Jump to content

Sikte til luftgevær.


Simen

Recommended Posts

  • 1 month later...
  • 3 months later...

Det finnes masse billig kikkerter som er greit nokk får ei luftbørse, har ei ril 300 skjøl funker helt greit.

Det eneste som er vansleig or og får gode fester får en billig pris. De billige er vanelighvis alliminium og det er får mykt.

jeg har skyti av kikkerten min et x antal ganger.

 

Så det kan være kjekt og dra av litt maling på feste og litt på børsa og sette det fast med ariallitt(eller åssen det skrives) får og ikke skyte det av, får da må du enten file opp festene eller kjøpe nye, og det blir fort kjedelig.

Link to comment
Share on other sites

På min Diana 52 som er et kraftig luftgevær så holder ikke billige sikter.Har rasert 4 stk Busnell 4x sportman og 2 stk Bushnell Trophy 3-9x.Har nå montert et weaver 2,5x og dette ser ut til å holde.Mitt råd er :Legg i litt penger og du har siktet lenger.Ser ut til at kraftige fjærgeværer må ha solide saker.

Link to comment
Share on other sites

Samme skjedde meg med en Diana 34, som er en del svakere enn 52 men likevel et kraftig fjærvåpen. Pløyde gjennom 2 superbillige etellerannet og 2 billige Bushnell (der trådkorset kollapset på den ene og linsa foran datt ut fra den andre) på kort tid før jeg prøvde et Nikko Sterling som ser ut til å tåle rekylen.

 

Jeg lærte ganske kjapt å si at "dette siktet skal på et kraftig luftgevær. Tåler det det?" før jeg kjøpte noe, slik at jeg fikk returnert vrakrestene.

Link to comment
Share on other sites

Ordenlige montasjer er viktig, det e rlike greit å kjøpe noe ordenlig med det samme.

På det gamle siktet mit et 4x32 ett eller annet tok montasjene som fulgte med fort kveld, endte opp med montasjer som kostet like mye som siktet, og det ble bra etter at alt av skruer ble limt fast.

Nå bruker jeg festene som fulgte med min MTC Viper og de ser ut til å virke bra men jeg har ikke fått skudd nokk for å se om det også blir ristet løs.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei

Det skjer ofte at kikkertsikter løsner. Dersom du får det til å sitte, så rister kikkertsiktet i filler.

Vær også oppmerksom på at et vanlig kikkertsikte ikke er paralaksefritt på korte og midlere avstander. Et vanlig jaktkikkert uten paralaksejustering, er normalt justert paralaksefritt på ca 80 m avstand. Paralaksefeil får du fordi lysstrålene har en større vinkel i forhold til hverandre desto nærmere våpenet du kommer. Når lysstrålene brytes, så vil vinkelen som lysstrålene har være avhengig av innfallsretningen i objektivlinsa. Resultatet av å sikte på eksempelvis 10 m avstan, så vil ikke retikklet befinne seg i brennpunktet for objektivlinsa. Da må objektilinsa skrues utover til retikkelet står i brennpunktet. Dette kontrolleres ved å legge børsa på et fast underlag og sikte på et eller annet og bevege hodet til hver side. Dersom retikkelet beveger seg i forhol til punktet som du sikter på, så har du parlaxfeil. Når du har paralaksfeil, så vil du få treffpunktforflyttning avhengig av hvor du holder hodet.

 

TEM

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...