Jump to content

problemer med lading av 7mm rem mag


wobbern

Recommended Posts

jeg sliter litt med en 7mm rem mag jeg har.

var ute å testet litt i helga og noen av patronene er tyngre å kamre enn andre.

hylsene er engangsskutte og skutt i eget våpen. bruker rcbs dier.

noen som har noe tips til årsak ?

 

bruker cci magnum hetter, av 50 skudd så hadde jeg 4 klikk. var veldig godt merke i tennhetta.

noen som har hatt lignende problemer med cci hetter ?

 

ladningen er

1 gang skutte norma hylser

150 grains scenar l

65,5 grains n560

cci 250 hetter

col 82,5

v0= 897 m/s

 

får ikke de tetteste samlingene med denne ladningen men er usikker på om det er meg eller børsa.

skal bedde børsa nå i alle fall for å luke ut en eventuell feil der.

Link to comment
Share on other sites

Hva slags våpen skyter du? Jeg slet litt med å kamre i min Schultz og Larsen og det viste seg å være en skrue som var skrudd for hardt som var synderen. Har sjekket COL din kontra andre og de virker langt ifra for lange eller korte. Altså COL virker helt fornuftig for min del.

Jeg er overhodet ikke en ladeekspert, men har fått intrykket at dien burde skrues en runde tilbake igjen etter den har touchet shellholderen, men tror ikke det er årsaken. Går utfra at du passet på at du ikke er for langt nede med seatingen slik at nakken på hylsen ble bøyd?

 

Gitt at du ikke har softstrikes, så må jeg inrømme at jeg ikke har noen gode ideer for hvorfor det ikke skal smelle, men 4 klikk på en normal mengde patroner er for mye. Har du dobbeltsjekket lengden på de som klikket?

Link to comment
Share on other sites

Skru ned dia til pressa "kammer" over med passe motstand. Holder ikke det kan det skyldes at dia er for rom evt i kombinasjon med et trangt kammer. Prøv å få lånt en annen die. Om det "brenner på dass" er det noen som sliper av hylseholder. Har vært flere tråder om dette. Er det spesielle diefabrikat som gir slike problemer?

Link to comment
Share on other sites

våpenet er howa.

har 0,7 mm friflukt på kula der den står nå.

hvis jeg setter patronlengde etter det som vithavoury har i sin tabell så står kula i bommene og vel så det.

kan virke som om kammeret mitt er litt kort.

 

vurderer kanskje om jeg skal prøve å pusse litt på dia slik att jeg setter hylsehalsen mer tilbake.

vet ikke om dette vil hjelpe ?

mener jeg har lest noe om det tidligere her inne i ett annet kaliber.

 

måler lengde på alle hylser og ferdigladde patroner så dem er innafor.

Link to comment
Share on other sites

Alt høres jo egentlig bra ut så jeg har nok ikke så veldig mye å bidra med her, men en siste tanke:

Det som høres rart ut er at det ikke smeller om primeren har fått riktig strike. Uansett avstand osvosv så skal det jo etter alle naturlover smelle om det tennstiften treffer primer dypt nok. Da det er sagt, har du gjort noe hylse prep? Gravd ut primerpockets og skrapet dem rene?

Link to comment
Share on other sites

Vedr klikk så skyldes kan hende det en dårlig primerlott siden du ikke har opplevd det med fabrikkammo. Denne patronen skal i prinsippet headspace på beltet. Er patronspillet for stort kan det være årsak til klikk og kanskje også forklare hvorfor det byr på problemer å få pressa hylsa til mål igjen. Kanskje du bør få sjekka kammermål/patronspill. Patronspill kan sjekkes vha sigarettpapir mellom patron og støtbunn.

Link to comment
Share on other sites

Jøss, kanskje jeg hadde ett poeng alikevel da :) Ifølge RCBS instruksjonene jeg fikk med mine dier så skulle fullsize diene skrues en hel runde tilbake etter den rørte shellholderen. Er spent på å høre om det gjør noe forskjell! Hold oss oppdaterte om hvordan dette her går.

Link to comment
Share on other sites

hm. får prøve å skru dia litt opp før jeg bestiller meg nytt diesett.

bruker forster dier i de andre kalibrene jeg lader og aldri hatt noen problemer med dem.

børsa ble sendt til bedding i dag så skal teste dia når jeg får igjen våpenet.

 

takker for mange gode tips.

Link to comment
Share on other sites

Hvor på hylsa kniper det? Hvis du soter hylsa i flammen fra et stearinlys eller tusjer med spirittusj, så kan du kanskje klare å finne ut hvor det butter. Evt. kan du sage av hylsa bit for bit når du prøver.

Hvordan er det å få nye hylser ut igjen av kammeret? Går de greit inn igjen før de presses? Det aller beste er om du har måleverktøy for hvor mye du presser skuldra tilbake. Som en fattigmannsløsning så kan du legge tejp på hylsebunnen for å kjenne om det går tregere, ett lag, to lag, tre lag. Mikrometer og et digitalt skyvelære koster nada på Ebay eller Dealextreme, så de er bare tull å ikke ha det. Hornady headspace gauge er også kjekt verktøy. Bedre å måle enn å føle. https://www.youtube.com/watch?v=P-UrMTyJ1_E" target="_blank http://www.brownells.no/epages/Norge.sf ... /749005148" target="_blank

Koster ikke mer enn ei die, og gir deg full kontroll på pressinga. Passer alle patroner

Link to comment
Share on other sites

har ikke prøvd å sote hylsa enda. skal prøve det når jeg får igjen børsa.

mikrometer og skyvelær har jeg.

 

for å måle hvor mye jeg presser halsen tilbake er det vel bare å bruke en pistolhylse som butter i halsen ??

bare bruke samme hylsen hver gang.

Link to comment
Share on other sites

Jeg så det trikset med å bruke ei pistolhylse. Har aldri prøvd, men det funker sikkert. Poenget er jo bare å få målt på samme sted hver gang. Ser for meg at det kanskje kan bli litt viglete, men det er nå bare å prøve. Hvis skuldra ikke settes tilbake de nødvendige hundredelene så vil det kunne gå trangt. Det anbefales .001-.002", altså 0,02-0,05 mm. Med nok pressing så bør det være plass til ett lag tejp, kanskje to. Spørs på type tejp da, men du har jo mikrometer og kan måle tykkelsen. Du bør i hvert fall forsikre deg om at skuldra kan settes tilbake med dia du har nå. Dier bør i teorien være like, men det kan selvfølgelig være forskjeller. Jeg har vært overrasket over hvor langt dia må skrus ned før skuldra begynner å flytte på seg. Det er en viss svikt i pressa når du legger full kraft på, så det er ikke sikkert at hylseholderen er i kontakt med dia når det er ei hylse i. Og det selv om det butter godt og "kammer over" uten hylse i. Du kan også slipe av hylseholderen en tanke. De koster ikke stort, og ender du opp med å kjøpe ny die så er det ikke store bryet å ta med en ekstra hylseholder. Hvis hylseholderen har litt slark så kan det hende det går å shimse bittelitt under hylsa. Klippe av en bit av en ølboks og legge mellom f.eks.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke påstå at jeg vet hva som skjer med dia di, fordi fjerndiagnostikk er jammen ikke enkelt.

Men det jeg har vært bort er at dårlig innvendig smurte halser kan medføre at exspanderen trekker med seg hylseskulderen nok til at hylsa klamrer trangt.

Det med hetta høres bare merkelig ut???

Link to comment
Share on other sites

når jeg presset disse hylsene smurte jeg annenhver hylse innvendig. når bruker jeg bare spray men har ikke testet dette på 7mm. fungerer utmerket på 308 og 3006 i alle fall.

 

er veldig usikker på det med hettene selv. tennhettelommene er rengjort men jeg har ikke freset dem innvendig. har en fres for hettelommer men jeg har ikke prøvd den enda da jeg syns hullet blir vel dypt. redd for att stempelet ikke skal gå langt nok.

de hettene som klikket var det godt merke i. jeg prøvde å skyte alle som klikket 2 ganger men dem gikk ikke av. tok ikke noen bilde av dem da jeg vil bruke minst mulig tid i nærheten av en slik patron. skal vel ikke være farlig for att den går av men liker dem ikke.

Link to comment
Share on other sites

Fjern hele ekspanderstanga når du tester. Så slipper du eventuelle problemer med strekk. Riktig hylsefett er viktig! Hva slags spray bruker du? Dillon inneholder lanolin, ullfett. Det funker bra, men løsemidlet må få nok tid til å fordampe helt vekk. Lee fett på tube er samme stoff, uten løsemiddel.

Link to comment
Share on other sites

da har jeg fått igjen børsa og forsket litt. sotet hylsene som var tunge og kamre og det så ut som om hylsa butta i kammeret på den ene siden av halsen. ven nærmere inspeksjon av hylse så kunne det se ut som om hylsehalsen var litt skakk.

 

prøvde å justere die slik att jeg presset mindre men samme problemet. smurte hylsene ekstra godt innvendig.

demonterte die og da viser det seg at den knappen som utvider hylsehalsen er urund. gjengestangen er helt rett men knappen er skakk.

jeg vil tro dette er problemet.

 

normal_20150627_202012.jpg

 

det er vel bare å legge inn en bestilling på forster dier tror jeg

Link to comment
Share on other sites

Tips: Prøv hylsa i kammeret etter at den er helpresset, men før du setter i hette/lader den. Går hylsa fint i kammeret er det andre årsaker en det dere fokuserer på.

Den mest vanlige tabben er å skru kuleisetterdia for litt langt ned. Da kan en deformere hylsen noe når en setter i kula, og du får problemer med kammring. En fast laderegel bør være å prøve de første 4-5 ferdig ladd ammunisjon i kammeret før en lader en serie.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Strengt tatt behøver du vel kun en ny ekspanderknapp? Hvis resten av dia er ok. Hvis du allikevel skal kjøpe nye die, så bør du vurdere ei som har utbyttbare bøssinger. Da kan du justere hvor mye du presser halsen, og kanskje kan du droppe å bruke ekspanderknappen. Hvis hylsene er veldig jevne eller at du dreier dem jevne så er ekspanderknappen unødvendig. Redding type S er noe å se på http://www.brownells.com/reloading/relo ... _1=redding" target="_blank

Whidden Gunworks har også bra saker http://www.whiddengunworks.com/product/ ... die-set-2/" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

takker for mange tips. fant aldri ut hva som var galt med dia. problemet var der selv om jeg prøvde uten utstøterstanga. prøvde med både mye og lite pressing av hylsa men ingen merkbar forskjell. tror denne dia var laget av en som hadde vært på fylla hele helga i forkant .

 

men men. problemet er nå løst og hylsene kamrer som en drøm

 

normal_20150630_204254.jpg

 

blir nok ikke mere rcbs dier på meg.

 

det kan kanskje virke som om forster dia presser hylsa litt rett på oversiden av magnum beltet. det gjorde ikke rcbs.

skal måle det området med mikrometer så skal jeg se om det er noe målbar forskjell

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...