Jump to content

Overflatebehandling på Kongsberg Colt


Fantaboksen

Recommended Posts

Nå har jeg vært heldig nok til å overta en gammel traver fra 1923, noe jeg har hatt lyst på en stund.

 

Nå vet jeg at det i enkelte kretser blir som å banne i kirken å modifisere disse på noen som helst måte, men er det egentlig mulig å få en børsemaker til å overflatebehandle det værste på den?

 

Den er ikke unormalt mye slitt, men den har jo noen "skjønnhetsriper" og svarte flekker på sleiden som jeg muligens kunne tenkt meg å bli kvitt.

 

Siden jeg også har en revolver som burde vært en tur innom børsemaker tenkte jeg å ta dette i samme slengen.

 

Er det noe å anbefale?

Pris?

Link to comment
Share on other sites

TS. Hvilken som helst våpensmed, som utfører varmbrunering.

 

Jeg gjorde det samme med min nummerlike (nummer under, et tusen) KV Colt i 45 ACP, for mange år tilbake da den var syreangrepet (trolig garvesyre) og jeg er ingen samler. Skiftet også ut siktene, med mer egnede faste sikter.

 

Men er det kun noen små/tynne skjønnhtes striper, kunne du jo vurdere kaldbrunnering. Kanskje på begge våpnene. Ok for mindre striper, men ikke for flater. Det finnes sikkert bedre typer på marketet nå, men jeg har brukt "Super Zini" og påført stoffet med rustent jern. Les i så tilfelle bruksannvinsning nøye.

Link to comment
Share on other sites

Av 3-onder, der:

1: Ha den med sine skjønnhets feil som likevel har dratt ned verdien, og

det eneste man sitter igjen med er at den er en original uten særlig verdi.

 

2: Begynne og flikk-fikse på ting der det likevel er synlig at det er fikset.

(det drar iallefall ned verdien, og ser heller ikke pent ut).

 

3: Glassblåse og varmbrunere hele hele jernet, så det er strøkent.

 

Jeg ville valgt 1 eller 3.

 

Nå vet ingen her inne hvordan desse stripene eller flekkene er så det er vanskelig

å mene noe om det, men jeg har en følelse at 2 er det som kan komme til å bli

minst proffisjonelt. Kjenner ikke til slik lurium metoder, men det skal vel noe til

å flikk fikse på gammel blånering uten at det synes, og da har man egentlig startet

på veien til å like gjerne velge no.3 og heller få det skikkeligt.

 

Vist ikke jernet ellers er nummerlikt og kan ha en slags verdi på bakgrunn av at

den er særdeles pen eller i ubrukt tilstand, så vil jeg nesten si at no.3 kan vurderes.

Men alt dette blir en aveining ettersom hvordan man selv verdsetter og vil beholde

den originale helheten.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg er enig og det blir nok uansett nr 1 eller 3.

 

Jeg vil jo gjerne at den skal holde seg i grei stand så om det skal gjøres noe skal det gjøres ordentlig.

 

Den jeg har er dessverre ikke helt nummerlik da varsleren har blitt byttet ut.

Så noe særlig samleobjekt er det nok ikke.

 

Med skjønnhetsriper mener jeg normal slitasje "her og der" på sleiden.

Dette hadde jeg nok ikke brydd meg noe særlig om dersom det ikke hadde vært for de svarte flekkene som er der i tillegg. (Dette kan vel fort bli værre om det ikke behandles?)

 

Skal se om jeg får lastet opp ett bilde en gang utpå kvelden.

Link to comment
Share on other sites

TS. Kaldbrunering egner nok dårlig på KV Colten din. Tror ikke det er beregnet for dette heller. Men på mindre riper, skader, eller eks. filing på sikter, o.l. så en ser blankt stål. Der egner den seg bra, hvis riktig utført. Nesten umulig å se, uten godt dagslys og rette vinkel på lyset. Da kan en se en anelse, av fargeforskjell. En skal granske nøye og ukjente vil trolig aldri oppdage dette uten å vite om det.

 

Slitt brunnering har lite å bety, men krever bedre vedlikehold og olje. Men alle våpen som blir brukt får gradvis slitasje, også små tynne stiper (usynlig for det "blotte" øye)som går gjennom fabrikkbruneringen. Der blir det raskt rust, hvis en ikke er nøye.

 

Vet ikke hva du mener med "svarte flekker". Det er ikke vel rust/gravrust?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt usikker på om hva de svarte flekkene er faktisk.

 

Det ser litt ut som på dette bildet: http://cdn2.bigcommerce.com/server5100/7g4m0/products/109660/images/564224/IMG_6248__54486.1423848273.1280.1280.JPG?c=2

 

 

Hvis du ser i området nederst på sleiden nesten midt på. (Ca rett under der det står "Dec 19. 1905. Feb 14. 1911.Aug.19.1913")

 

Ca slik ser det ut hvis ikke hukommelsen min spiller meg et puss. :)

Link to comment
Share on other sites

Dette ser jo ut som groptæring. Flekkvis rustangrep som graver seg sakte inn.

Mye bedre å ta en skikkelig glassblåsing og få den kokblånert på ett eller annet tidspunkt

slik at overflaten får ny beskyttelse.

 

Slike flekker har et lag å utvikle seg videre vist man ikke passer på, og plutselig så har det

gått for langt til at det noensinne kan bli pent igjen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg ikke missforstår, så er bildet av et annet våpen. Hadde kanskje vært greit med et bilde av TS sitt våpen, hvis jeg har rett. :)

 

Men avbildet våpen, ser da ut til å ha både rust og gravrust, samt slitasje av brunering.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen!

 

Beklager sent svar, men det går litt i ett for tiden. Jeg har nå gjort et hederlig forsøk på å fremskaffe et bilde med mitt flotte mobilkamera! :)

 

image_zpssfcv0sck.jpg

 

Her ser dere ganske godt hva jeg mener med svarte flekker.

Groptæring ja. Er nok noe slikt vil jeg tro. (Uten å vite) :winke1:

 

Edit: siden jeg sitter på mobil, aldri har lastet opp bilde på kammeret før OG er helt ny på photobucket blir det direktelink.

Beklager.

 

Fikset bildet ditt. G.Larson

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjorde det samme med min nummerlike (nummer under, et tusen) KV Colt i 45 ACP, for mange år tilbake da den var syreangrepet (trolig garvesyre) og jeg er ingen samler. Skiftet også ut siktene, med mer egnede faste sikter.

 

Her har jeg understreket slik som fører til manglende øyebryn. :evil:

Stadig flere av disse blir "plombert". Utrykket er her satt i anførselstegn siden det ikke er snakk om å deaktivere et vanlig våpen, men hærverk og kulturvandalisme. Hvis dere ikke vil ha dem slik de er ment å være, selg dem til en samler og kjøp noe annet. :wink:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Her har jeg understreket slik som fører til manglende øyebryn. :evil:

Du må da gjene være samler for meg og gjøre hva du vil med egne våpen! Og jeg har flere bekjente som er samlere, også innen våpenhistorisk forening. Men hverken du eller de, skal da få bestemme over min, eller andres eiendom. KV Colten passer meg utmerket som den er. Så, sutre alt du vil. Jeg er ikke så bekymert for mine øyebryn. :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dersom du tenker å ha dette som et bruksvåpen synes jeg alt som ikke vesentlig endrer utseendet er greit nok. Hadde den Vært min hadde jeg nok fått blånert og gjort en liten avtrekksjobb. Siktene ville jeg nok også muligens modifisert litt. Eksemplaret det her er snakk om er jo langt fra strøkent, og da er det jo bare å kjøre på.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja nå startet den diskusjonen jeg var litt redd for. :)

 

Jeg vil bare ha det sagt at dette er som dere kan se av bildet det jeg liker å kalle et "godt brukt" våpen.

Altså, den begynner å se litt "sliten" ut.

 

I tillegg er den ikke nummerlik da varsleren er byttet før den kom i mitt eie, så det er egentlig ingenting som tilsier at dette er eller kommer til å bli et samlevåpen.

 

Så egentlig har jeg ikke sånn fryktelig dårlig samvittighet for at jeg vil fikse litt på finishen.

(Det hadde jo tross alt vært kult om den holdt seg i brukbar stand i over 90 nye år)

 

martinj: Ja, dette skal være et bruksvåpen.

Det er nok ikke sannsynlig at det blir noen nye sikter, men man vet jo aldri.

 

Jeg vil bare ha en litt halvfin bit historie som jeg kan lufte på skytebanen innimellom.

(Og hadde jeg gjort det med en strøken "samle-Colt" er det vel et par brukere her inne som hadde fått hjerteinfarkt :lol: )

 

 

Er det forresten noen som har noen tanker angående ca pris for blånering?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...