Jump to content

Kukhuri


JacArcher

Recommended Posts

Ingen erfaring med denne, men siden det er en kniv laget for hugging (du har tenkt dette som erstatning for ei øks?), ville det ikke vært bedre med en konveks egg i stedet for scandi som det står? Tenker da på robusthet. Dette blir jo aldri en kniv for spikking og finarbeid...

 

Har ihvertfall konveks egg på min kukri, samt på alle mine økser.

Link to comment
Share on other sites

Stålet er nok litt mykt, men fungerer nok å hugge med.

Designet derimot er ikke så bra. Du bør gå for en tradisjonell skaftform, denne har formen sin av praktiske årsaker.

 

Med skandigrind mener de nok at primæreggen går helt ut til en skarp egg. De skriver at den er rett, men sånn den er slipt er den nok svakt konveks, og er den ikke det er det ikke noe problem å fikse når man sliper den opp.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en orginal en som jeg bytta til meg med en av gutta i Nep.batt for mange år siden.

Artig minne, men som brukskniv så må jeg vel påstå at en stor samekniv er en mye bedre allroundkniv :)

Men den ser ikke like tøff ut.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert ikke i nærheten av kvaliteten på hva dere omtaler her, men tipser nå likevel om at xxl.no selger Cold Steel KUKRI MACHETE til kr 199,- for tiden.

http://www.xxl.no/jakt/kniver-og-okser/ks-og-sag/cold-steel-kukri-machete-kniv/p/1055127_2_style

Bestilte en da jeg fikk 25% "venne rabatt" også , så prisen ble da 149,25 (rabatten gjaldt til i går - for nyhetsbrevabonnenter). Har vel egentlig ikke bruk for en slik , men..men, om jeg nå en gang skulle få lyst til å lage en kniv selv har jeg da et stykke 2mm 1055 karbon stål å ta av :)

Link to comment
Share on other sites

Disse rimelige CS'ene mener jeg kommer tilnærmet uslipte, men med en runde på båndsliperen blir den nok grei.

Til den prisen er det et like greit alternativ for å rydde småbusker som noe annet.

Har nok av viltvoksende småbusker på tomta, så kan nok brukes der ja. Var faktisk nylig inne på tanken på å kjøpe en Fiskars "ryddekniv" av typen X3

http://www.fiskars.no/Hage-og-Utendoersprodukter/Produkter/Traer-og-grener/Skogbruks-produkter/126003-X3-Ryddekniv

126003-Fiskars-Brush-Hook-X3.jpg.

Men da får heller en egenslipt CS Kuri Machete lov til å "bryne seg" (pun intended). 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kukri kniver er både våpen og redskap. Kukri kniver lages i forskjellige modeller, hvor størrelse, tyngde og utforming kan variere endel, alt ettersom hva det tiltenkte bruket hovedsakelig skal være.

Det finnes vel hovedsakelig tre firmaer som i dag tilbyr "klassiske" kukri kniver. Såvidt jeg har forstått går det beste for å være Tora Blades, det nest beste er Himalayan Imports, og på sisteplass Khukuri House.

De fleste modellene til Himalayan Imports og Khukure house er for tunge i forhold til størrelsen. Modellene til Tora Blades er imidlertid mer i samsvar med de "orginale og klassiske" kukri knivene og har mer riktig vekt i forhold til størrelsen.

Skulle jeg kjøpe en "klassisk" kukri kniv ville jeg ha kjøpt en modell fra Tore Blades.

 

Det finnes også firmaer som produserer mer "moderne" kukrikniver. Jeg har selv en Cold Steel Kukri kniv i karbonstål. Dette er en av de beste "moderne" kukriknivene på markedet i dag. (Den må ikke forveksles med Cold Steel Kukri Machete som er et langt rimligere produkt og av dårligere kvalitet.) Jeg ser at KnifeCenter.com selger Cold Steel Kukri kniven for 188,95 US Dollar.

 

Jeg sammenlignet en gang hvor effektiv CSK kniven var i forhold til CS Trailmaster (stor Bowiekniv) som huggredskap, og fant at CSK kniven var ca. 25% bedre. Mens CS Traimasteren ikke er større enn en stor Samekniv (den er imidlertid tyngre), er CSK kniven etter min mening for stor til å "drasse på". Det samme vil gjelde for de mer "klassiske" kukri knivene.

 

Om man ikke er interesert i hva kukri kniven kan tilby som våpen er den også mindre interesang som redskap.

 

Er man imidlertid interesert i kniver er det selvsakt morro å ha en eller flere Kukri kniver i "samlingen".

 

Personlig har jeg vanligvis med meg en kniv med 15-18cm blad når jeg er ute i skog og mark. En slik kniv kan brukes til det meste. Har jeg behov for et tyngre hugg-redskap har jeg vanligvis med meg en liten turøks.

Link to comment
Share on other sites

Har en eldre utgave av en sånn en. Min har skaftet i bøffelhorn.

http://www.thekhukurihouse.com/catalog/ ... =313430f87

Smidd av lastebilfjær. Konveks egg. Veldig solid. kan brukes som en hammer, brekkjern, eller liten øks :) Tror ikke den kan bli ødelagt på noe vis. Tyngste "kniven" jeg har..

 

Bladtykkelsen og vekten gjør at det blir vanskelig å kappe ned mindre kratt, greiner og busker. Da vil man heller ha hastighet på kniven, og tynt blad. Ikke 8-9 mm tykt blad med mye masse. Til sånnt er lappkniven mer egnet.

Ser på den som en liten øks som man kan smi med. Innerst på bladet er vinkelen på eggen noe slankere enn ytterst der man hugger. Så den er ikke så ille å smi litt med.

 

Er stor fornøyd med min, betalte 29$ for mange år siden. Skal lete lenge etter mer "kniv" for pengene. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...