Jump to content

Strider, hype eller hypp


Mid-Tech

Recommended Posts

De er tøffe uten tvil, ihvertfall de tidligere utgavene.

De nye lommeknivene imponerer ikke så stort.

 

Når det kommer til stålvalg og herding, egg-geometri og ergonomi har de bomma, men det er de langt fra alene om. Håndtverket er heller ikke det fineste til tider.

 

Jeg kjenner til forum (bl.a. et svensk) der du antagelig hadde vært utestengt for 10 timer siden og blitt skjelt ut på alle mulige måter. :lol: Det hadde jeg også blitt, med det jeg skrev over her. :twisted:

 

Norske knivfolk er noe mer fornuftige, men er nok lurt å formulere posten litt mer konstruktivt. :)

Link to comment
Share on other sites

Vel..

 

Jeg vet lite om Strider eller om kniv i det hele. Men denne tråden, så håpløs den enn ser ut, er nok til at i det minste en Morakniv blir trukket ut av sliren og på ny vurdert. Betyr det så mye? Og hvorfor kan en bli kastet ut bare ve å nevne en produsent? Er temaet så spennende at følelser overstyrer fornuft?

 

Her er vel det diskusjoner som "hvilket kaliber til katt" som gir samme utfall, men igjen er det følelser og ikke fornuft.

 

Takk til Mid-Tech for å kaste en liten brannfakkel inn forumet og vekket litt mer interesse for enda en mulig hobby og samlemani.

Link to comment
Share on other sites

Betyr det så mye? Og hvorfor kan en bli kastet ut bare ve å nevne en produsent? Er temaet så spennende at følelser overstyrer fornuft?

 

Er nok ingen her som hisser seg opp fordi Mid-Tech nevner Strider, og det var ikke det jeg eller Edward (regner jeg med) siktet til.

Det er bare kjent fenomen et enkelte kniver har en fanklubb som egentlig ikke kan så mye om kniv, og hisser seg opp når andre prøver å få diskutere fornuftig rundt temaet. Strider er et godt eksempel på dette, og det var de assosiasjonene jeg fikk, når jeg så tråden. Nevnte det mer som en interessant/artig observasjon fra andre fora, dette med å bli kasta ut.

 

Ved å være litt mer presis i starttråden, unngår man misforståelser som at man er ute etter å skryte opp eller baksnakke enkelte kniver.

Eks på navn som hadde vært klarere:

"Bruksegenskapene til en Strider", "Strider, noen med erfaring?", "Min Strider er butt som f..., er det vanlig?"

"S30V/ATS 34, godt valg av stål i en feltkniv?"

 

Cirdan importerte noen Stridere for noen år tilbake, og disse finnes fortsatt til salgs hos Pentagon i Oslo.

Prisene er såpass stive, at det er nok best å importere de selv. Av de jeg har sett der, er det bare eldre varianter i ATS 34. De nyere er produsert i S30V.

Link to comment
Share on other sites

JØSS...DET MÅ jeg si :oops:

 

Jeg kom i skade for å kjøpe en MT fra nevnte "custom" fabrikant i 2002...malingjernet er i ats-34 med snøreskaft og kom på den nette sum av 4300,-

 

Ved rein gjetting tror jeg eggvinkelen er ca 30 grader.

 

Jernet er forresten ubrukt og er til salgs....hvis det skulle friste noen.

Link to comment
Share on other sites

Har en strider BT selv. Artig å ha i samlinga, men det blir nok ikke fler. Betalte vel 3900,-, og var i 2001 eller 2002.

 

De bruker 45 grader totalt, i følge hjemmesia, noe som begrenser kutteegenskapene endel.

De bruker relativt tykt gods, 6,4 mm, og har en butt primærvinkel (denne kan variere på samme modell) på mange av modellene, som også begrenser endel.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...