Jump to content

hvordan smelter man sink???


Tyren64

Recommended Posts

Ikke helt rett...

Ren sink er en forholdsvis ny oppfinnelse, i motsetning til sinklegeringer som messing.

 

Problemet med å utvinne sink var at kokepunktet for sink er lavere enn den temperaturen en må brenne (redusere) malmen på. Hvis man forsøker å utvinne sink etter fremgangsmåter for f.eks. jern eller kobber, så får man bare hvitt sinkoksid fordi sinken koker bort like fort som det reduseres ut fra malmen.

 

Løsningen i gammel tid var å brenne sinkmalm sammen med kobbermalm, da fikk man messing.

 

For noen hundreår siden skjønte man at ren sink kan framstilles ved en form for tørrdestillering, hvor røyken fra smelteovnen blir kjølt ned uten tilgang på luft slik at sinkdampen kondenserer.

 

Ikke noe man behøver tenke på ved smelting av sinkmetall selvsagt- men husk nå på at sinkdamp er meget helseskadelig...

Link to comment
Share on other sites

[...]Å ikke minst....går det an å bruke slike hagl ?? :)

Og ikke minst hvorfor? Du vil få hagl som er omtrent like lette som stålhagl og som er relativt giftige, litt avhengig av krystallstruktur og urenheter og slikt tipper jeg du risikerer å få sprø/skjøre hagl også.

Link to comment
Share on other sites

Totalt OT seff, men vi lærte at man laget ren sink, nettopp ved destillasjon, i Kina/ India i førkristen tid iallefall. Jeg aner ikke om det stemmer, og gidder ikke å begynne å lete. I Europa er det en forholdsvis ny oppfinnelse, idag framstilles det meste av primær sink ved elektrolyse såvidt jeg vet.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...