Jump to content

Endelig fått kjøpt meg ei hagle. Noen spørsmål.


Jan80

Recommended Posts

Valget falt på en ekstremt pent brukt winchester xtr 1500 halvauto.

Et poblem er at når jeg skal skyte eller sikte med begge øynene så går ikke det, jeg må lukke venstre øye.

er øye da venstre dominant?

 

hvordan er det og få tilpasset kolber/kjøpt ny som passe bedre ettervært?

Link to comment
Share on other sites

Hei på du!

En enkel måte å finne ut om du har venstredominant øye på er å kaste opp hagla og sikte på et øye til en en annen person. Denne vil da enkelt se om du sikter riktig. Har du venstredominant øye vil løpet stå i helt feil vinkel i forhold til siktelinje. PS! Husk å sjekke at det ikke er skudd i våpnet før du gjør dette!

 

mvh

olafen

Link to comment
Share on other sites

Det finnes en enklere måte å finne ut av hvilket øye som er dominant.. Pek på et punkt på veggen med fingeren og begge øynene åpene.. Lukk så det ene øyet.. Dersom du peker på punktet og ser det du pekte på med venstre øye.. Så er du venstredominant.. Dersom du ser det du peker på med høyre øyet er du høyredominant..

Link to comment
Share on other sites

Og dersom du er høyrehendt og har venstredominant øye, er det lite av tilpasninger på kolben som kan gjøre at du igjen kan sikte med begge øynene åpne. Da er alternativet å gå over til å skyte links.

 

Å bytte til å skyte "skeivhendt" er mulig det. Krever dog mye trening. Jeg har ikke lagt om, og lukker venstre øye i det jeg hiver opp hagla. Går fint det.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner at det funker, og erfarne våpenbrukere må for all del gjøre som de vil, men å anbefale dette til en som nettopp har anskaffet våpen, og trolig ikke er veldig kjent med dette. Jeg synes det grenser til uansvarlig og er med på å stigmatisere oss jegere som en gjeng hillbillies..

Pekemetoden funker forøvrig også bra. Legger denne død nå for at ikke tråden skal spore av.

Link to comment
Share on other sites

jeg kan peke ut noe ved bruk av begge øyene, lukke venstre og det stemmer ca vis jeg luker høyere er det på godt utenfor 80% av gangene

 

Mente jeg skulle være høyre dominert fra når jeg tok jegerprøva, dette ble testet ut da også. var bare så rart når jeg prøvde og sikte/peke med begge øyene oppe. (med hagla)

 

Ellers har jeg vært og skutt Trapp i dag og det funket greit til og ikke ha mer en 25 skudd bak meg fra før. har vist en tendens til og skyte litt for høyt.

 

Takk for alle de gode rådene

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...