Jump to content

Blaser R93 - mulig konstruksjonsfeil


MorganKane

Recommended Posts

Dette er føringene for denne tråden:

 

Kun NY informasjon vedrørende mulig konstruksjonssvakhet i Blaser R93.

Ikke foreta synsing eller løs diskusjon omkring temaet, det meste (og litt til) er blitt sagt i denne tråden. Løs diskusjon får eventuelt tas i underforumet 'Off Topic'.

 

Innlegg uten konkret ny informasjon vil bli fjernet.

 

 

20.06.2015:

To innlegg nappet ut. (Ref. øverste innlegg).

Tanken er en konkret fakta tråd som ikke drukner i løs prat*, flott om det tas i OT.

*) ikke at det er noe i veien med det ;) Men den forrige gikk over 14(!) sider, jeg/vi har ingen personlig agenda i.f.m med dette.

Stor takk til Kjetil-A som samlet linkene!

Link to comment
Share on other sites

Informativ artikkel i VAPEN TIDNINGEN nr 4, 2015. " Når bøssan inte håller " av Tobias Hassel.

Kan muligens skaffes hos Narvesen enda ( Jeg kjøpe mitt blad i dag)eller her: http://www.vapentidningen.se/

 

Artikkelforfatteren skriver det samme i denne tråden: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f ... 2&start=20" target="_blank

på robsoft, for den som vil bla seg mellom 27 sider.

 

Artikkelen gir en god beskrivelse av hva som har gått galt, hvorfor og hvordan risikoen for at det skjer kan reduseres. Samt tar for seg deler av DEVA-rapporten.

 

Samtidig som forfatteren konkluderer om Blaser`s R93 konstruksjon er svak eller usikker.

Link to comment
Share on other sites

Det virker underligt, at samtlige tegninger af R93, indeholder en væsentlig fejl, i forhold til samtlige piber jeg har set.

 

Der vises konsekvent et stort frirum omkring selve bolthovedet. Dette er ikke tilfældet. Derimod er der kun mellem 0,1 og 0,2mm i frigang omkring bolthovedet. Derfor er der kun et spor uddrejet til låsefligene.

 

Umiddelbart vil denne pasning medføre at der ikke kan komme tilstrækkeligt gasstrøm bagud til at blæse låsefligene op. Derimod forhindre den omtalte tætte pakning, tilstrækkelig gasevakuering ved hylsterlækasje, Så derfor virker hele fronten på bolthovedet nu som trykareal. Dette areal vil medføre at det aksiale mekaniske tryk vil øges fra ca 3 ton ved intakt hylster, op til 12-14 ton ved massiv lækasje selv med normalt tryk.

Link to comment
Share on other sites

I forbindelse med atenging av den forrige tråden og opprettelsen av denne har det oppstått noen spekulasjoner rundt min rolle i dette, jeg velger derfor å redegjøre for den:

 

Som moderator forholder jeg (og alle andre moderatorer) meg til en ufravikelig regel om å aldri utøve denne myndgheten i diskusjonstråder der jeg selv deltar, og jeg har følgelig aldri opptrådd som moderator i diskusjon rundt Blaser R93. Jeg har heller ikke tatt opp tråden i moderatorgruppen, og stengingen kom like overraskende på meg som på de øvrige deltakerne. Da forslaget kom opp om å opprette denne nye tråden støttet jeg det fullt ut, og valgte samtidig å formellt erklære meg inhabil i forhold til moderering i denne tråden. Derimot må dere forvente at jeg deltar i diskusjonen.

 

For ordens skyld presiserer jeg også at moderatoroppgaven dreier seg om å håndheve forumets regelverk, den har ingen knytning mot den enkelte moderators personlige meninger.

 

Å skrive denne informasjonsposten er det eneste jeg kommer til å foreta meg som moderator i denne tråden.

 

Edit: Endret formulering for å tydeliggjøre

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...