Jump to content

Lomme-/foldekniv til lav pris?


Svarthund

Recommended Posts

Fant denne her om dagen, Kershaw Chive 1600:

http://www.amazon.com/gp/product/B0009V ... PDKIKX0DER" target="_blank

 

For liten til 'skikkelig bruk', men grei til å ha liggande, og til reise og sånt. Eg har slept med meg ein leatherman rundt halve verda, og irriterer meg alltid av kor tungvindt det er å få kniven ut, og kor tung den er.

 

Men så sender ikkje amazon knivar til Norge, visstnok.

 

Har nokon tips om noko lignande i norsk butikk? Då slepp eg og å forholda meg til tollgrensa, og får den kanskje i henda litt fortare.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

vet ikke hva du anser som "billig nok" , men en slik liten kvalitetsfolder kan ofte klare mer enn man tror

f.eks:

http://www.topsecret.no/products/cold-s ... on-i-micro" target="_blank" target="_blank

 

selv har jeg 2stk i ca samme størrelse, hvor en av de alltid er i lomma , for å sprette pappesker osv. En Kershaw Shuffle og en Spyderco Ambitious (begge kjøpt på ebay)

edit: sjekket prisen på Spydercoen på topsecret - 600,- :o

 

Shuffle: nesten så du kan kjøpe 2 og holde deg under grensa:

http://www.ebay.com/itm/Kershaw-Shuffle ... 541defdda5

 

 

PS kniven du linket til har "Speed Safe assisted opening design" , kan være årsaken til at de ikke selger den til norge..?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har nokon tips om noko lignande i norsk butikk? Då slepp eg og å forholda meg til tollgrensa, og får den kanskje i henda litt fortare.

Du kan jo prøve linken under. Har kjøpt flere kniver der, også i dyrere prisklasse. Jeg har gått med lommekniv i mange ti-år og etter å ha mistet noen (falt ut av lommen, ved sitting) gikk jeg over til billige lommekniver, de har en råd til å miste. Den jeg har hatt i lommen de siste årene, er en liten Herbertz Messner og bladet er bare 4 cm. :) Men den gjør de fleste enkle utendørs jobber greit. Kjøpte den nok fra firmaet under, men de fører trolig ikke den lenger. Obs. ofte de har mer, enn det som ligger på nett.

http://www.gn.no/index.php?pageID=5998& ... roductlist" target="_blank

 

Jeg har også 2 stk. Leatherman (og har gitt bort en, til en bekjent her på forumet), men bruker de sjelden.

Link to comment
Share on other sites

Pent brukt:

NTSA KERSHAW 1600 CHIVE" KEN ONION" USA FOLDING/LINERLOCK POCKET KNIFE

http://www.ebay.com/itm/NTSA-KERSHAW-16 ... 5b11f7d1e4" target="_blank" target="_blank

 

Burde smette rett under Tollmuren som en gjerdesmutt.

 

For de fattige/almuen kan jeg anbefale denne:

En kort brytebladkniv

Portable Mini Pocket Knife Keychain Knives Stationery Home DIY Handmade Tools

http://www.ebay.com/itm/1x-Portable-Min ... 2c8b78828d

En brukt 1-gangs brytebladkniv med kort blad kanskje gjør susen i flyplasskontrollen.

Ikke det helt store men grei til å åpne pakker og langt bedre enn ingen ting.

 

Mvh

Jim114

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en leatherman sceletool på jobbebuksa og den er kanonbra, lett og åpne og lukke kniven (trenger ikke åpne tangen) og akkurat de funksjonene en trenger! Har slipt kniven skikkelig, fabrikkslipingen er bra, men grov og da blir den fort sløv.

Link to comment
Share on other sites

Fikk denne av min bedre halvdel til jul et år. Kjøpt på xxl Alnabru. Husker ikke prisen. Men ringen bak på skaftet er flaskeåpner og en god flaskeåpner blir aldri for dyr. Fornøyd med kniven også. :winke1:

 

Har for vane å åpne flaska med den andre flaska;) Men ser fin ut den! Skal legge ut bilde med meterstokk når eg har fått den pakkeiposten

Link to comment
Share on other sites

Eg fekk kniven i dag. Den var perfekt størrelse og sånn sett akkurat det eg såg etter. Ein del av bladstålet stikk ut på baksida, og det er det ein presser på for å "bikka fjøringa over" for å få åpna den. Eg meiner den ikkje er ein sprettkniv, sia det er motstand i starten, men eg trur det er såpass i gråsona - sia funksjonsmessig blir det veldig likt - at eg var heldig med at den ikkje var stoppa i tollkontroll heller. Det hadde nok gått veldig på tolkning av lovteksta og meiningar.

 

Heilt normal lommekniv skarphet, hadde neppe ville brukt den til barbering, men den heldt til å skjere fiskesnøre;)

Link to comment
Share on other sites

Av billige foldekniver er Ontario Rat 1 og 2 mine absolute favoritter. Funksjonelle, gode i hånda, lette å flippe, godt clips, ok stål (AUS-8) som er lett sette opp og jevn god kvalitet fra Taiwan. Begge størrelsene er greie til hvert sitt bruk. Dette er knivene jeg har i lomma når jeg vet at jeg kan komme til å bruke kniven hardt og uvørent. Dere finner de fra 200 kr på E-bay

Link to comment
Share on other sites

Undrer på hva enkelte skal med lommekniven. For meg, er det et redskap og ikke et tøfft våpen!

 

Klart at billige kniver, også har noe begrenset kvalitet. Funksjonable foldekniver, er mer presset på pris. Så, for ca 300 kr., kan en ikke forvente god kvalitet. Men hva bruker folk (og jeg), små billige foldekniver til. Ikke utforderende oppgaver. Men til småting, som å åpne en pakke, spisse en blyant, kutte et tau, isolasjon på en kabel og mange andre ting.

 

Kan nevne at på et tilfeldig besøk, hos en nabo (sist sommer) som malte huset og som hadfde hull i ytterkledningen (etter kabler), spikket jeg (med en billig lommekniv) treplugger, som ble limt fast med trelim. En mye berde løsning enn fugemasse. Kniv kan brukes til så mangt, av folk som kan bruke kniv og vet hvorden den skal brukes og utnyttes. Så det meste av vårt praktiske knivbruk, går ikke på kvalitet, men kunskap og måte å utnytte kniven på. Praktisk erfaring, er viktigere enn superkvalitet, i de fleste tilfeller.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk senest i går en ekstra - dunk i postkassa:

Dette er kniven jeg går med i lomma på jakka jeg bruker til RIMI Post i Butikk.

Nå har jeg polert den så den er skarpere enn ny - Jeg kan slisse

plastlommer i 3mm brede bånd med den.

Noen kjappe hvite snitt og pakken er åpen.

Da er det bare å stappe emballasjen diskret i den KIWI-grønne

søppeldunken mens jeg håper at betjeningen ikke legger merke til de hvite isopordråpene som renner nedover siden.

(Jeg har også lurt på hvorfor den dunken er KIWI-grønn - Jeg mener å huske at det var en KIWI der lenge før det dukket opp en REMA 1000 i nybygget ett kvartal borte)

Rustfritt stål i håndtaket:

AUD 1 (NOK 5.94)

Multi-purpose Snap-off Blade Cutter Stainless Steel Utility Knife Random Color

http://www.ebay.com/itm/Multi-purpose-S ... 4d1db3f52c" target="_blank

 

For de som skal ha en foldekniv vil jeg gjøre oppmerksom på denne søte lille greia kanskje i Rosa hvis du spør pent:

Liten, søt og uskyldig (Innocento).

Foldekniv laget for Tesco:

USD 0.99

SMALL POCKET KNIFE VERSATILE FOLDING COLOR IN RANDOM SIZE 5X7 cm

http://www.ebay.com/itm/1PC-SMALL-POCKE ... 25a3b3b32b" target="_blank

5 cm blad, men kanskje den passerer flyplasskontrollen allikevel

hvis du skulle være uheldig å glemme den i lomma.

 

Less IS More

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Dette er kniven jeg går med i lomma på jakka jeg bruker til RIMI Post i Butikk. Jeg kan slisse plastlommer i 3mm brede bånd med den.

 

Multi-purpose Snap-off Blade Cutter Stainless Steel Utility Knife Random Color

 

For de som skal ha en foldekniv vil jeg gjøre oppmerksom på denne søte lille greia kanskje i Rosa hvis du spør pent:

SMALL POCKET KNIFE VERSATILE FOLDING COLOR IN RANDOM SIZE 5X7 cm

Til ditt bruk på Rimi, er de sikkert parktiske. Men en kniv/foldekniv, er da så mye mer og kan brukes til så mangt. Dine forslag har betydelige begrensninger, for selv en billig lommekniv.

Link to comment
Share on other sites

For de med større behov finnes det større kniver for folk med større lommer.

 

Men da blir det straks mere trist hvis du glemmer deg og flyplasskontrollen krever sitt.

 

Jeg har 10-20-30 stykk av forgjengeren til denne:

http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluft ... 000016834/

 

Og minst 2 håndfuller av denne tilsynelatende IKKE-MORA kniven:

http://www.jula.no/catalog/verktoy-og-m ... iv-122005/

(Jeg kjøper gjerne 10 stykk i slengen hvis de er uanstendig billige)

 

Jeg har rikelig med multiverktøy, foldekniver og lommekniver liggende. Mange av dem er absolutt brukandes til sitt formål.

 

Men jeg putter de aldri i lomma - Jeg tøfler av og til innom Kiwi på Oslo S på veien hjemover

og føler ikke noe behov for saftige bøter type Kommuneskatt som koster mere enn type 10 til 200 ganger kniven.

Det gjelder å skatte-tilpasse seg de lokale forhold.

En ussel råttbillig brytebladkniv kan jeg kanskje forklare med aktverdig behov for å åpne pakkene på Postkontoret.

 

Det var en gang du kunne tråkke innom Oslo S med

både vedøks og samekniv uten å tenke over det.

Det er lenge siden det.

På 80-tallet reiste jeg på Inter-rail tur med Samekniv på hofta.

Helt til Toulouse før jeg så at oste-bonden på toget sørover ble litt stram i maska når jeg skjærte opp Pariserloffen

og da stappet jeg Samekniven i min Telemark 740 ryggsekk.

Jeg så ikke noe poeng i å vekke ugreie minner for folk som muligvis hadde opplevd borgerkrig i Baskerland,

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Om sommeren, når man har på seg cargo shorts med masse store lommer er det egentlig greiere med en leatherman eller tilsvarende multitool. Da har man både tang og diverse skrujern osv. tilgjengelig. Har jeg ikke en slik på meg, har jeg i alle fall en mikroversjon på nøkkelknippet.

 

På jobb foretrekker jeg en gammeldags trebladsaffære slik at jeg kan bruke en diskret pennekniv eller "barberkniv" til å åpne pakker eller kutte hyssing i stedet for å vise fram et tradisjonelt knivblad.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...