Jump to content

Berry's Bullets i .458


jjrckd

Recommended Posts

Noen som har erfaring med disse: http://www.berrysmfg.com/product-i14919 ... 500ct.aspx ?

 

Ser ut som om jeg blir nødt til å kjøpe .450 Marlin hylser fra USA så jeg tenkte jeg like gjerne kunne handle inn noen kuler for trening i samme slengen når jeg først må skaffe meg en eksporttillatelse. Hvis noen går god for kulene så tenkte jeg at jeg kunne kjøpe 1000stk når jeg først er i gang.

 

Tar forøvrig imot tips til hvor jeg får tak i .450 Marlin hylser i Norge........

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd Berrys .458" 350grain i Marlin 1895GS. Helt greit til trening. Har ikke tatt noen helt seriøse presisjonstester, men sitter igjen med et inntrykk av at Hornady 300 - 350grain gir bedre samlinger. Uansett så er trening tema, og da er det helt OK :wink:

normal_Berrys__458.JPG

Til venstre to Berrys 350grn. og Hornady 350grn. helt til høyre Hornady 300grn.

normal_H_N__458_kuler.JPG

En annen kule jeg vurderer å finne over disk i Norge er H&N, Holstad Våpen importerer, jeg har ikke undersøkt nærmere. Skulle likt å visst prisen?

 

PS: H&N kuler er bedre kjent blant pistolskyttere.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg tenker i samme bane som deg, billigere alternativer enn dyre mantlede kuler. I følge Alvestad "Hjemmelading.no" kommer det 405grn. fra Partizan, mantlet flat SP en gang i påsketider samt 45-70 hylser. Holstad har jeg snakket med i dag og de skulle komme med informasjon om tilgang og pris på H&N .458" kuler til uken. H&N er også et alternativ til billige belagte kuler som konkurrerer i pris med støpte kuler man får kjøpt ferdig. Morsomt å få høre prisen på H&N kuler i forhold til Berrys.

Link to comment
Share on other sites

Klarte bare 500stk Berry's og 50 stk Hornady sammen med bestillingen på hylser før portoen gikk opp og det ikke ble så lukrativt lenger. Uansett, ettersom hjemmelading.no ikke kan si når de får inn hylser og jeg uansett må bestille fra USA så blir i det minste frakten på kulene "gratis".

Link to comment
Share on other sites

hva er anbefalt maksfart på disse Berry kulene?

 

Hastigheter opptil på Berrys i rifle?

Nå skal ikke jeg uttale meg om ting produsenten ikke oppgir, men noen data har de på sin hjemmeside.

Eks. 30-30 Winchester som jeg selv har skutt en del Berrys med, her oppgir de 1700ft. Kuler til 7,62x39 (AK-47) oppgir de til 1900ft. .30Carb. (US) oppgir de til 1950ft.

For .458" kuler står det til 45/70, hastighetsbegrensning oppad er ikke nevnt. Vi kan mulig konkludere med at kula tåler hastigheter for 45/70. .458" kulene er neppe egnet til 460Wby.mag eller .458Win.Mag. med full guffe. Ting tyder på et sted mellom 1700 - 1950ft.

Link to comment
Share on other sites

normal_kuler_30-30.JPG

Dette er to billige 150 grn. alternativer i 30-30Win.

Nå skal jeg også erkjenne at jeg har skutt Berrys i 30-30Win. i overkant av 2000ft. Faktisk flere hundre. Nå er dette ikke ment for å skryte eller som anbefaling til andre.

Jeg har ikke opplevd avvik som skremmer, men en bør vel helst ta hensyn til produsentens oppgitte begrensninger. :roll:

 

Med 350grn. Berrys i 45/70 Govt. har jeg skutt 1800 - 1900ft. (550 - 600m/s.)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...