Jump to content

Trenger tips til tetting av elghornsinnlegg, brukskniv.


AndersSH

Recommended Posts

IMAG0323_zps7fynl3ot.jpg

IMAG0322_zpslm3i10qk.jpg

 

Jeg trenger sårt noen tips til hvordan jeg skal bli kvitt de svarte merkene på elghornsinnleggene i kniven min. Slik jeg forstår det er det pussestøvet som legger seg i porene i hornet. Jeg har prøvd å tette med tyntflytende lynlim, i flere omganger, men dette hadde ingen effekt da jeg begynte å pusse med finere kornet sandpapir (320 -800). Gjør jeg noe galt?

Jeg pusset med 80 til 230 (var da ingen svarte merker), og gikk over med lynlim i flere omganger (pusset det glatt mellom hver gang). Hvordan kan jeg bli kvitt det. Det er synd at en kniv jeg ellers er så fornød med skal ødelegges av dette.

Setter stor pris på tips!

 

PS: Den brunsvarte prikken på innlegget lengst bak er i hornet, og ikke fra pussing (den gjør meg ingen ting). Kniven er forøvrig laget av stabilisert farget bjørkeknute, med innlegg av elghorn, sølvtinn og svart vulkanfiber, og med holk av mammutstøttann. Blad er Hamre.

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg er ingen ekspert men her har du nok pusset deg inn til "mergen" i hornet. Det består av fullt av små porer som du nå ser. Desse klarer du nok ikke pusse vekk. Eneste mulighet å pynte på dette er vel å blande hvit acryl maling i epoxylim og tette porene. Men det blir vel ikke helt lett å treffe farven... Forøvrig en flott kniv!

 

Det kommer sikkert bedre tips etter hvert av ekspertene her.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

Jeg hadde forstått det slik at det skulle gå ann å fylle disse "tomtommene" i margen med lim, men dette har altså ikke latt seg gjøre. Jeg skal file ned sølvtinnet, så får jeg bare leve med at det er litt svarte merker. Er enig at det er fint at det ikke ser ut som plastinnlegg, men jeg syns bein/horn i seg selv har en såpass variert struktur og fargenyanser at det skal mye til før det ser ut som plast.

Så langt har jeg filt ned det bakerste innlegget.

 

IMAG0346_zpswfsl8ok7.jpg

Link to comment
Share on other sites

De svarte prikkene blir du nok ikke kvitt, det er støv som allerede er der. Tviler på at du får ut det. Det er naturlig at dette først opptrer når man kommer "opp" i korning. Ved grov korning blir støvet i seg selv for stort til å falle ned i. Jo høyere korning, jo mindre støvpartikler og tilslutt "passer" de nedi...

For framtiden tenker du nok på de råd du allerede har fått, og går ikke i samme fellen.

 

Men når det gjelder bruk av lynlim, har jeg gang på gang blitt overrasket over hvor mye det går med. Man legger på og legger på nye lag. De forsvinner, og overflaten er ujevn på nytt. Årsaken er at porene i margen blir som "rørene" i en svamp. Og limet trekkes inn. I og for sig bra, da du får lim lenger inn i hornet. Men det fordrer gjentatte repetisjoner med påføring. NÅ vet jeg ikke hvor mange ganger du har påført lim, og jeg husker ikke noe eksakt tall for hvor mange ganger jeg har påført. Jeg jobber imidlertid med reinhorn, som har mer marg enn elg også.

Jeg ville påført mer lynlim. La det ligge å tørke / trekke inn. Når det blir hardt uten at det har dannet seg "groper" i limet som ligger utenpå, er det mettet. Da blir det en blank flate når du sliper. Men allikevel vil det ikke bli HELT som originalt horn når man holder opp mot lyset. Men det er mitt beste råd.

 

Lykke til.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Takk skal dere ha for svar. Jeg skal prøve en annen fremgangsmåte neste gang. Jeg er forholdsvis fersk i gamet, så er i aller høyeste grad fornøyd med kniven, og gleder meg til å prøve på nytt med en til.

 

Her er bilder av kniven slik den ser ut nå. Jeg har filt ned søvtinnet, og gitt den en rask finpuss/polering. Fortsatt svarte merker, men det får bare være slik. Jeg skal polere litt til, og så må den få slire. Kan ikke ligge naken sånn. Dere erfarne knivmakere må gjerne komme med litt ris/ros, hvis dere gidder :) Knivene deres (Dagl, Haretex) har vært en stor inspirasjonskilde og motivasjon!

 

IMAG0354_zpsz7hpsc7p.jpg

IMAG0355_zpsp0ztyf0w.jpg

IMAG0356_zpsdrdz5etf.jpg

Link to comment
Share on other sites

Viktig poeng med tynt lim, glemte å nevne det.....

Men du har gjort ett bra valg i så måte.

 

Kniven forøvrig ser veldig bra ut med god finish og godt håndverk. Meget god tilpassing til bladet i holken såvidt jeg kan se.

Litt avhengig av hvilken sliretype du velger, så aner jeg at du kan få ett lite problem med fingerstopperen.

Går du for en tradisjonell lær-slire, må du bygge ut mye med modell leire bak. Fingerstopperen er såpass høy at jeg vil tro en tradisjonell slire blir vanskelig å få til ved at kniven ikke vil sitte i slira. Åpningen må bli stor for å romme fingerstopperen, og det er ikke samme høyde før du kommer helt bak på avslutningen. Og da er det ikke noe igjen som "holder" kniven i slira. Ved valg av tradisjonell slire, vil jeg tro du må justere ned fingerstopperen.

 

Men ved valg av mer åpen slire, vil det ikke utgjøre noen ulempe.

 

Gleder meg til å se den ferdig med slire, veldig godt arbeid så langt!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Takk, det var hyggelig å høre!

Akkurat som du sier, var tanken å gå for åpen slire. Jeg har sett noen av disse som er åpne, men likevel lukket. Der det ser ut som sømmen går et lite stykke ut fra kniven over fingerstoppen, og at sliren er flatet ned fra sømmen og inn til kniven slik at sliren likevel sitter tett på skaftet. Forstår jeg det riktig da at sliren vil gi rom for å utvide seg slik at kniven slipper ut.

 

Håper jeg gjør meg forstått her. Sliretypen jeg tenker på er brukt på en del fulltangekniver.

Link to comment
Share on other sites

DSC_3656_zpswb1iiyxf.jpg

 

Slik ser kniven ut i dagslys. Etter litt polering er ikke merkene så fremtredende som før.

Slire skal vise seg å bli en utfordring. Jeg lagde en i går som ble total fiasko. Jeg har fått dreisen på lukket slire med baksøm (etter oppskrift på Haretex sin "slire til neverkniv"-tråd), men matematikken sviktet meg på første forsøk på denne. Jeg skjønner jeg må tenke annerledes og bruker en annen fremgangsmåte, men slira bli likevel helt feil. Finnes det noen tråder her på forumet som tar for seg andre typer slirer?

Kniven skal bli en 50-årsdagpresang til min tante, så jeg syns den fortjener en slire som ser pen ut.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått dreisen på lukket slire med baksøm (etter oppskrift på Haretex sin "slire til neverkniv"-tråd), men...

 

Jeg syns du skal overveie å file ned en millimeter på fingerbeskyttelsen, selv om det blir en del merarbeid. Dette for at du kan benytte en "konvensjonell" slire.

 

For øvrig en nydelig kniv!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått dreisen på lukket slire med baksøm (etter oppskrift på Haretex sin "slire til neverkniv"-tråd), men...

 

Jeg syns du skal overveie å file ned en millimeter på fingerbeskyttelsen, selv om det blir en del merarbeid. Dette for at du kan benytte en "konvensjonell" slire.

 

For øvrig en nydelig kniv!

 

Joda, kunne gjort det, men har ikke lyst til å sy konvensjonell slire. Og har ikke lyst til å file ned fingerstoppen. Jeg får pent se å lære meg å sy annen type slire. Det er jo ikke noe morro når man ikke lærer noe nytt! :D

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg sydd ferdig slire. Det ble desverre et hasteprosjekt, da 50årslaget jeg trodde var om 2 uker, var denne helgen. Så da måtte sliren sys på rekordtid og tiden til å eksperimentere og planlegge ble borte. Slira ble grei den, kniven sitter fint, men skulle i ettertid forandret en del. Jeg ville vinklet slirekanten den andre veien, slik at den følger linjene til skaftets ende. Jeg ville også farget i en annen nyanse som passer kniven bedre, men det var nå det jeg hadde for hånden.

Slik er det. Jeg er klar for neste kniv og slire, og skal gjøre det uten tidspress denne gang. Nå bærer det til villmarksmessa, så får jeg se om det er noe knivrelatert snæcks der.

DSC_3664_zpslhqskpgs.jpg

DSC_3667_zpsembjcfzx.jpg

DSC_3668_zpsvvi0lcrj.jpg

Link to comment
Share on other sites

Den sliretypen der er jeg skeptisk til.

Jeg gjorde noen forsøk for noen år siden på mine første fulltangekniver, både i masurlær og i rårandslær uten at jeg ble fornøyd.

Når buksiden på skaftdelen er åpen er det lite som klemmer rundt kniven. Når den får hengt i beltet en stund medfører det at de to sidene på hver side av splitten blir dratt fra hverandre og kniven blir helt løs i slira.

Mulig det er noe jeg ikke har forstått, men sånn var min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Med den tiden du hadde til rådighet synes jeg du fikk det til bra.

Jeg er i likhet med Haretex litt skeptisk til slireformen uten en ekstra lukking / holder av noe slag.

Skal kniven henge på veggen så er det ikke noe problem, blir den brukt regelmessig i skog og mark ville jeg satt på noen form for lukking eller sperre. Eventuelt gjort om.

Men det spørs jo hvor mye tanta di skal bruke den :winke1:

 

Jeg synes imidlertid det er fint arbeid på slira. Kanten kunne hatt annen vinkel - enig. Litt annen farge som står bedre til kniven - enig i det også. Men alt i alt godt arbeid med de ressurser og tid du hadde.

Veldig bra!

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...