Jump to content

Sauer 8


Sonic

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe en Sauer 8 sideligger.

 

Noen som har kjennskap til disse, og som kan si litt om kvalitet?

 

Noe vestentlig forskjeller ift produksjonsår? Har tilbud om noen litt eldre modeller fra rundt 1960, og noen fra 80 tallet.

 

Har nå kun ei Star Baikal IJ27 fra 1992. Regner med at disse Sauer er av en mye bedre kvalitet enn disse...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har litt kjennskap til mod. 8. Har jakta med 8-ern i 40 år. Har nå hagle nummer to, etter at den første ble stjålet. Min erfaring tilsier at dette er haglenes Brøyt, de tåler ALT. Begge mine er produsert i Øst-Tyskland, og er faktisk i stor grad håndlaget. Da jeg kjøpte min siste u butikken på 80-tallet, var den så trang i ledd og hengsler at jeg trodde det var noe galt. Men børsemakeren fortalte at de er sånn. hensikten er at delene skulle slites til perfekt tilpassing. Det er de nå. Null slark, perfekt funksjon. Enkel, dønn solid mekanisme. Og god å skyte med. Til og treverket er av høyere kvalitet enn de flste andre standardbørser leveres med.

Du kan ikke gjøre mange feil med denne.

Link to comment
Share on other sites

Ellers veit jeg ikke om du kan regne med å få noe bedre kvalitet enn du har. Begge er relativt enkle børser, modell 8 (som forøvrig vel ikke er lagd av sauer, men på thälemann werke og stempla med sauer som merkenavn) er vel den enkleste modellen, og min baikal virker uslitelig, akkurat som saueren jeg nettopp kjøpte. Ville tro det var mye det samme, egentlig.

 

Uansett, hvis du har flere å velge mellom: alle fra ddr skal være stempla med et kvalitetsmerke, fra 1Q til ... 2, kanskje. Noe sånt. De gir visstnok en grei indikator. Og så har visst stålkvaliteten vært ganske varierende. Kruppstål er etter hva jeg husker bedre enn special laufsstahl (for de som lurer: jeg hadde fransk på skolen), men jeg vil tro at spesielt rustutsatte børser hadde synlige tegn på dette nå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...