Jump to content

Bygge om fra 222rem til ?


Per Edvin

Recommended Posts

5,6x50r er laget spesielt for å omkamre våpen i 222. Hele det gamle kammeret blir borte. Dette er en std jobb for de som kaller seg børsemakere og er helt vanlig i mellomeuropa. På finske Valmet 412 i 222 er dette en perfekt løsning fordi pipene har 1-12" i stigning og man kan dermed bruke ganske tunge jakt kuler.

Link to comment
Share on other sites

Hva er en tung kule i .222?

I .223 er jo 55gr standardvekt, og det sies der at 1:12 er uegnet for noe særlig tyngre enn det..

 

Norma har muligens den tyngste i ferdigladet, med 62 grs blyspiss? Prøvde denne i kombien jeg hadde for noen år siden (.222 rem). Gikk helt fint det. Har derimot prøvd boat-tail-kuler i 55 grs, og det går ikke bra. De to jeg har prøvd er Hornady og Partizan. Samlet like godt som om jeg hadde tatt en neve av dem og kastet mot blinken. Dette var med en Brno Fox .222 med 50 cm løp.

 

Lapua sine 55 grs sp og fmj, som er flat-base går bra. Norma 62 grs er fb. Da bør de vel også gå greit i .223, selv med 1:12? Mener å ha lest at også Winchester 64 grs PP kan gå.

 

Ellers, i følge nettsiden, kommer alle CZ527 med 1:9 nå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal nå få ladet opp litt forskjellige kuler og testet snart. 62gr er litt tyngre ja, jeg har nå aldri vært borti .222, så jeg vet ikke stort hva som gjelder der av standardvekt.

 

Rifla er forøvrig en Varmint produsert i 2010. Vites ikke når de begynte lage alle .223 i 1:9, vet at American var 1:12 veeldig lenge. Selvsagt er det bare å kjøre pussestavtrikset men har verken pussestav eller jag her jeg sitter.

 

Nå peller jeg meg ut av tråden :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...