Jump to content

spm ang erverv av ruger 10/22


kermitt

Recommended Posts

heihei, jeg har noe voldsomt lyst på ruger 10/22 etter jeg prøvde en til en kompis, fikk akutt havesyke.

men så kommer disse forbaska lovene og reglene inn. jeg har fått bekreftet at jeg må ha våpenskap og etter en god del diskusjon og masing på min regnskaps fører (mamma :P ) har jeg fått klar signal til å skaffe ett.

men så har vi søknaden, der står det at jeg ved erverv av halvautomat, pumpehagle og carabin må jeg oppgi pipelengde. er dette virkelig ett must? og er det noen som vet hva den er for billigste typen ruger 10/22 ? en annen ting er modellbetengnelse. skal jeg her skrive 10/22?

lenger nede står det også spørsmål om søkerens tidligere våpenkort. jeg har fra før en hagle stående i mitt navn, skal jeg da skrive opp dette?

 

mulig dette er litt feilpost, men det var første plassen som falt meg inn for slike spørsmål :P

Link to comment
Share on other sites

Da jeg kjøpte halvauto (riktignok ikke 10/22, heller ei .22 LR, men dog) krysset jeg av i halvauto-feltet og fylte ut pipelengde.

 

Modellbetegnelse vil bli 10/22, ja. Fabrikkmerke Ruger.

 

Angående våpenkort er det våpenkortnummeret du skriver opp, ikke hva slags våpen det er. Kortnummeret er det samme for alle kort på samme person. Om du utelater det er det sikkert ingen krise, de har deg jo på personnummer og navn i registrene sine.

 

Om du fremdeles er usikker kan du jo bare stikke innom kammeret. De kan sikkert guide deg gjennom utfyllingen der.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Det skal ikke være nødvendig og fylle ut annet enn type våpen det søkes om og opplyse om det er halvauto rifle eller ikke.

Fabrikat og pipelengde er vel mer forbeholdt private salg der brukeren vet hvilken rifle det er snakk om. Nå vet jo jeg at du vet det her også da, men man kan jo ombestemme seg om merke valget, så da bør man ikke begrense valgene med å fylle ut de postene mener jeg.

 

Skal jo uansett bli godkjent om behovet er der og du oppfyller kriteriene.

Link to comment
Share on other sites

Det skal ikke være nødvendig og fylle ut annet enn type våpen det søkes om og opplyse om det er halvauto rifle eller ikke.

 

 

Sorry det stemmer ikke.

På baksiden av søknaden står det:

Dog skal det ved søknad om halvautomatisk hagle/rifle/karabin/maskinpistol/pumpehagle alltid oppgis fabrikkmerke, pipelengde og nøyaktig modellbetegnelse
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Våpenskap er ingen forbasket lov, men en glimrende investering.

 

Feil, det er nok det med dette våpenet.

Fra forskriften;

 

§ 22-2.

2. Registreringspliktige pistoler, revolvere, hel- og halvautomatiske rifler, eller en vital del av våpnene, skal oppbevares i FG-godkjent sikkerhetsskap eller i skap med høyere sikkerhetsnivå. (...)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...