Jump to content

Tips til Leopold kikkertsikte


tegull

Recommended Posts

Har en tikka t3 lite rifle som mangler kikkertsikte for å bli komplett.

Er helt fersk på jakt med rifle og ergo like fersk på å finne godt sikte i jungelen av merker.

Drar til USA i romjulen og har tenkt å kjøpe et der i denne butikken: http://www.bhphotovideo.com som ligger på Manhatten.

Har tenkt å kjøpe leupold og prisen er max 900dollar..

Help!!

Link to comment
Share on other sites

Takk.Kan du anbefale noe til ca 800dollar?

Er det forskjell på Europeisk og Usa mål som jeg må ta hensyn til(30mm\3,5tom)?

 

Kan du utdype hvilken jakt/bruk siktet er ment til? Dag/skumring, mye/lite trasking o.s.v.

 

Hvorfor akkurat 800 dollar?? Et selvopsatt budsjett "som må brukes opp..."? Har du eksempelvis en skikkelig håndkikkert?

 

Har selv Leupold i diverse varianter og et par andre merker, b.l.a. Zeiss. Si litt mer om hva bruken skal være,- og hva som ligger bak et ønske om sikte til "akkurat" 800 dollar, så blir dette litt enklere.

Link to comment
Share on other sites

Pass på at kikkerten har 1cm@100m justering og ikke noe MOA greier.

Dette er laget for bruk med vårt metriske system, versus MOA justering som går sammen med tommer og yards..

Dette har -MYE- å si. Jeg sitter med en dyr MOA kikkert og angrer, så dette vet jeg...

MOA klikk er greit det så langt du mestrer det. Problemet for mange oppstår når retiklet måler i MIL. Da må man regne litt. Det er en vanesak. MOA har ingen ting med yards å gjøre. De er bare veldig nær hverandre. Jeg vil vel anbefale MIL/MIL eller MOA/MOA som noen, men få levers i.

Alt dette har ikke så mye å si om du bare skal skyte inn på en bestemt avstand til jakt og er fornøyd med det. Men om du vil utnytte retikel til avstandsbedøming har dette alt å si...

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger!

800dollar er max beløp og tanken var å kjøpe et såpass godt sikte at det "varer" en stund..

Jeg skal i første omgang bruke siktet på toppjakt, men vet altså for lite om hva jeg trenger til å si noe om det.

 

Kan noen si meg om http://www.bhphotovideo.com/bnh/control ... 2Cupper(ds)&sq=asc&sortDrop=Brand%3A+A+to+Z&ac=&bsi=&bhs=t&ci=13525&shs=&at=Brand_Leupold&at=Price_+600+%3C%3D++%3C%3D+999.99&advancedSubmit=Submit+Query hadde riktig eurpoeisk mål eller og\om amerikans utregning virkelig medfører et problem..

Link to comment
Share on other sites

Når du først er i N.Y, City og skal handle sikte, sjekk ut Camera Land Inc. cameralandny.com.

De har bra utvalg i sikter og det er få eller ingen som kan matche prisene Deres på Zeizz Conq.Både 6,5-20x50 og 4,5-16x50 til godt under det du budsjetterer med.

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

Når du først er i N.Y, City og skal handle sikte, sjekk ut Camera Land Inc. cameralandny.com.

De har bra utvalg i sikter og det er få eller ingen som kan matche prisene Deres på Zeizz Conq.Både 6,5-20x50 og 4,5-16x50 til godt under det du budsjetterer med.

 

Morten

 

Og legger du på 29 eller 100 dollar kan du få disse to Swarovskikikkertene!

 

http://www.cameralandny.com/optics/swarovski.pl?page=swarovski57091

 

http://www.cameralandny.com/optics/swarovski.pl?page=swarovski57061

:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

De har jo montasjeskinne, så du må ha en montasje som passer til det, men for den prisen burde de være med i betraktningen mener jeg... Ville handlet av dem selv, hadde det ikke vært for at de ikke eksporterer :cry:

Link to comment
Share on other sites

Har en tikka t3 lite rifle som mangler kikkertsikte for å bli komplett.

Er helt fersk på jakt med rifle og ergo like fersk på å finne godt sikte i jungelen av merker.

Drar til USA i romjulen og har tenkt å kjøpe et der i denne butikken: http://www.bhphotovideo.com som ligger på Manhatten.

Har tenkt å kjøpe leupold og prisen er max 900dollar..

Help!!

 

Bruker du 800 dollar på et Leupold sikte, vil du etter min mening med høy sannsynlighet sitte igjen med et sikte du har betalt litt for mye for i forhold til faktisk reell nytteverdi/kvalitet.

 

Leupold leverer mekanisk solide sikter, de har lifetime garanti (samme hvor du har kjøpt siktet), og de er stort sett av skikkelig (mekanisk) kvalitet. Skal du ha et lett, hendig sikte til allround jakt, hvor nattjakt ikke representerer det vesentligste bruksområdet, er leupold et kjempevalg. Dette "kjempevalget" oppnår du ved å kjøpe et Leupold VX II 3-9 x 40 sikte til ca 299 dollar. Da har du et lett, hendig sikte, solid mekanisk kvalitet, bra klikkjustering og som optisk fungerer til alt utenom jakt i svarte natta.

BRA KJØP

 

Er det til bruk i skumring du hovedsakelig skal ha siktet = GLEM LEUPOLD!! Å kjøpe et Leupoldsikte med stor objektivdiameter (eksempelvis 50mm), samtidig som du legger penger i "den beste leupoldoptikken" (VX III, VX7 o.l.), "lopper" du deg selv for mange kroner til minimal nytte. Det er ikke skumringsegenskapene som er Leupold styrke,- men prisen kan likevel bli relativt sett stiv sammenlignet med europeisk optikk med langt bedre skumringsegenskaper.

 

Konklusjon: Sikte til allround jakt under varierte lysforhold: Leupold sikte til ca. 300 dollar /(VX II 3-9 x 40) er et bra valg (etter mitt syn).

 

Skal du bruke ytterligere kronasjer for å få bedre sikte til bruk i skumring/måneskinnsjakt,- kjøp Zeiss Conquest (har hatt selv) eller europeisk optikk med minst 50mm objektivdiameter.

 

Europeisk optikk er nesten like dyrt solgt på gata i USA som solgt via nettet i Norge. Skal du handle i/fra USA bør du kjøpe produkter produsert i USA. Ofte har disse ikke noe annet enn amerikansk garanti, eksempelvis Conquest, mens Leupold på sin side har.

 

Selv har jeg Leupold VX II 3-9 x 40, VXII 3-9 x 33 EFR, og VXIII 3,5-10 x 50.

I tillegg til Zeiss Classic Diavari 2,5-10 x 50.

(Skulle gjerne sett at jeg ikke hadde kastet bort penger på den Leupold VXIII 3,5-10 x 50). DÅRLIG KOMPROMISSKIKKERT.

Håndkikkert: Leupold Pinacle 8 x 42 (bortkastede penger,- har realverdi på maks 2000,- i mine øyner (bokstavelig talt))

 

Har du forresten en ok håndkikkert??? Hvis ikke bør du tenke på om du ikke skulle bruke mindre penger på kikkertsiktet for i tillegg kjøpe deg en håndkikkert. Like viktig det spør du meg.

Link to comment
Share on other sites

Har du forresten en ok håndkikkert??? Hvis ikke bør du tenke på om du ikke skulle bruke mindre penger på kikkertsiktet for i tillegg kjøpe deg en håndkikkert. Like viktig det spør du meg.

 

Hva skal du med en god håndkikkert, om du ikke ser viltet gjennom kikkertsikte? :roll:

Kunne ikke dy meg

Link to comment
Share on other sites

Har du forresten en ok håndkikkert??? Hvis ikke bør du tenke på om du ikke skulle bruke mindre penger på kikkertsiktet for i tillegg kjøpe deg en håndkikkert. Like viktig det spør du meg.

 

Hva skal du med en god håndkikkert, om du ikke ser viltet gjennom kikkertsikte? :roll:

Kunne ikke dy meg

 

Finne viltet. Har du funnet viltet, vil du som oftest også se dette i et noenlunde ok kikkertsikte etterpå.

 

Mulig det bare er meg,- men å gå rundt og "speide" med rifla er ikke min greie - fin styrketrening er det dog.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...