Jump to content

Lee collet die, justere


Stihl Crazy

Recommended Posts

kjøpte meg ei sånn til 6,5x55, er klar over at mandrellen ofte må justeres men hos meg skjer det ingen ting når eg set ei hylsa i pressa for å halspressa, har eg missforstått noke essensielt eller? Har prøvd to ulike typer hylser tennhetta blir støta ut men det er ingen motstand i armen på pressa og det er overhode ikkje kulehold etterpå. Har skrudd dia ned til hylseholder pluss to ekstra tørn. Tok mandrellen ut av dia og målte den med skyvelær til ca 6,63 til 6,65 mm diameter (flest målinger på 6,64) er det normalt eller? Er som sagt klar over at mandrellen ofte bør slipes ned men før eg går i gang med det så tenkte eg å høyre litt her om det er ein eller anna generaltabbe eg gjere. Pressa er ei C presse fra lee (Mange meiner sikkert at det er generaltabbe) hylseholder brukte eg den som følgte med collet settet.

Link to comment
Share on other sites

Virkemåten på colletdie er at den er som en spennhylse som klemmer halsen inn.

Mange tror at det er hylsen som presser opp collet, det er fei, hylsen ligger løst inne i kammerdelen av collet.

Det er hylseholderen som presser opp collet slik at halsen på hylsen blir klemt sammen.

Hylsen trekkes ned av hylseholderen, og da trekkes collet ned sammen med hylsen. Dersom du presser opp collet uten hylse inni, kan collet henge seg opp i øøvre stilling, og ingenting virker. Da må du demontere dien og skyve collet ned igjen.

Start justering med hylse i hylseholderen og sett hylsen helt i øvre stilling, skru collet dien ned til den berører hylseholderen, og en omdreining til. press hylsen, og prøv om den har kulehold. Dersom du ikke får nok kulehold skru dien litt ned og prøv igjen.

Når du har maks pressing av halsen kjenner du et lite knepp akkurat når du er på topp med hylsen. Ikke bruk for stor kraft, da ryker toppstykket før resten blir ødelagt. Når du kjenner motstand helt på slutten av pressing er du omtrent riktig justert.

Har du da lite kulehold må du slipe av stammen, husk å slipe helt ned til utstøterstiften, ellers får du ikke ut stangen uten å ekspandere halsen.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye kraft bruker du? Du skal ta i skikkelig, ca. 12 kg tror jeg det antydes i manualen. Langt mer enn du bruker med andre dier. Prøv å demonter dia og se om det er mye grader på de kone glideflatene. Evt. puss dem litt med fint smergelpapir. Smør så med et passende fett.

Link to comment
Share on other sites

Takk for hjelp alle samen men dette her trur eg ikkje at eg får til rett og slett. Har demontert dia men kan ikkje sjå noke gale på den. Prøvde å gjera slik som det blei forklart av ein her dvs ta hylsa i hylseholder og skru dia ned til den møter hylseholder og ein runde til, tok vist 2 runder også uten at det hjelpte. Ser at det er merke på hylsehals etter spennhylsa men ett eller anna er det pga at det er ikkje noke kulehold etter at den har vore inni dia. Får vel kjøpa meg ei heilpress die siå eg ikkje får dette til viss eg ikkje finn noken in the hood som kan visa meg da.

Link to comment
Share on other sites

Før du forkaster dia, så må du prøve å pusse ned mandrellen. Sett den i drillen og kjør på med smergelpapir. Hvis du kan måle diameteren så gjør du det. Hvis ikke, så ta det på gefühlen. Kulene er NØDT til å sitte fast bare mandrellen er liten nok. Mandreller kan kjøpes i løsvekt, så det er ikke krise om du pusser for mye. En tanke som slår meg her og nå: Hva om du fjerner mandrellen og i stedet putter ei kule i hylsa? Ei flatbasekule satt opp/ned vil kunne fungere som testmandrell. Da finner du ut om du gjør resten riktig. Jeg har aldri prøvd dette, men ser ingen hindringer for at det skulle fungere.

Link to comment
Share on other sites

Det er skrevet kilometervis om denne dia her inne. Så let så finner du info. Jeg hadde mye av det samme problemet som du. Ca 0 kulehold. Sjekkpunkt, smør spennhylsa som skal klemme hylsa med vaselin eller fett. Ser du at nederste del av dia beveger seg opp noen mm. når du presser hylseholderen mot den? Da spenner du opp dia, og hylsa skal bli presset. Er alt dette ok, må du slipe ned mandrell. Som flere sier, sett den i drillen og hold smergel papir rundt. Du ser tydelig på mandrellen der hylsa har berørt. Puss derfra og nedover. Pass på så den ikke får en større diameter nederst enn øverst, da vil du kjenne at den lugger i halsen på hylsa på tur ut.

 

Prøv deg frem med sandpapir jeg brukte 400 og 600 korning. Pussa ned med 400 og glatta over med 600. Pinnen ble da glattere enn når den var ny. Ta litt og litt, og du vil merke at kuleholdet øker sakte men sikkert. Dia har du montert i pressa hele tida, mandrellen tar du bare inn og ut. Garangerer deg at du har kulehold så det holder etter 20 min jobb. Da har du ei fantastisk die som er lett å jobbe med.

 

Andreas.

Link to comment
Share on other sites

ja ja trur kanskje at eg fann ut av det no, ganske så banalt eg hadde ikkje skjønt at ein måtte feste pressa skikkeligt. Hadde ho berre festa til ein toms planke og pressa med eine armen medan eg holdt ho nedpå bordet med den andre. Gjekk og henta meg to tvinger som eg festa ho til bordet med, fekk tatt i meir da. Gjekk bedre da fekk vel kulehold på litt over ein runde etter at eg hadde skrudd ho ned til hylseholder. Ja ja så lærer ein noke nytt kvar dag får sjå om eg ikkje kan få festa ho permanent ein plass det hadde vore det beste. Fekk laga meg noken dummier og, var ikkje noke problem å setta kula einaste eg stussa på var at eg synes patrona ikkje var 100 % bein, kanskje ein anelse krokete når eg rulla ho på ett bord og sammenligna med ei fabrikkpatron.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...