Jump to content

Sjøfugljakt? Hvordan går jeg frem?


Roffa

Recommended Posts

Er ikke rare jegeren, har bare vært med på noen turer så langt.

Tenkte å prøve litt sjøfugljakt, men hvordan går jeg frem mtp. jaktterreng osv. Sjøfulgjakten er vel åpen for alle så vidt jeg vet, men jeg kan vel ikkebare å ta med rifle/hagle å rusle ned til vannet?

 

Blir oslo området for min del, har tilgang på båt så jeg kan ta meg ut til øyene.

Noen tips og råd på fremgangsmåte for å komme meg på jakt?

Link to comment
Share on other sites

Den frie jakta på sjøen, sier kort fortalt at du kan jakte fritt fra området som ligger helt i vannkanten. Sitter du med støveln i sjøen, er du trygg. Om noen gir deg smekk på pung, hvis du sitter 30 cm lengre opp, vites ikke, men der jeg har gått etter sjøfugl har det aldri blitt ett tema.

Så i teorien kan du gå helt ned til sjøen og jakte på jaktbare arter, innenfor jaktid. Du må fortsatt ha løst jegeravgift selvsagt.

Når det gjelder båt, er det som du sikkert vet, ikke lov til å bruke motor. Du har ikke lov til å ha motor ombord i båten engang. Så enten må du ha med deg en kompiss som kan sitte i båten mens du jakter i vannkanten, for å hente fugl, ellers så må du ro.

Ta kontakt med din lokale NJFF forening. De kan sikkert guide deg til gode holmer og skjær.

skitt jakt

Link to comment
Share on other sites

Jeg og en annen kar kjørte rundt fra grunneier til grunneier og forhørt oss ang jakt. Etter sikkert 10 nei, fikk vi endelig napp. Vi er fornøyd, grunneier er fornøyd. Kan hende det hjalp at vi gav en flaske med vin. 8)

Men uansett så har vi fått blanko fulmakt til å ta ut det vi vil,når vi vil. Sist vi var ute ble vi også invitert på kaffi. Kan ikke få det stort bedre....

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg tolker det kan du gå fritt i området opp dit floa går for å jakte. Det kan jo være vanskelig å snike seg innpå fugl der, så det er nok greit å ha grunneiers tillatelse slik at man får et større område og bevege seg på. Her i nord får man svært sjeldent nei hvis man spør.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du skal være litt forsiktig med å jakte i sjøen rundt Oslo, Asker og Bærum. En gang jeg sjekket, før jeg flytta fra Asker, fikk jeg høre at Asker og Bærum var underlagt Oslo havnevesen og at det faktisk var jaktforbud på sjøen i disse kommunene. Om det er rett, vet jeg ikke. Sjekk det ut først.

 

Dersom du står med beina i vann og skyter, så MÅ viltet også skytes over vann. Fallvilt på land tilhører da grunneier så vidt jeg vet. Litt knoteregler der.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...