Jump to content

Patronsnadder


45 Colt

Recommended Posts

I dag kom det en kamerat med en pappeske full av snadder. Hadde det meste fra før, men mye jeg ikke hadde også. 12,7 spotter, 460 Weatherby magnum, 38 ACP, 44 Rem Mag samt en 7,92x57 hvor halve kula er sølvgrå. Noen som vet hva det kan være?

Fikk også en bunke med patronesker og noen haglpatroner. En av dem var en slug som ser ut som den har en innvendig "propell" for å få den til å spinne i lufta.

 

normal_IMG_1213.JPG

Link to comment
Share on other sites

Heisann

Joda, alltid morro med noe nytt som man ikke har fra før....

12,7 spotter og .55 Boys gror jo ikke på hvert eneste tre ....!

Når det gjelder den 7,92 x 57 , så ser den mistenkelig ut som en såkalt " B - patrone"

Dette er i så fall også en gammel tysk " spotter" , og begge to, - både 7,92 og 12,7 inneholder sprengstoff i prosjektilet og vil pr definisjon være eksplosive.

Vær litt forsiktig angående håntering , - fingre gror ikke ut igjen....

Alt dette har du sikkert hørt før.

Link to comment
Share on other sites

Hei Leif.

 

Joda, jeg kjenner til slike saker. Er gammel EOD-mann så jeg er vandt med ting som smeller.

 

B-patron kom med 2 forskjellige merkinger, svart nederst på kula og muligens sølvgrå tupp, men er usikker siden den merkingen jeg har er ulik den jeg har sett på nettet.

 

Vi kan absolutt bytte noen patroner. Jeg skal oppdatere lista mi, men den 55 Boys-patrona er på den lista siden jeg har en fra før.

Link to comment
Share on other sites

Noen bilder av hvordan jeg har arrangert samlingen min. Har ikke all verdens mye enda, men det er like moro uansett og alltid spennende å få noe nytt som skal katalogiseres, merkes og plasseres i hylla. Som dere ser så samler jeg på alt mulig rart. Har også en del dubletter til å bytte bort. Si ifra om du vil ha en liste.

 

normal_IMG_1289~0.JPG

 

normal_IMG_1287.JPG

 

normal_IMG_1288~0.JPG

Link to comment
Share on other sites

Takker for fine ord, og er fullstendig klar over kapasitetsproblemene som kommer snart. Planen er et tilsvarende skap ved siden av. Skapet har låsbart pleksiglass foran, for litt av tanken er jo å kunne vise dem fram også. Har ikke noen planer om å bli noen supersamler, så to skap kommer til å vare lenge for meg.

Link to comment
Share on other sites

Fint snadder det der!

Jeg har noen løse 12 gauge slugs med 4-vinget "propellhull" merket 'Jdeal 12 Patent' (Ideal, regner med at de er tyskproduserte). Kan dine ha samme påskrift? Håper dette var til nytte eller glede :-)

Beklager at teksten ikke er helt leselig på bildet.

TB%20Ideal%20Patent%2012%20gauge.JPG

 

Edit: Lurer på om jeg ikke har sett en skann hvor disse er avbildet. En Larsen-katalog(?) utført av Veidinn, tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Mener slike finnes i mange eldre kataloger, jeg har alltid kalt dem Stendebach. Og det heter de åpenbart også, i hvert fall den typen jeg tok bilde av nå :

 

DSC04596_zpsuhclzsei.jpg

 

Teksten er "Stendebach's Ideal Cal.12". Så jeg hadde et par andre med annen merking som var verre å tyde. En mener jeg var "Kal. 12 00"

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...