Jump to content

Langt løp, mindre bråk


Milvet

Recommended Posts

Tyngden på kula og farten på den har mest å si for rekylen. Uavhengig av kaliber. Opplevd rekyl avhenger av en hel del andre ting, som tyngden på rifla, utforming på stokk, type rekylkappe etc.

 

Den eneste tommelfingerregelen jeg vil si er jo tyngre kule, jo mer rekyl.

Link to comment
Share on other sites

kulehastighet spenner for rifler mellom 300 og a 1200m/s, en faktor på 4, kulevekt spenner mellom 15gr og 750 kanskje, en faktor på 50 - så det er som regel kulevekten som er utslagsgivende når vi snakker om økt rekyl.

Innenfor ett kaliber, så lader vi ofte forskjellige kuler til ca samme energi - fordi arbeid = kraft x vei, så blir det slik i ei rifle. Da vil de tunge kulene med lav fart ha mer massefart, m x v, enn de lette med høy, og mer energi.

Som regel, eller tilogmed nesten alltid, så følger rekylen kulevekta.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Bakgrunnen for spørsmålet er forøvrig at jeg forsøker å bygge et resonnement som må lede til at jeg bør kjøpe en M67 som jeg egentlig ikke "trenger" :)

Tanken (ønsketenkningen) er da at M67 med sin lange tunge pipe kanskje er såpass snill i smellet at jeg ikke trenger demper.

Link to comment
Share on other sites

Rekyl er en funksjon av massen som kommer ut løpet, og hastigheten den har. I tillegg til kulen kommer kruttgassen. Den har mindre vekt, men større hastighet. En tommelfingerregel er at kruttgassen har nesten dobbel hastighet av kulen, så bidraget til rekyl fra kruttgassen er stort.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...