Jump to content

Lading av irret kulespisser?


Nubitox

Recommended Posts

Hallo, her om dagen kom kopisen min til meg med en pakke gamle kulespisser, og skulle bare vise dem frem. De fleste av dem hadde grønn irr, og så litt stusselige ut der de lå, men jeg kom til å lure på om at de kanskje kunne brukes.

 

Jeg lurer først, og fremst på hva folk syns om å skulle bruke disse?

 

For det andre så lurer jeg på om det går ann å hive dem i tumbeleren, og la dem kjøre en syklus i vaskeren.

 

Kanskje dette vil rubbe bort noe av irren. (Bruker en tumbler med stål media.)

 

Det jeg kanskje lurer mest på er om dette vil ødelegge kulene, og gjøre det farlig å bruke dem, om ikke ubrukelige?

 

Håper dere har noen meninger.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...
8 hours ago, bbdg said:

noen som har prøvd med zalo, sitronsyre og vann for å rengjøre kuler med irr

Dårlig ide, denne blandingen vil trekke inn mellom mantel og blykjerne og skape mer korrosjon innvendig selv om den utvendige blir borte.

Link to comment
Share on other sites

Det var mye grønt ir rund/på blyet i tuppen merket jeg når jeg åpnet pakken. Skrapte det bort med neglen og tørket med en fille eller papir, skjøt inn våpenet og alt var normalt. Satt på post i kanten av en myr mens dachsen jaget, fikk en bukk på post og ga den et skudd midt i bogen. Merkelig dårlig skudd tegn så den fikk et skudd til midt i nakken siden den nå løp bort fra meg, bang rett i bakken etter skudd nr-2. Når jeg så dyret var det et bra "høl" som så ut som et stygt utgangs hull på siden jeg mente jeg hadde skutt på og ble i tvil om jeg hadde skutt på to dyr nå. Nakken hadde samme voldsomme hull på feil side. Jeg kan utelukke treff i kvist, gress osv og kulene var stabile etter å ha skutt på blink uten å få ovale hull på 25-200m. Kaliber 6.5x55 og Sauer 202 pipe.

Virket rett og slett som om loddingen manglet og det ble en tynn vegget hulspiss. Var når Oryx var temmelig ny og forhandleren hadde hørt om liknende feil. Hva som har skjedd er jeg usikker på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...