Jump to content

Noen som kan navnet på riflen?


654321

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har fått en gammel salong i samlingen, og lurer på om noen kan hjelpe meg med et navn, eller flere opplysninger rundt den. Har letet en del på nettet, men finner ingen som stemmer helt. Den er liksom en krysning mellom Kongsberg M75 Junior, noen Otterup rifler og selvfølgelig Russiske salonger.

 

Det jeg vet:

Kom til Norge under krigen, og gitt i gave av en Russisk soldat/Offiser. Cal 22 LR. Opphavet er Russisk (les hammer og sigden med 2 stk rifler med bajonett i kryss under. Det står også T 33, T 83 eller T 93 under riflene, men det er vanskelig å tyde). På det gamle våpenkortet står den registrert som "Kongsberg modell", men det er vell antagelig bare for å sette et navn på den.

 

Setter pris på et godt svar :D

 

andGYnBZ.jpeg

 

MXJPMVFD.jpeg

 

bU5tUFUz.jpeg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er en Smirnskij-rifle. Disse ble konstruert på 20-tallet og bygd av TOZ i Tula. Jeg tror det står TOZ under de korslagte riflene - det du leser som 3 er en russisk z.

 

Konstruktøren Aleksandr Smirnskij er mest kjent for en .22-versjon av Nagantrevolveren - om du googler vil du finne noe engelskspråklig om den. Rifla er ikke like sexy, så da må du ut på mer obskure russiske sider, og heller sparsom info. Han bygde tre varianter, fantasifullt kalt no 1, no 2 og no 3. No 1 og no 2 skal mangle utstøter, så på no 1 må tomhylsa pilles ut for hånd, i no 2 er det hull i låskassebunnen så tomhylsa detter ut. No 3 fant jeg ikke noe info om.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...