Jump to content

Andejakta 2015


Xesray

Recommended Posts

tror dette blir et fantastisk år, kryr av lakse ender og div på favoritt plassen, har handlet nytt og godt utstyr og jeg kan ikke vente.

dumt at det ikke er lov til og jakte ærfugl her oppe :trist: (noe det er jævlig mye av) men klarer meg fint med de andre artene. :wink:

og i år får jeg brukt min ruger 10/22 til jobben :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg gleder meg også til andejakta! For min del er andejakt "hverdagsjakt", jeg er heldig og bor rett i nærheten av flere våtmarksområder (Jæren) med god trafikk av ender og gjess. Ifjor fikk jeg en veldig bra sesong med god felling av både stokkender, krikkender og brunnakker. Jeg bruker mye tid på storviltjakt i løpet av høsten, med alt styret det medfører, andejakt blir derfor ren avkobling. Jakter stort sett på kveldstrekket, og oftest uten bruk av lokkefugler.

 

Ellers blir det jo spennende å se om vi får bruke blyhagl på ender. Jeg har fått med meg at vår kjære fylkesmann i Rogaland (miljøvernsjef) er på banen og vil endre teksten til den nye forskriften slik at man ikke kan jakte ender og gjess med blyhagl på innmark, kun over hav og sjø. Jeg tør ikke håpe på blyhagl til andejakt / gåsejakt til høsten, har stort sett blitt skuffet av stadig utvidede vernesoner og blyhaglforbudet sist gang.

Link to comment
Share on other sites

Må komme med litt oppdateringer fra min planlegging og rekognisering rundt dette med andejakt. Som den andre tråden jeg opprettet (vedr planlegging og forberedelser til andejakten) avslører, så er jeg helt fersk både mtp andejakt og jakt generelt, men jeg går all in nå. I vinter kunne jeg ingen navn på diverse andetyper, og hadde kun lagt merke til stokkender (som jeg tenkte på som and), så læringskurven har vært bratt de siste månedene.

 

Jeg planlegger altså å jakte fra mine svigerforeldres sjøperle (det er det faktisk! :D ) av en hytteeiendom på Hisøya, Arendal. Jeg planlegger også å jakte fra den kommunalt eide øya Ærøya som er åpnet for sjøfugljakt.

 

Jeg har kjøpt inn lokkefugler av 5 ærfuglhanner, 5 ærfuglhunner, 5 stokkandhanner og 5 stokkandhunner.

 

Nå har vi vært en del dager der, og jeg har sett etter ender. Har speidet med kikkert og har speidet fra båten. Jeg har ikke klart å stå opp grytidlig for å se på morgentrekket, dessverre. Jeg har observert skarv fra et skjær rett utenfor hytta, og jeg har også sett det jeg tror er svartender med kikkerten. De også på et skjær ute i sjøen.

 

Idag passerte jeg ca 3 meter fra det jeg mener var flere ærfuglhunner ved samme skjær. De var uanfektet av meg. Jeg var først i tvil om det var stokkandhunner eller ærfugl, men jeg har nå konkludert med at det var ærfugler.

 

Jeg så også en flokk flygende svartender. Jeg mener iallefall det må ha vært svartender. De fløy lavt, og jeg tror ikke det var skarv. Men kan det ha vært sjøorre?

 

Jeg blir så forbauset og imponert når jeg ser youtube-klipp fra andejakt når jegerne i videoene konkluderer med at en flygende gruppe svarte fugler på avstand er sjøorre og ikke svartender. Jeg lurer på om jeg klarer å bli så flink, og det bør jeg jo bli før jeg begynner med jakt!? Man skal jo vite hva man skyter på.

 

Utfordringen blir å få endene lokket inn mot bukta der jeg vil sitte med lokkeender.. Jeg planlegger å bruke robåt for å hente skutt vilt og plassere lokkeenderder, siden det er lav vannhøyde der jeg planlegger å legge ut lokkeendene og ikke greit å komme inn der med påhengs på båten. Jeg fester et 30 m langt tau til båten, så jeg ikke driver av gårde (i verste fall). Hvis det er sjø, får jeg vel gjerne det skutte viltet med bølgene inn på land!?

 

Ja, her er iallefall en liten oppdatering fra meg og mine engasjerte men noe usikre forsøk på å bli andejeger før sesongen er i gang.. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...