Jump to content

Omladningsproblemer Sauer 303


amarok

Recommended Posts

Har en 303 i 30- 06.Har hatt den i 5 år. Den har stort sett fungert bra og uten problemer.Men nå har den sluttet å lade om.Den kaster ut hylsa, men fører ikke frem ny patron inn i kammeret.På meg virker det som om gasstrykket plutselig har blitt for lavt,ser ut som om sluttstykket ikke går langt nok tilbake.Har prøvd flere typer patroner.3 forskellige 2 skudds magasin.ett 3 skuddsmagasin(hjemmelaget) og ett 5 skuddsmagasin.ser ikke ut som det er magasinene som er problemet.Har sett at Stalon har justerbar gassventil til 303.Fristende å kjøpe denne,men må jo ha skjedd noe med børsa ettersom den har virket bra tidligere.Kan hullet i pipa tette seg?slik at det kommer for lite gass til gass stempelet?Er det noen her på kammeret som har noen formening om hva som er problemet?.Jeg har vært nøye med renhold,og våpenet var på service hos Landrø forrige vinter.Har demontert gassblokka,men ikke fjernet den fra pipa.Kanskje jeg skulle prøve det? Da kommer jeg vel til hullet i løpet?

Link to comment
Share on other sites

Har en 303 i 30- 06.Har hatt den i 5 år. Den har stort sett fungert bra og uten problemer.Har demontert gassblokka,men ikke fjernet den fra pipa.Kanskje jeg skulle prøve det? Da kommer jeg vel til hullet i løpet?

 

Jeg er rimelig sikkert på at du finner svaret allerede i ditt spørsmål. For alle gassdrivene (halv-) automater er det avgjørende at det renses selve "gass - kanalen" jevnlig. Gjør du det, så forsvinner problemet. :D

Link to comment
Share on other sites

Står sluttstykket i bakre stilling på siste skudd når magasinet er tomt?

Bruker du mantelfjærner skum?

Er du nøye med rengjøring av kasse, skinnene fra gass stempel til bolt og smør dette godt opp igjen?

Gass stemplet har en tendens til å bygge på seg forbrent carbon rester dette kan med føre at det ikke går helt tilbake der det skal.

Lekker den mye gass rundt gass blokk så det blir krutt slam striper på pipe og sott på kikkert linsa?

Link to comment
Share on other sites

Har brukt mantel fjerner og skum.Har rengjort børsa meget nøye,Var også på service hos Landrø for 1 år siden.Sluttstykket står ikke i bakre stilling ved tomt magasin.Etter forrige rengjøring virket den som den skulle på de 3 første skuddene.Etterpå måtte jeg lade om hvert skudd manuelt.kaster stort sett ut hylsa,men fører ikke fram ny patron .Har hatt ute delene i gasstempelet og rengjort.Min mistanke er at hullet fra pipa delvis har grodd igjen.Må vel prøve og demontere gassblokka fra pipa.eneste måte og komme til hullet i pipa på.Takk for innspill.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 11 months later...

Løsningen ble og levere den til Magne Landrø.De renset den på alle mulige måter. De fikk den heller ikke til å virke.De sendte den til fabrikken.Løsningen ble at jeg fikk ny børse .Må gi både Magne Landrø og sauer ros for meget god kundebehandling.

Men hvorfor børsa begynte å fungere dårlig etter 5 år, er for meg fortsatt en gåte.

Link to comment
Share on other sites

Ja har den 303 en.Og kommer til og beholde den, da jeg liker den og har så mange våpen at det er vanskelig med dagens regelverk og kjøpe noe nytt.

Men jeg har også en Browning short trac i 270 WSM og en Merkel SR 1 i 9,3x 62.Dette er nok mere funksjonsikre våpen.På saueren er det også veldig kronglete å fjerne vital del hvis man er ute og reiser.Skulle jeg kjøpt ny Halvauto idag hadde det uten tvil blitt en Browning Short trac eller den nye Mk3.Den er både funksjonsikker og presis.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en 303 til testskyting med lignende problemer i dag. En 30-06. Feilende mating av 4. patron i magasinet. Påmontert demper samt Stalon sin gassjusteringsventil.

 

1.serie: Helt strøypt ventil, Sellier&Bellot Trainer. Forkiling skudd nr. 4

2.serie: Halv strøypt ventil, Sellier&Bellot Trainer. 5 skudd OK

3.serie: Halv strøypt ventil, Sellier&Bellot Trainer. 5 skudd OK

4.serie: Halv strøypt ventil, NP Jakt. Forkiling skudd nr. 4

5.serie: Helt åpen ventil, NP Jakt: 5 skudd OK

6.serie: Helt åpen ventil, Sellier&Bellot Trainer. Forkiling skudd nr 4.

7.serie: Helt åpen ventil, NP Jakt: 5 skudd OK.

 

Konklusjonen vår er at gassjusteringsventil må stilles i forhold til type ammunisjon (trening/jakt).

Trening: Halvt åpen ventil

Jakt: Helt åpen ventil.

 

Originalt har ikke disse justerbart gasstrykk.

Link to comment
Share on other sites

Det sies at den mest funksjonssikre patronen i 303 er 8x57.Pga at den er kortere en 30-06.Vil tro 308 også er bra i 303.

På min gikk heller ikke sluttstykket langt nok tilbake så den kunne mate frem ny patron.Virket som det ikke var gasstrykk nok.Men hvorfor det skulle begynne etter 5 år skjønnte jeg ikke.Jeg Vurderete og borre større gasshull i løpet eller kjøpe stalon regulerbar gassventil.Men fant ut at det var best og levere den til Landrø.Og var nok lurt det,for fikk jo ny børse.

Link to comment
Share on other sites

På min gikk heller ikke sluttstykket langt nok tilbake så den kunne mate frem ny patron.Virket som det ikke var gasstrykk nok.

 

Mitt inntrykk etter testskyting i dag var det motsatte.

Vi justerte opp Stalon gassventilen (slapp ut mer kruttgass fra ventileringa) og følgelig reduserte vi gasstrykket i mekanismen (om jeg ikke har misforstått funksjoneringa på dette våpenet fullstendig). Dette gav sikrere omladning med halv åpning for treningsammo (svak ladning) og hel åpning for jaktammo (sterkere ladning). I tillegg kommer problemet på 4. skudd i magasinet. Når de første tre er matet ut av magasinet, er det nødvendigvis mindre trøkk i magasinfjæra.

 

Jeg begynner å helle mot at for høyt trykk i omladningsmekanismen gjør at mekanismen opererer for raskt til at patronene rekker å løsne fra magasinet skikkelig, og når magasinfjæra har gitt etter de første tre, går sluttstykket bakover, neste patron rekker ikke å komme 100% opp fra magasinet og glipper for sluttstykket og kiler seg. Den får jo med seg patronen, men det virker som om det er undersida av bolten som drar den med seg. Derav løses altså problemet med å redusere trykket. I allefall i den børsa vi testskjøt i dag.

 

Less is more? :mrgreen:

 

Har for øvrig også hørt at et tjuvtriks for å få 5sk magasinene til 303 til å funksjonere bedre, er å åpne "leppene" på magasinet ørlitt. Altså slik at magasinet lettere gir slipp på patronene.

 

(NB: Noe annet jeg konkluderte med i dag - for å eie en halvautomat må du både være glad i å pusse våpen, og i å handle ammunisjon... Morsomt som f... men jaggu ikke gratis...)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...