Jump to content

God varm lue?


shibby

Recommended Posts

En skikklig tova lue er nesten vanntett og vindtett. Men den må toves skikkelig så den blir som tykk vadmel. Ikke som blånisseluene som selges rundt omkring. Min står av seg selv.

Har vel aldri fått den skikkelig bløt heller!

I skikkelig kulde så skal det jo endel til :)

Link to comment
Share on other sites

For meg blir det mange luer, helt umulig å forholde seg til en lue.

Bruker forskjellige caps så lenge jeg ikke fryser.

Har Løwe Alpine, den var i bruk i Svalbardperioden min, lite etterpå.

Fra Svalbardtida har jeg også en "hjelm" i saueskinn, med skinnet inn. Ser jævlig ut, men desidert det varmeste.

Har noen tynne fleeceluer som sitter litt oppå toppen, de er fine evt i komb med hetta på jakka.

Har ei tova ullue, det er absolutt varmt, samtidig som det ikke blir for tett.

 

Kommer an på været. Iskaldt og stille, da er det tova ull, skinnhjelm e.l.

Vestlandsvær, rundt null og vind, da vil jeg foretrekke noe vindtett, kanskje Lowe Alpine.

Link to comment
Share on other sites

Er enig med siste taler her at "en lue" blir i minste laget... I tillegg til min Lowe Alpine har jeg stort sett alltid med 2 buffer i forskjellige tykkelser på litt lengre turer.

 

Disse er utrolig greie da de kan brukes til omtrent alt.

 

Regner det ikke? Buffen rett på huet; luftig og fin og bidrar til å transportere svetten bort.

Regner det? Buffen på huet og hetta på regnjakken over.

Er buffen våt? Tørker fort som fy da den kan "brettes ut".

 

Dritkaldt? Lua på toppen og buffen i halsen... :-)

 

 

Legger man buffene inni Loewe Alpinen og bretter den sammen tar hele pakka omtrent ingen plass i det hele tatt; og veier bare noen hundre gram....

Link to comment
Share on other sites

Veldig mye bra tips her!

 

Sitter igjen med at jeg må få meg en Lowe Alpine hue til når det regner sidelengs og 0 grader, og få en strikkeferdig venn til å lage en god tovet lue til meg til de gangene det er bikkjekaldt å ikke regner sidelengs.

 

Den tova lua de E.J. er det en sånn som ligner dette:

 

https://www.google.no/search?q=tova+lue ... 024%3B1529

 

En god buff er ett must på tur, så allsidig =)

 

Takk mp18 for tips om nettside, desidert best pris på Lowe Alpine jeg har sett!

Link to comment
Share on other sites

enig i det å ha flere luer. For tida så bruker jeg mest en lett fleecelue, så har jeg en med windstopper når det er mer vind.

Har Berghaus sin Lowe Alpine kopi, ganske bra den også men Lowe sin sitter bedre og tetter bedre rundt ørene når det blåser skikkelig.

Link to comment
Share on other sites

Hva som funker er veldig individuelt. Jeg er enig i at Lowe Mountain cap er ei bra lue, men for min del blir den nesten alltid for varm. Jeg må ned i nærmere 20 minus og lav aktivitet før jeg trives med den. Som supplement til det jeg oftest ender opp med å bruke, og som for min del duger under de fleste forhold, nemlig ei tynn fleecelue, så er den utmerket. For når fleecelua ikke funker lenger er det gjerne så kaldt, bløtt, eller vindfullt at Lowelua begynner å komme til sin rett.

Link to comment
Share on other sites

Den tova lua de E.J. er det en sånn som ligner dette:

 

https://www.google.no/search?q=tova+lue ... 024%3B1529" target="_blank

 

Ut i fra de bildene så er nok min tova betraktlig mer enn de på bildene :)

Hun som strikka den brukte en rundpinne som var på størrelse med ett kumlokk og tova det ned til lue i str.58.

Er vel 6-7mm tykk og føles ut som vadmel.

Fått ei venninne til å tove ullvotter i samma tjukkelse.

Fryser ikke akkurat på henda heller!

Link to comment
Share on other sites

...og få en strikkeferdig venn til å lage en god tovet lue til meg til de gangene det er bikkjekaldt å ikke regner sidelengs !

 

Bruker selv pels fra en bever som hadde et dødelig møte med en conibear. Litt kostbart å få behandlet og skreddersydd lue, men varmer selv på gaupepost i under 20 minus.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...