Jump to content

Fotoreportasje: Fra skog til bord - skogsfugl


Hannibal Lektor

Recommended Posts

(Etter inspirasjon fra Nemi for "reportasjen", og Sako 30-06 og Arne Brimi for maten... :D )

 

Et prosjekt i jula var, siden jeg faktisk hadde klart å felle en håndfull skogsfugl i høst, å tilberede et skogsfuglmåltid til mine foreldre som ikke hadde smakt den slags spise tidligere. Så på 1. juledags formiddag ble bilen pakket full av fugl og tilbehør og kursen satt mot Hamar, og resten av dagen ble brukt til å skape kaos på mors kjøkken.

 

Fra skog til bord... det innebærer at oppskriften begynner med å gå i skogen og hente seg en sånn:

 

n541766883_457707_8336.jpg

 

...og en sånn:

 

n541766883_457703_7411.jpg

 

Erfaringsmessig kan det jo være smart å sette av ganske god tid til dette første punktet... :P

 

Men i alle fall ble stakkarne klar for bearbeiding:

 

n541766883_522935_5676.jpg

 

Det blir gjerne litt grisete på kjøkkenet når blod og innvoller skal bukseres ut av fuglen...

 

n541766883_522937_6266.jpg

 

...men til slutt ble fuglene klar for kokkelering, sammen men noen gode kraftgrønnsaker:

 

n541766883_522936_6005.jpg

 

Orrfuglbrystet ble filetert, og varmrøkt i ABU-røken (dvs: strengt talt var det i den litt større Snowbee-røken, men prinsippet er det samme..), og fikk følge på bordet av syltet rødløk og skogsbærdressing. (Oppskriften på dette er det Arne Brimi som står bak, og jeg fant den i Jegerårboken 2008.):

 

n541766883_522938_6494.jpg

 

n541766883_522939_6758.jpg

 

I glasset ble det servert en Crozes Hermitage fra Yann Chavé.

Dette var det jeg var mest spent på for min egen del, siden det var noe av et jomfruprosjekt å behandle kjøttet på denne måten. Men det var i alle fall ingen grunn til å være skeptisk, for det ble svært vellykket. Kjøttet ble saftig og fint, med en behagelig og ikke for påtrengende røyksmak, og det harmonerte nydelig med sursødmen i løken og den friske skogsbærsmaken i dressingen. Vinen hadde både fylde, smaksstyrke og syrlighet nok til å balansere de forskjellige smakene, og det hele anbefales! Samtalen rundt bordet døde i hvert fall hen, og ble avløst av velbehagelig smatting og gode ord!

 

Hovedretten var det tiuren som stod for. Den tilberedte jeg slik jeg har lært av Sako 30-06 på SL, dvs ved å steke bare brystet, mens lårene gikk i kraftkjelen sammen med alskens rotgrønnsaker. Sausen ble laget på frest kantarell, innkokt kraft og Brimi-rømme. Til kjøttet var det mandelpotetmos med gulrøtter i, og grønnsaker. Glassene ble fylt med Gigondas 2003.

 

n541766883_522940_7045.jpg

 

Jeg var nok litt spent på mottagelsen til dem som ikke hadde smakt sånt før, om kjøttet skulle være for sæpreget eller om det ville falle i smak. Men det var ingen fare... Moderen mumlet noe om det beste hun hadde spist, og det faderlige opphav (som har en tendens til å være litt ekstra nøye på maten sin), snakket om "hjort med ekstrasmak" og var over seg av begeistring. Da er det artig å være kokk!

Gigondasen i glassene satt også som et skudd til tiuren. Den ble innhandlet på polet i Trysil like før jul, etter anbefaling fra ekspeditøren der. Om polet der ikke er landets største, er det kanskje det triveligste og damene der vet åpenbart - som seg hør og bør - ett og annet om tiur!

 

Nok skryt. Desserten var nokså standard, men det kunne vel ikke bli annet enn moltekrem:

 

n541766883_522941_7279.jpg

 

Om ikke desserten var original, er det verdt å si noen ord om vinen. Soñador-navnet er representert på polet med en god og prisverdt rødvin fra Argentina. Dette, derimot, var en flaske fra et prøveparti av en vin derfra som heter "Special Harvest". Det er vin som er laget i Argentina, på Malbecdruer, og er fremstilt etter samme metode som portvin - bl.a. er gjæringen stoppet med druebrennevin. Produktet har blitt en mørk rød sterkvin, den er søt uten å være for søt, med masse frukt- og bærsmak og med en litt "brent" ekstra smak som gjør at vinen virker robust nok til å ta i et tak. Jeg har i alle fall blitt veldig begeistret for den, og håper at den blir satt i ordentlig produksjon og importert hit på fast basis.

 

I alle fall tror jeg nok at jeg har fått lagt inn noen gode aksjer i forhold til å få bruke hytta i Trysil som utgangspunkt for fuglejakt til høsten også... :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nam nam - dette så jo bare helt nydelig ut! Jeg har aldri smakt hverken tiur eller orrfugl - hva kan de sammenlignes med av annet vilt?

 

Takk!

Hva skal man sammenlikne med? Jeg antar at om du tar utgangspunkt i hjort (som jeg dessverre ikke kjenner så godt) eller noe annet med typisk viltsmak, og så legger til en tydelig smak av blåbær, tyttebær, lyng og bar, så er du snart der. Jeg synes det er som å sette tennene i selve skogen :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Etter inspirasjon fra Nemi for "reportasjen"

Oi, dette var jo litt stas å få på trykk. :D:D:D

For det er vitterlig ikke veldig mye tilbakemelding å få for gode tråder her på forumet, men det kommer seg vel etterhvert :roll:

 

Knalltråd Hannibal, veldig artig å se nye og kreative tråder her! :wink::mrgreen:

 

jaktlykke, jeg kan ta med storfugl neste gang. :mrgreen: du stiller vel som vanlig med mengder av vin?

Men du har jo selv tilberedt fjellrype. Smaken ikke er helt lik men kan sammenlignes.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...