Jump to content

Pris på Krag i 8x57 Mod.


Olesøn

Recommended Posts

Som overskriften sier er jeg ute etter en prisantydning. Dette er 1951-utgaven, pent brukt og tatt vare på. Montert diopter (?!) på stakkaren, men det skal man nå alltids få fjernet. Spørsmålet er bare hvor mye man skal betale for denne utgaven? Har søkt, men ikke funnet, så der tok JK feil...

Link to comment
Share on other sites

Den rifla er det lagd 1000 stk av, den er således betydlig vanligere enn tvillingen som heter M48. (Den kom bare i 500 eks.) Er enig i prisantydningen til han sjømannen over her (:wink: ), om det er borret i kassa til en diopter bør prisen ikke være så høy som 5000,- til tross for at resten er fint. Hull i samlervåpen er en uting! (Jeg antar at det er snakk om en vurdering som samlervåpen).

Link to comment
Share on other sites

Fikk tak i en slik her om dagen. Er diopter på min også.

Hagen diopter med stort høl, såkalt "spøkjekrins". Har trua på at det faktisk vil funke bra på jakt.

 

Jeg bytta mot en Zeiss Classic 2,5-10x50, fikk med noe ammo og die sett også.

 

Var i kontakt med teknisk avd på Norma, snakka med en kar som var enig i at det ikke var noe problem å bruke Norma Jaktmatch i denne. Grei treningsammo og helmantel til jakt, gode hylser til å lade med.

Link to comment
Share on other sites

Bytta den til meg mot en pen Zeiss Classic 2,5-10x50, (kunne sikkert solgt kikkerten for 4-4500,-)

Jeg hadde ikke bruk for kikkerten og hadde rimelig lyst på rifla for å si det forsiktig. Alt i alt en trivelig byttehandel der begge blei godt fornøyd.

 

Fikk også med et RCBS die-sett, noe ammo og hylser.

 

Min er i meget god stand.

Link to comment
Share on other sites

Og Kammerherren, samlervåpen er også fine rådyrbørser.

 

Tja, spørs om tante og onkel blå er helt enig med deg der. Om rifla blir registrert som samlervåpen står det normalt "kun til samling" på våpenkortet. Det betyr at om du tar den i bruk regelmessig som ei jaktrifle, så undergraver du seriøsiteten til andre med våpensamlerlisens.

 

Om du derimot kjøper den på jaktvåpengarderoben og anser den som ei usedvanlig trivelig jaktrifle med samlerverdi så stiller saken seg svært annerledes.

 

Jeg skriver ikke dette for å være en selvutnevnt spesialist, men akkurat dette er noe det blir mer og mer fokus på fra politiet sin side. En våpensamlerlisens er ikke noe en får kastet etter seg, det betyr at en skal oppføre seg slik en sier at en har til hensikt å gjøre i det en søker på en våpensamlerlisens. Det er en kjensgjerning at enkelte benytter en våpensamlerlisens til å få i hus flere skytejern til bruk og det er ikke meningen! Just my 2 cents.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...