Jump to content

Lee Turret - setter hettene feil vei ...? - tips?


ivara

Recommended Posts

Har en Lee Turret presse som jeg har brukt til 38/357 uten spesielle problemer, men nå når jeg skal lade 45ACP så av en eller annen grunn så snur tennhettene seg idet de skal settes i. :evil:

Trodde først jeg hadde lagt hetta feil vei, men når det skjedde flere ganger etter hverandre så skjønte jeg jo at det var no muffens...

 

Pressa har ellers utviklet etpar andre irritasjonsmomenter, hylseholderen holder seg ikke på plass , og mens den fint klarer å kvitte seg med brukte small pistol hetter så klarer den det ikke like godt med large pistol. Tips til å fikse disse tingene tas også imot med takk

Link to comment
Share on other sites

pressa er kjøpt brukt, men tror selgeren bare ladet 357 med den. 45acp diesettet inkl hylseholder er ny.

 

Ikke prøvd å sette i LP hetter med SP hetteholderen, men vil tro det blir mest tull :mrgreen:

 

Må vel ta en nærmere titt på saken, måtte bare ta meg en pause for jeg kjente irritasjonsnivået begynte å bli noe høyt her i sted :twisted:

 

hylseholderen holder seg ikke på plass

Jeg mistenker at du bør skifte:

LEE TP2108 shell holder Retainer Clip

http://www.titanreloading.com/service-p ... ainer-clip" target="_blank" target="_blank

 

Mvh

Jim114

 

hylseholderen holder seg på plass med det samme den settes i sporet, og kjennes ut så fjæra låser, men så er det som om at fjæra slipper taket etter å feks ha krympet noen skudd..

Link to comment
Share on other sites

hylseholderen holder seg på plass med det samme den settes i sporet, og kjennes ut så fjæra låser, men så er det som om at fjæra slipper taket etter å feks ha krympet noen skudd..

 

Det skal ikke være slik. Prøv å rengjøre med bomullspinner for å se om det hjelper.

Min er passe tilsauset med guffelure og fett med Molybdendisulfid.

Det er en kanal frest inn i stempelet - Se til at den er ren for fremmede objekter.

Hvis du ikke klarer å få skikk på det så finnes det en alternativ mulighet for å sette i hetter på pressa.

LEE Ram Prime

http://www.titanreloading.com/priming-t ... /ram-prime

Jeg bruker ikke hetteisetter på pressa.

Jeg bruker Lyman-E-ZEE-PRIME

Fjæra koster bare 50 cent pluss porto.

Hvis du kjøper fjæra så lønner det seg å kjøpe noen.

En annen slitedel er en firkantet plastdings som driver senter pinnen:

http://www.titanreloading.com/service-p ... re-ratchet

Hvis du kjøper 5 av hver så kommer det på totalt USD 11.65

med frakt. Jeg formoder at da vil det dunke ett passende brev i postkassa etter 1-2 uker.

Betaling skjer med PayPal eller VISA.

Fest reservedelene på pressa med tape så slipper du at de går tapt.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Kan problemet være at hetteisetteren treffer skjevt i forhold til hylseholderen?

Jeg har ei lee turret, der jeg måtte file vekk litt gods på baksiden av hetteisetteren, for at den skulle komme inn til senter av hylseholderen. Den fjærbelastede koppen buttet litt imot hylseholderen før den spratt opp til slutt. Den kan i så fall skyve hylseholderen litt utover.

Link to comment
Share on other sites

Er det ein slik hetteisetter du har?

 

117855.jpg

 

Eg har ei gammal Turret-presse med ein slik isetter, og har opplevd det samme som deg. I mitt tilfelle var koppen for store hetter litt rom, slik at hetta kunne snu seg viss eg var litt for "brå" i bevegelsane.

Link to comment
Share on other sites

Det er en slik isetter ja.

 

Prøvde litt til igår kveld, og kjennes ut som at den fjærbelastede koppen lugger såvidt borti etellerannet, så den trykkes ned. Når den så spretter opp igjen tar den gjerne tak i og snur hetta, av og til helt opp ned, av og til sideveis.

 

Ser også at hetta stikker 1mm over kanten av koppen.

 

Får ta dremelen fatt, polere litt kvasse kanter, samt sjekke det fjompen nevner.

Link to comment
Share on other sites

Ah, det er en klassiker. Du hører gjerne et lite "pling" når det skjer. Problemet er at du setter i hettene med for mye kraft, det kan bøye isetter-stempelet litt. Se gjennom hylseholderen mens du senker stempelet, da ser du hvor den lugger. Litt forsiktig bøying er alt som skal til, om ikke det hjelper se etter grader i hylseholderen.

Link to comment
Share on other sites

Poenget er at isetteren bøyes om en bruker for mye krefter. Jeg er av den typen selv, pleide å å sette hettene hardt (knipetak mellom håndtak og fremre stag på tårnet) og da bøyde jeg isetteren. Som sagt, senk stempelet uten hylse i og se på posisjonen til isetter-koppen. Jeg tipper den subber i hylseholderen.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at du setter i hettene med for mye kraft, det kan bøye isetter-stempelet litt.

 

Min isetter var ferdig bøyd då eg kjøpte den :) Men problemet med snudde hetter kan lett framprovoserast sjølv når isetteren ikkje hektar i noko. Det er nok å føre den litt bestemt fram slik at den får ein litt hard stopp i fremre stilling. Då hoppar hetta rundt nesten kvar gong.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...