Roffa Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 Er ikke rare jegeren, har bare vært med på noen turer så langt. Tenkte å prøve litt sjøfugljakt, men hvordan går jeg frem mtp. jaktterreng osv. Sjøfulgjakten er vel åpen for alle så vidt jeg vet, men jeg kan vel ikkebare å ta med rifle/hagle å rusle ned til vannet? Blir oslo området for min del, har tilgang på båt så jeg kan ta meg ut til øyene. Noen tips og råd på fremgangsmåte for å komme meg på jakt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aircooled Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 Den frie jakta på sjøen, sier kort fortalt at du kan jakte fritt fra området som ligger helt i vannkanten. Sitter du med støveln i sjøen, er du trygg. Om noen gir deg smekk på pung, hvis du sitter 30 cm lengre opp, vites ikke, men der jeg har gått etter sjøfugl har det aldri blitt ett tema. Så i teorien kan du gå helt ned til sjøen og jakte på jaktbare arter, innenfor jaktid. Du må fortsatt ha løst jegeravgift selvsagt. Når det gjelder båt, er det som du sikkert vet, ikke lov til å bruke motor. Du har ikke lov til å ha motor ombord i båten engang. Så enten må du ha med deg en kompiss som kan sitte i båten mens du jakter i vannkanten, for å hente fugl, ellers så må du ro. Ta kontakt med din lokale NJFF forening. De kan sikkert guide deg til gode holmer og skjær. skitt jakt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pryzer Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 Mener å ha hørt om en gammel lov som heter noe som at grunneier eier bunnen i havet "så langt hesten kan gå". Utenfor dette er det fritt frem, men det kreves kanskje båt eller evt lange stylter for å komme utenfor dette. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 (edited) ----------------------------------------------------------------------- K Edited December 9, 2013 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M17 Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 Ok, så med litt godvilje kan man jakte sjøfugl fra land uten grunneiers tillatelse Det enkleste er uansett å avklare med grunneier, da man som oftest får utvidet jaktområdet litt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
federal79 Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 Jeg og en annen kar kjørte rundt fra grunneier til grunneier og forhørt oss ang jakt. Etter sikkert 10 nei, fikk vi endelig napp. Vi er fornøyd, grunneier er fornøyd. Kan hende det hjalp at vi gav en flaske med vin. Men uansett så har vi fått blanko fulmakt til å ta ut det vi vil,når vi vil. Sist vi var ute ble vi også invitert på kaffi. Kan ikke få det stort bedre.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tryta Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 Slik jeg tolker det kan du gå fritt i området opp dit floa går for å jakte. Det kan jo være vanskelig å snike seg innpå fugl der, så det er nok greit å ha grunneiers tillatelse slik at man får et større område og bevege seg på. Her i nord får man svært sjeldent nei hvis man spør. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikkel Rev Posted October 15, 2008 Share Posted October 15, 2008 Jeg tror du skal være litt forsiktig med å jakte i sjøen rundt Oslo, Asker og Bærum. En gang jeg sjekket, før jeg flytta fra Asker, fikk jeg høre at Asker og Bærum var underlagt Oslo havnevesen og at det faktisk var jaktforbud på sjøen i disse kommunene. Om det er rett, vet jeg ikke. Sjekk det ut først. Dersom du står med beina i vann og skyter, så MÅ viltet også skytes over vann. Fallvilt på land tilhører da grunneier så vidt jeg vet. Litt knoteregler der. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts