Jump to content

Råd om Sig Sauer X Five eller X Six


Ko72

Recommended Posts

Hei.

Trenger noen gode råd angående kjøp av pistol.

Har i utgangspunktet bestilt X Six Supermatch . Bestilte i førsten av November ifjor ,men fortsatt ikke noe sikkert når tid den kommer.

Har nå fått tilbud om å kjøpe en X Five Supermatch som er på lager.

Har planer i første omgang å skyte felt med den. Med håp om etter hvert å begyne med ppc eller dynamisk. Men dette er ikke aktuelt akkurat nå når jeg enda er en fersk pistol skytter.

Hva er da lurt å gå for? Har virkelig de 2,5 cm mye å si fra en 5 tommer i forhold til 6 tommers?

Trenger sårt noen gode råd. Har lyst til å komme igang å skyte grovere enn 22 ,og tålmodigheten på å vente begynner å bli liten .

Som sagt så er jeg fersk derfor spørr jeg.

Håper noen gidder å svare litt raskt for har helga å ta avgjørelsen på.

Link to comment
Share on other sites

For felt så er det ikke altfor stor forskjell.. du vil klare deg greit med en 5-tommer, og til og med kunne hevde deg bra så lenge du gjør det riktig.

 

For ppc, så er det veldig mye skyting på 50 meter. Der vil du fort se at en ekstra tomme har mye å si..

 

Dynamisk har jeg aldri skutt, så der vet jeg ikke hva som er best.

Link to comment
Share on other sites

Skal du bruke den i Dynamisk må du ha X-Five. X-Six er kun tillatt i Open og der er den håpløs. Du kan evt kjøpe en X-six til PPC/felt og senere evt kjøpe en X-five sleide/løp hvis du begynner med Dynamisk men det blir vel fort ca 7k ekstra.

 

X-five er i så måte mer allsidig

Link to comment
Share on other sites

For våpenets egenpresisjon har det lite å si om du velger 5" eller 6". Men du får rundt 2,5 cm lengre siktelinje som gjør det litt lettere for deg å bruke denne presisjonen. Til felt vil jeg si, velg 6" om du ikke har andre grunner til å la være.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke nødvendigvis et klart svar på dette, for det kommer litt an på

hvordan sikter er laget og hva vekt du har på våpenet og hvor sterk du er, og

hvor godt syn du har.

 

Men i dem fleste tilfeller vil et jern laget med 6" løp vere tilpasset et bruksområde

der det skal gi deg en fordel på bedre kontrol blant annet fordi man har lengre

siktelinje. Ellers hadde ikke 6" jern vært laget. Så for feltskyting så kan man vel si

at 6" er en fordel, uten at det dermed er sagt er avgjørende på noe måte. Det er

like mange gode 5" skyttere som 6" skyttere, og det viser jo tilslutt at det er

ferdighetene som er avgjørene. Våpenet er bare et verktøy som enten er greit

nok (5") eller optimalisert (6") for oppgaven.

 

Har du trange sikter, så vil 6" løp gi deg et halvsekund mere utfordring med

å 'finne siktet'. Som regel ikke noe problem....men vær ops på det.

 

Folk drar gjerne 9 standplasser med greie resultater og kommer til den ene som

har 1-hånd = POENG RAS. Å havne på dem 5 førsta plassene på resultatlista forsvant

som dugg for solen, med den godt kjente kommentarene i pølseboden etterpå at,

""" i dag gjekk alt veldigt bra.......BORTSETT FRA den 1-hånd standplassen"""

(en mere motstridende setning skal man lete lenge etter. Er like imponert hver gang)

 

Våpenet bør ha en vekt og et rekylmønster som gjør at du kan betjene den med 1-hånd.

Er jernet tungt, så er det en masse i bevegelse som du skal få lande til et nytt skudd.

 

Det er derfor ikke 2-streker under svaret på hva som er best for det kommer litt an

på deg og dine egenskaper som skal bruke dette, men jeg vil heller si at det er 1-strek

som går i favør av 6" vist både vekt og siktemidler passer deg.

 

Jeg kjenner ikke X-Five eller X-Six spesifikt, så jeg vil ikke bedømme dem, og du får sikkert

ikke noe svar her inne som gir noen fasit, for dem fleste bare sier at det dem har funker bra.

Skal man ha et svar på noe slikt, så må 1-person ha erfaring med begge modellene for

å kunne dra nyansene på hvem av dem som har sine styrke og svakheter. Om det

svaret kommer her inne gjenstår å se.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...