Jump to content

Allsidig ammunisjon i 308w


Bhgbren

Recommended Posts

Selvfølgelig fungerer GMX på rev, men i utgangspunktet så er dette en kule som overhode ikke er tiltenkt revejakt. Den er knallhard, ekspanderer til liten diameter og er konstruert for å gi gjennomskyting på alt som finnes i norske skoger. En 165grs versjon i 308 vil dessuten gi temmelig lave hastigheter, det finnes ingen grunn til å ikke velge 150 grs versjonen i 308. Den største bakdelen med GMX på rev er rikosjettfaren. Dette problemet er størst om man jakter nær bebyggelse og på frossen mark. I mine øyne er dette en dårlig egnet revejaktkule

 

Skal du jakte alt med en kule i 308 WIN vil jeg anbefale 165 grs Hornady Interbond. Denne finnes vel også i superformance serie.

Jeg bruker denne kulen (hjemmeladet) og den fungerer supert. Ekspanderer raskt til stor diameter (selv i relativt lave hastigheter) fragmenterer ikke, selv ved treff i grove bein, er superpresis og gir bra skuddvirkning.

Eneste fordelen en GMX har, sammenlignet med en Interbond, er nok gjennomtrenging på stor elg på korte hold og med en ugunstig skuddvinkel.

Link to comment
Share on other sites

V-max skulle vel gjere vei i vellinga :D Har ein del liggande men har ikkje prøvd dei på rev endå

Les overskriften.

V-max er overhode ingen "allsidig" kule. Den er kun egnet til å sprenge små dyr/fugler i filler. Å skyte på elg med den vil være veldig veldig dumt.

Link to comment
Share on other sites

V-max skulle vel gjere vei i vellinga :D Har ein del liggande men har ikkje prøvd dei på rev endå

Les overskriften.

V-max er overhode ingen "allsidig" kule. Den er kun egnet til å sprenge små dyr/fugler i filler. Å skyte på elg med den vil være veldig veldig dumt.

 

Vi regner med ingen bruker Varmint kuler på stor

vilt. hvis så skjer må Jegerprøven gjennomgåes??

Link to comment
Share on other sites

Noe av det beste innen ferdig ladet ammunisjon, er Federal Trophy Bonded Tip. Ikke billig, men veldig god og presis! I andre enden av kostnadsskalaen, er feks Winchester Power Max Bonded, halvparten av prisen til nevnte Federal. Men til Elg bør det brukes 180gr av den, og kanskje den også da er litt for myk, jeg tenker på treff i bein og knokler. Uansett, men mening er når det gjelder ammunisjon, det burde ikke vært spart på god Jakt ammunisjon. Tross alt, hvor stort er forbruket ila av en sesong? Medgir at jeg har funnet "min" ammo, både ferdig ladd og egenladet. Det er selvsagt ikke slik at bare prisen er høy, så er også kulene plutselig blitt helt supersoniske! Federal Fusion, er billig og har mange fellinger bak seg, som alltid innen type kule prat, det er skytteren som må plassere kulen på rette stedet, under de til enhver tids rådende forhold! Men nå rev også er inne i bildet her, setter det litt mer krav til presisjon, en rev er noe helt på 100 meter, enn hva en elg er.

Link to comment
Share on other sites

Har lada barnes TTSX til haustens jakt. Trur den er brukandes til det meste men er litt skeptisk til rikosjettfaren etter å ha gått gjennom eit dyr. Har god erfaring med Swift A-frame på hjortebukk men slit litt med presisjonen på den. Eigenpresisjon som på snusøskja synest eg er litt for mykje på 100 m. Ellers trur eg Federal fusjon, sako super hammerhead og lodda kuler i den klassen og er brukande. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...