Jump to content

Blyfri kule til storviltjakt i 30 06.


Cola

Recommended Posts

Hva mener folket er den beste blyfrikula på det norske markedet?

Jeg er en fersk lader, som trenger gode råd i valg av kule.

Jakter for det meste elg. Kan også bli aktuelt med hjort og reinsdyr.

Brukte Oryx 180 Gr i fjor, men den var temmelig brutal med reinskalven. ;-)

Ønsker i år å bruke blyfritt, og kaliberet er 30 06.

Link to comment
Share on other sites

Barnes TTSX og Hornady GMX er vel de to vanligste blyfrialternativene.

 

Jeg gikk for GMX da jeg ikke fant noen som hadde TTSX i kaliber/vekt som jeg ville ha, 150 grs. Felte en elgkalv med denne i .308 (ca 820 m/s), men èn elg gjør ikke at jeg kan konkludere med noe som helst.

 

Presisjonen er upåklagelig, og elgen døde kjapt. For meg betyr det at jeg bruker den denne sesongen og.

 

GMX er muligens litt lettere å få tak i? TTSX er så populær at "alle" skal ha denne, og enkelte kalibere og kulevekter blir nok fort utsolgt.

 

Denne testen: http://www.soarraptors.org/Documents/CopperBulletStudy.pdf kan være verdt å lese.

 

Jeg fikk høre at jeg burde velg en litt lettere kule enn normalt når jeg skulle ha blyfri. Jeg gikk fra 165 i bly til 150 i GMX. Kanskje 165 grs vil være et godt alternativ i .30-06.

 

Jaktdepotet har i hvert fall GMX 165 grs tilgjengelig: http://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=0&prodid=6499

 

TTSX (bestillingsvare): http://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=0&prodid=8763 og http://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=0&prodid=8764

Link to comment
Share on other sites

Ladedataen til ladebenken stemmer bra.

 

Jeg hadde muligens startet på 57 grains med N160 for å være helt på den sikre siden, men normalt bør du fint komme opp på minst 60 grains.

 

Jeg har ingen 30-06 per idag, men kunne lade min T3 trygt opp til 62 grains med 150 grains TTSX da jeg hadde den, men rifler er individuelle.

Selv valgte også jeg som ladebenken å bruke 60 grains til jakt da det ga meget god presisjon og er plenty raskt og flatt nok.

Hva som passer best i ditt våpen, må du selv finne ut av :)

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke uttale meg så mye om 30-06, men vårt jaktlag har skutt over 40 hjorter fra 11.5kg til 140kg med 150 grs Barnes TSX i .308. (kun et par med 30-06 og 150 grs barnes tsx). i 308 er den ladet til teoretisk 850 m/s iht tabellen på Norma N11 kruttboksen. jeg bruker for det meste norma hylser, de er veldig jevne. setter kula så dypt at kun 1 groove på kulen er foran hylsehalsen. Har ikke målt virkelig hastighet i jaktriflene, men hjortene syns det er nok!!!Meget god og jevn presisjon i alle våpen vi har prøvd. jeg har ladet en masse jaktkuler gjennom 35 år, er godt fornøyd, god ekspansjon, men vi har ikke funnet igjen kulene. Det er bare å bruke denne kula i 30-06 også, lite forskjell på hastighet i de to kalibrene. i 308 syntes jeg 165 grs kanskje ekspanderte litt lite, men hastigheten var rett nok en del mindre enn med 150 grs.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 months later...

Hva slags patronlengde bruker dere til TTSX 150 grs i .30 06? Titter på nettet, og der opereres det med alt fra 82 til 85 mm. Synes dette var ganske stort spenn.

 

Rifla er en T3 Lite med 57 cm løp.

 

Har ikke målt maks patronlengde da jeg ikke har rifla hos meg. Det er en kamerat som trenger litt hjelp. Kruttet blir for øvrig Hodgdon H414. Tenkt ladning er 56 - 57 grs ved COL på 83 mm.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...