mm

inntregning i avviser 47 cm

kula lagde en fin sårkanal hele veien. gikk cirka 5 cm inn i avvisene før den åpnet.

 

normal_IMG_4934.JPG

normal_IMG_4938.JPG

 

Hornady interbond 165 grain

V0=783 m/s

Restvekt 129,9 grain 93%

Største diameter 19mm

Inntregning i avviser 30cm

kula åpnet etter cirka 3 cm og laget en stor sårkanal. denne kula vil nok gi godt skuddtegn

 

normal_IMG_4940.JPG

normal_IMG_4945.JPG

 

Nosler accubond 165 grain

V0=797 m/s

Retvekt 129,9 grain 79%

Største diameter 16mm

inntrenging i avviser 47 cm

kula åpnet etter cirka 3 cm og laget fin sårkanal. litt mindre sårkanal enn interbond.

 

normal_IMG_4946.JPG

normal_IMG_4947.JPG

 

Federal trophy bonded tip. fabrikkammo

V0=819 m/s

Restvekt 162,3 grain. 98,4 %

Største diameter 17,3mm

Inntrenging i avviser 47 cm

denne kula lagde veldig liten sårkanal, vanskelig å se hvor kula åpnet. skjøt en okse forrige sesong med denne kula og den ga veldig dårlig skuddtegn men det var ett veldig pent slakt.

 

normal_IMG_4950.JPG

normal_IMG_4951.JPG

 

Nosler partition 180 grains fabrikkammo

v0= 742 m/s

Restvekt 142,8 grains 79 %

Største diameter 14,5 mm

inntrenging i avviser 41 cm

Denne kula åpnet etter cirka 5 cm og laget en stor sårkanal noen cm før sårkanalen ble veldig liten.

 

normal_IMG_4954.JPG

normal_IMG_4959.JPG

 

Hornady sst 150 grain

V0= 830 m/s

Restvekt 105,4 grains 70%

Største diameter 16,3

inntrenging i avviser 32cm

denne kula åpnet etter cirka 2 cm. åpnet voldsomt å ga en veldig stor sårkanal. vil tippe denne kan gi stygge slakt.

 

normal_IMG_4960.JPG

normal_IMG_4961.JPG

 

Hornady Vmax 110 grains

V0=832 m/s

Restvekt 23,6 grains 21,5%

Største diameter 12,8mm

inntrenging i avviser 19 cm

kula åpnet etter cirka 2 cm og laget en voldsom sårkanal. litt liten hastighet på kula da noen ladet denne for meg men har en ladestige liggende som snart skal testes så da kommer det nye bilder.

 

normal_IMG_4964.JPG

normal_IMG_4965.JPG

 

Sierra varmint 110 grain

V0= 981 m/s

Restvekt 43,7 grains 40%

Største diameter 14,5mm

inntrenging i avviser 21 cm

kula åpnet etter cirka 2 cm og laget en stor sårkanal. kanskje ikke så stor som vmax men like i nærheten

 

normal_IMG_4967.JPG

normal_IMG_4968.JPG

 

Nosler custom competition 168 grain

V0= 789 m/s

restvekt 18 grain 11%

inntrenging i avviser 50 cm

testet denne kula fordi jeg ser noen jakter med matchkuler. kula gikk cirka 42 cm inn i avvisene før den ekspanderte og da eksploderte den bare.

anbefaler IKKE denne til jakt.

 

normal_IMG_4970.JPG

normal_IMG_4971.JPG

 

hvis noen syns dette er interessant så kan jeg sikkert legge ut flere tester når jeg har skutt flere??. skal blant annet teste noen kuler i 7mm rem mag

Link to comment
Share on other sites

Slike tester er fenomenale og helt topp!!! All honnør, veldig interessant!

Har du mulighet for å teste Winchester Power Max Bonded i 308win 150grs?

 

hei. har ikke denne kula dessverre men den får man kanskje bare som fabrikkammo ?

hvis jeg ser ei pakke så skal jeg kjøpe ei å teste.

 

Bra test!

Opplevde du noe spesiell vinkling? Sånn som denne tråden diskuterer viewtopic.php?f=17&t=110744

 

Hornady interbond synest jeg hadde veldig fin ekspansjon og restvekt! Men kanskje litt lav intrenging? Vil kanskje gi få gjennomskudd, noe som jeg mener er viktig for å finne tydelige blodspor og gi kort utras.

 

merket ingen vinkling med barnes kula. den gikk som en strek i avvisene.

 

 

har en ladestige med 150 grains ttsx som jeg skal prøve så når jeg finner godladningen på den så blir det ny test i aviser så da får jeg se om den vinkler noe.

 

når det gjelder interbond så vil man nok ikke få gjennomskyting. jeg vil tro at denne kula gir korte utras selv om den ikke går igjennom, det er de vitale delene som har de store blodårene og ikke kjøtt og musler som er det siste man går igjennom ved gjennomskyting, når det gjelder blodspor så er nok dette lettere å se ved gjennomskyting.

 

 

noen som har en ide på hvorfor det ble så liten sårkanal på trophy bonded tip ? den har jo ekspandert bra men den ekspanderer kanskje sakte over lengre avstand enn de andre kulene. ??

Link to comment
Share on other sites

Er det interessant å få tilsendt noen kuletyper for testing neste gang?

 

Hvor mange trenger du av en bestemt type for å lade opp?

 

Jeg kunne sendt noen 150grs Swift scirocco II. Lurer på hvordan denne er fordi jeg har hørt noe stygt om den, men har fine erfaringer selv med lungeskutte rådyr.

Link to comment
Share on other sites

har litt lite tid til skyting om dagen så vet ikke når jeg får testet igjen. så jeg tror ikke jeg tør å ta på meg å teste kuler som folk sender meg desverre. føler att det blir litt press hvis jeg tar på meg å teste kuler for andre.

 

men Swift kula er ei kule som jeg vært litt nysgjerrig på selv så jeg kommer nok til å handle ei pakke med kuler etter hvert.

 

de kulene jeg har nå som er klare for testing er barnes ttsx 150 grain og hornady 110 grains vmax.

må bare få skutt ladestigene først så jeg vet hva som samler.

110 vmax er testet her fra før men jeg håper å få rund 970m/s med den stigen jeg har ladet nå.

har også noen pakker med Winchester 180 grain tradisjonell blyspiss som var et impulskjøp jeg kan teste.

 

og så tror jeg det blir å teste hornady gmx og nosler E tip etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Honnør for denne tråden :)

 

Gjorde kulevalget mitt for elgjakten klar også :)

Valget stod mellom A-frame, Nosler AB og Honrady Interbond.

Jeg går for 180gr Hornady Interbond

 

 

Om ønskelig kan jeg donere noen kuler om du vil teste mer ?

Det blir da kuler jeg må trekke, men det er ikke noe problem...

Har 180gr Woodleigh, 180gr Norma Vulkan, kanskje noen 180gr Blaser CDP kuler også

Tror også jeg har 165gr Sierra GK

 

Send meg en pm om dette er ønskelig!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...