Jump to content

Gallering?? og rustfri låskasse


Recommended Posts

Jeg lurte på om gallering ( vet ikke rett norsk term ) er et stort problem på diverse låskasser og bolter. Eller eventuellt feste mellom låskasse og løp?

 

 

Ser at "custom" låskasser fra utlandet ofte består av rustfri låskasse og cro-molly bolt.

 

Hva skjer med rustfri låskasse og rustfri bolt?

Link to comment
Share on other sites

Du tenker sikkert på såkalt kaldsveising eller skjæring.

Har aldri hørt om noe problem med dette ang. våpen, ellers hadde de neppe vært såpass utbredte.

Er det noe som er helt sikkert er det at man får vite sånt, og det veldig kjapt.

Skal man få det til må i så tilfelle begge flater være knusktørre og utsettes for et nokså kraftig flatetrykk (gnissing).

Eneste gangen jeg har hørt om noe lignende var da en gammel lokalt helt i pistolklubben hadde tatt feil av olje og bremserens.

Han endte med å sette pistolen fast i skrustikka og slå opp sleiden med en vedkubbe :shock:

Sier ikke at det ikke kan skje med et våpen, men det skal nok flere uheldige omstendigheter til.

 

For å svare på ditt siste spørsmål, så er to deler av samme hardhet mer utsatt enn om delene hadde forskjellig hardhet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro at dersom man fullstendig "glemte" å smøre og brukte ammo som kamret tregt eller en passelig overladning som gjorde sluttstykket tregt å åpne, så kunne nok ting skjære seg.

Som det nevnes over, så brukes rustfrie Rugere i polare strøk, så om det hadde vært et reelt problem, ville de nok sikkert brukt noe annet etter noen tilfeller der bamsefar hadde forsynt seg av folk med skjært sluttstykke.

Link to comment
Share on other sites

Hva skjer med rustfri låskasse og rustfri bolt?

 

Har du snäva bearbetningstoleranser, som det är i många custom lås på marknaden, så kommer bolten att nypa fast i själva låset vid repetering! (gallering) Det vanligaste är ju att man använder olika stål med olika hårdhetsgrad i låset och i själva bolten för att undvika det här fenomenet. Men det finns även tillverkare som väljer att använda samma typ av ss stål i båda delar, men brukar då nitrerar bolten för att få en hårdare yta. (Jag har själv en Remington clone från Nya Zeeland med den lösningen)

Link to comment
Share on other sites

Det har vært litt gnag med treg sluttstykkegang på rustfrie Rugere, jeg har vært borti to som har tendenser til dette ved varmskyting, men det skal etter sigende ha mer med dårlig poleringsjobb på Rugerfabrikken å gjøre, enn materialvalget.

 

Uten noen metallurgisk bakgrunn annet enn Fil&Hvil på midten av 80 tallet, kan jeg spekulere i at tendensen muligens forsterkes av materialvalget, uten at det har avgjørende betydning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...