Jump to content

Bevegelsesdetektor ' Murs Alert'


shooter 2

Recommended Posts

Skal sette opp enda flere detektorer for reven enn jeg brukte sist vinter og på 'sluttstykket' diskuterte jeg med en eller flere som hadde erfaring med denne 'Murs Alert' så det jeg ikke husker nå var hvor lang rekkevidde den hadde og mente samtidig det var nevnt at den måtte stå litt spesielt . Noen med erfaringer :?:

Link to comment
Share on other sites

Den sender en "stråle" på diameteren på linsa, dvs. ca 30-40mm. Den virker uansett om denne blir brutt, men uansett er dette en passiv IR detektor. Passe avstand er fra 3-10 meter, men den virker sikkert mye lenger. Det står i bruksanvisningen hvor den er mest følsom, men jeg føler den er svært følsom. Du må nesten bare prøve deg fram med hånda, en liten hund som "rev" etc.

Det som er sikkert er at jo kaldere det er(større temp forskjell) jo mer følsom blir alle passiv IR detektorer. Bl,a så trigget en mus på snøen stadig av Nokia kameraet mitt.

 

Du vil ikke ha noen problemer med denne på rev. I det hele tatt er den så enkel og genial at jeg ikke skjønner at flere bruker denne på rev. Men du kan jo si at alt til sitt bruk. En vanlig revevarsler kan jo stå på i soverommet, men for de som vil bruke jaktradioen er den genial.

 

Det er jo andre bruksområder også. Eks. kan du ha en eller to i sekken for å varsle om dyr på vei inn mot posten på steder du ikke dekker uten å forflytte deg noen meter.

 

Anbefales

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Har tittet på denne og den ser jo ut til å være et mye bedre alternativ en Mikkel Revevarsler som ikke er tett i det hele tatt, men har et spørsmål. Lager sensoren noe lyd eller er den helt stille?

Den sender på VHF, mao; Du bruker jatradioen din og øreplugg. En menneskestemme sier; "ALERT ZONE ONE ALERT ZONE ONE" eller Zone 2-3-4, da du kan stille 4 soner hvis du sitter med 4 Stk så du skal vite hvilken som slo ut. Og så er det 4 frekvenser, så du kan ha 16 stk på en radio :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det jeg mener er, lager sensoren som f.eks. har ut ved åta noe lyd. Er det et rele eller lignenede som "klikker" i det den skal til å sende?

 

Må en eventuell jaktradio være programerbar eller kan jeg bruke min Icom F3022?

TOTALT lydløs

 

Du må taste inn evt. programmere den frekvensen, evt kjøpe med den billige ok radioen som følger med(kit med murs og radio) og så supplere med flere murs evt.

Link to comment
Share on other sites

ehh ... hva med å kjøpe en enkel utelampe fra Clas Ohlsson med bevegelsessensor og forlenge ledningen mellom sensoren og lampa, og ta lampa (eller en annen greie) med dit du vil?

Det MÅ da være den absolutt billigste revevarsleren som er å oppdrive?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det jeg mener er, lager sensoren som f.eks. har ut ved åta noe lyd. Er det et rele eller lignenede som "klikker" i det den skal til å sende?

 

Må en eventuell jaktradio være programerbar eller kan jeg bruke min Icom F3022?

TOTALT lydløs

 

Du må taste inn evt. programmere den frekvensen, evt kjøpe med den billige ok radioen som følger med(kit med murs og radio) og så supplere med flere murs evt.

 

HS Precision - Må nesten mase litt på deg :roll:

 

Hvordan "stråler" denne. Hullet er jo på ca. 30-40mm. Funker den som en stråle rett fram eller hvordan dekker den? Regner med at du bruker denne på åtejakt. Montering?

Link to comment
Share on other sites

ehh ... hva med å kjøpe en enkel utelampe fra Clas Ohlsson med bevegelsessensor og forlenge ledningen mellom sensoren og lampa, og ta lampa (eller en annen greie) med dit du vil?

Det MÅ da være den absolutt billigste revevarsleren som er å oppdrive?

 

Funker dette men det klikker i sensoren og da er Mikkel borte vekk. Dette har jeg prøvd og sett selv.

Link to comment
Share on other sites

ehh ... hva med å kjøpe en enkel utelampe fra Clas Ohlsson med bevegelsessensor og forlenge ledningen mellom sensoren og lampa, og ta lampa (eller en annen greie) med dit du vil?

Det MÅ da være den absolutt billigste revevarsleren som er å oppdrive?

 

Funker dette men det klikker i sensoren og da er Mikkel borte vekk. Dette har jeg prøvd og sett selv.

Har prøvd og sett jeg også. Ville tro reven blir vant med den lyden hvis en bare gir det noen uker. Hører med til historien at sensoren ble ødelagt etter et par uker, så ble aldri noen rev på meg. En får kun sensoren på clas også, så en slipper å "mekke" for mye. kjøpte en ny slik sensor for en tid siden som gikk på 12 volt men har ikke somlet meg til å sette den opp :oops:

Link to comment
Share on other sites

HS Precision - Må nesten mase litt på deg

 

Hvordan "stråler" denne. Hullet er jo på ca. 30-40mm. Funker den som en stråle rett fram eller hvordan dekker den? Regner med at du bruker denne på åtejakt. Montering?

 

Det har jeg aldri funnet ut. Jeg synes den er mest sensitiv på 7-10 meter, noe som godt kan stemme med at den "strålen" nok utvider seg. Inni sitter en sensor som ser ufattelig lik ut alle andre sensorer. Slike hvite med buet glass. Saken er at de ikke fungerer med luken oppe( bare for å prøve) Når en lukker lokket er alt normalt. Tipper du kan mekke fronten så den "strålen" er større i utgangspunktet. Men jeg har aldri tenkt på det. De virker perfekt som de er. Til varslere på hjortestier, på reveåte. Ingen rev slipper unna. Jo kaldere det er, jo mer følsomme er de virker det som.

 

I dag satt jeg på hjorten,(måne og kuldegrader) og den ene sensoren slo ut. Hjertet hoppet mer enn godt var, og på stien kom en hare hoppende... :roll: Nå er det senga selv om jeg strengt tatt burde lokket litt rev, men kurs kl 08.30

Link to comment
Share on other sites

HS Precision - Må nesten mase litt på deg

 

Hvordan "stråler" denne. Hullet er jo på ca. 30-40mm. Funker den som en stråle rett fram eller hvordan dekker den? Regner med at du bruker denne på åtejakt. Montering?

 

Det har jeg aldri funnet ut. Jeg synes den er mest sensitiv på 7-10 meter, noe som godt kan stemme med at den "strålen" nok utvider seg. Inni sitter en sensor som ser ufattelig lik ut alle andre sensorer. Slike hvite med buet glass. Saken er at de ikke fungerer med luken oppe( bare for å prøve) Når en lukker lokket er alt normalt. Tipper du kan mekke fronten så den "strålen" er større i utgangspunktet. Men jeg har aldri tenkt på det. De virker perfekt som de er. Til varslere på hjortestier, på reveåte. Ingen rev slipper unna. Jo kaldere det er, jo mer følsomme er de virker det som.

 

I dag satt jeg på hjorten,(måne og kuldegrader) og den ene sensoren slo ut. Hjertet hoppet mer enn godt var, og på stien kom en hare hoppende... :roll: Nå er det senga selv om jeg strengt tatt burde lokket litt rev, men kurs kl 08.30

 

Takker!! Har snakket med Dakota og jeg kommer til å kjøpe noen slike ja.

Link to comment
Share on other sites

Samme her!

 

http://cgi.ebay.com/MAT-Alert-Transmitt ... .m20.l1116

 

Komplett:

http://cgi.ebay.com/Dakota-Alert-MURS-B ... 240%3A1318

 

Med radio :

http://cgi.ebay.com/Dakota-Alert-MURS-M ... 240%3A1318

 

Eller kjøp her:

http://www.cabelas.com/cabelas/en/templ ... stid=66501

 

Hmm.... Ser interessant ut... Siden de på ebay ikke sender ut av landet, så kansje man kan få bruk for kontoen på jetcarrier jeg enda ikke har brukt... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jeg fikk meg en 'Murs Alert' i fjor vinter og er meget fornøyd men jeg hadde litt problemer i starten at jeg satte den for høyt og derfor ikke fikk melding . I senere tid har jeg begynt og montert den bare en 50-60 cm over snøen og forsøkt og sikte inn opningen for fotosella så den blir stående vanrett i forhold til snøflata og jeg har fått registrering opp i 25 m (kaldt vær) så denne er super , legger da inn frekvensen på min jaktradio og ligger da hjemme med øreproppen i øret når jeg ikke sitter på åta og får da en stemme som varsler på øret , senderen står da på ca. 2,5 km . Flere ganger viser det seg at reven er på åta på nesten samme tid hver natt så da vet man når man bør sitte . Skutt faktisk mange på det .

Link to comment
Share on other sites

Bestilte meg en slik MURS Alert transmitter nå, skal bli gøy å prøve den- har aldri kommet helt over ens med Mikkel revevarsleren til mitt bruk. Ikke noe galt med Mikkelvarsleren, men til mitt bruk passer den ikke, har den gamle modellen uten mulighet for tilkobling av ørepropp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...