Jump to content

Luftgevær klemskade


Svenna

Recommended Posts

Tenkte å dele siste helgs erfaring.

Jeg hadde luftgevær med på speiderleir en populær aktivitet. En av rebusoppgavene ble derfor at alle i hver patrulje skulle skyte på en blikkboks foran kulefangeren. Jeg ble ansvarlig for denne.

Forsøkte å vise hver patrulje hvilken vei en peker våpenet og å stå bak skytter. Dette gikk bra men vi fikk dessverre en klemskade da en jente skulle lade. Hun kom til å klemme siden på fingeren der løpet lukker seg inn i mekanismen.

Det blødde mye selv om det ikke var dypt så hun måtte sy 5 sting på legevakta.

Har prøvd å se på hva jeg burde gjordt bedre når en skyter med barn. Klemfaren på brekkvåpen gjør at en må passe veldig godt på ungene også under ladingen.

Viktig også å passe på at det er gris på kula som låser løpet så en ikke bruker krefter i denne operasjonen.

Ikke forvent logisk håndtering og plassering av hender når utrente unger skal lade våpenet. Jeg kommer selv til å skaffe Baikal med sidespenner, jeg er halvredd når unger skal lade brekkvåpen.

Pass på men ha det fortsatt kjekt med ungene :-)

Link to comment
Share on other sites

All ære til deg som forsøker å minimere skader på barna, men som tobarnsfar og spesialpedagog: det er mye bedre at unga må sy noen sting iblant enn at de aldri får oppleve noe som kan føre til kutt og blåmerker. Så lenge du ikke hadde påført unga uopprettelig skade hadde du ihvertfall hatt en fornøyd far her. :)

Link to comment
Share on other sites

Kommer slike fra tid til annen, bra dette gikk så bra som det gikk..

Har selv et arr på venstre tommel.

 

Moralen er: hold ALLTID i spennarm eller pipe under lading av fjærvåpen. UANSETT konstruksjon- etabler gode rutiner!

 

De tryggeste fjærbørsene på markedet i dag er antagelig HW57 og Gamo CF-16/20/30, disse har "pop-up" ladekasett.

Link to comment
Share on other sites

Eller trykkluftgevær. Dersom jeg har med småunger så lader jeg for dem. Jeg har vært vitne til en gutt som skulle spenne farens luftpistol. Han glapp løpet før det var helt i spenn, og det spratt da tilbake med stor kraft. Endte med kløyvd overleppe og knekt fortann.

Link to comment
Share on other sites

Har jo selv et Anschutz 2002 compressed air men dessverre (for andre) i links. Fikk det fra et dødsbo med dykkeflaske for 5500 kroner. Unger vil ikke klare å etterfylle et PCP, så ønsker å ha et lite og svakt et som ungene kan lære å beherske helt med minimal klemfare og hvor vi ikke må ta med dykkeflaska. Baikalen ser bra ut i så måte. Venter på at Toolfarm får inn nye, da skal jeg levere tilbake min brors brekkluffe.

Link to comment
Share on other sites

For å gi et tips andre veien, la for all del ikke unga lade denne selv, avtrekket kan glippe og sende hele "bolten" fykende forover med hele fjæras kraft. Dobbeltscenario her, en finger avklippt i ladeåpningen, og andre hånda klemt av oppspennerarmen som kommer fykende opp igjen.

Link to comment
Share on other sites

Sidespenner og underspennere der man putter kula rett i løpet i en slags ladeport som åpner seg har noen avklippte tommler på samvittigheten så de er ikke spesiellt mye tryggere enn pipespennere, bare å google så finner man bilder og rapporter på dette. Co2, gamo cf20/30/CFX eller den hw 57'er nok det beste for små uforsiktige barnefingre

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...