Jump to content

Seljakt i Rogaland


quintilian

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har nettop avlagt jegerprøven, og kunne tenkt meg å "kommet i gang" med hobbyen så raskt som mulig for å skaffe meg erfaring med å håndtere våpen korrekt og bruke kunnskapen jeg har ervervet meg på kurset.

 

Siden det ikke er jakttid på så mye annet nå på våren, kunne jeg tenkt meg å prøve meg på litt seljakt. Jeg kjenner de formelle kravene (jegeravgift, storviltprøven, søkand om kvotejakt), men har noen spørsmål til selve utøvelsen av jakten:

 

1) Passer kal. 30-06? :-)

2) Synker virkelig selen "med en gang"?

3) MÅ jeg ha med en kompis som sitter klar i gummibåten for å sette av gårde umiddelbart skuddet er avfyrt for å hente den inn? (Eller kan jeg krabbe ned i båten selv og kjøre utover?)

4) MÅ selen tas til land og evt. slaktes? (Eller kan jeg la den synke til bunns og rett og slett kun utføre jakten fordi fiskeridirektoratet ønsker at bestanden skal beskattes?)

5) Når er det best å jakte selen? Formiddag, dag, kveld?

6) Hvor bør jeg evt. forsøke meg? (Bor i Sandnes)... Har vært en del på Sele (heh...) og sett at folk har skutt fra moloen der... Kan det anbefales?

7) Er det noen i nærområdet som tilfeldigvis driver med dette og kan tenke seg å "show me the ropes"? :-)

 

Edit 1: Denne kunne nok like greit ha vært postet i "nybegynnerforumet". Flytt den gjerne dit om det er tilfellet :)

Edit 2: Denne er kanskje aktuell for andre som kan tenke seg å starte med seljakt. Mye god info: http://www.njff.no/jakt/Last%20nedsider ... thefte.pdf

Link to comment
Share on other sites

Reis ut tidlig om morgenen mens de enda ligger på land eller steinene. så slipper du å risikere skadeskyting, idioti å skyte kobbe som svømmer i vannet fra båt.

hvis du vil skyte noe kobbe så skal det tas ut mye på klepp. Vi har et kjempe problem med selen. send meg en pm så skal jeg vise hvor de ligger og eventuelt låne deg en stødig båt. Men kun hvis du skyter dem mens de ligger på land.

 

Når skyting foregår fra land ved moloen på sele er dette på grunn av laksenota. Han som har rettigheten taper store summer på tapt laks og skade på utstyr. Tror det kun er eier av nota som kan skyte fra land ved sele siden det er fredet verneområde

Link to comment
Share on other sites

Takk for hyggelig svar!

 

Kunne egentlig tenkt meg å skutt fra land da jeg er såpass uerfaren at det å introdusere enda flere variabler (duvende båt) ikke nødvendigvis er en god idè :-)

 

Jeg skal sjekke med eier av laksenota å høre om jeg kan skyte på hans "bevilgning" der; da bidrar jeg jo til noe fornuftig og han er nok bare glad til... Takk for tipsene!

 

Tar kontakt på PM dersom det ikke ordner seg på Sele!

Link to comment
Share on other sites

§ 11.Unntak fra jaktforbud

Sel som gjør skade på fiskeredskaper eller oppdrettsanlegg i sjøen kan avlives. Avlivingen kan foretas av eier, bruker eller annen som har tilsyn med redskapet eller anlegget.

Sel som oppholder seg i vassdrag der det går laks, sjøørret eller sjørøye kan avlives etter tillatelse fra Fiskeridirektoratets regionkontor.

Før avliving skal det i rimelig utstrekning forsøkes iverksatt andre tiltak for å avverge skade. Avlives mordyr i yngeltiden, bør avkommet om mulig avlives.

Fiskeridirektoratet eller den direktoratet bemyndiger, kan i særlige tilfeller gi tillatelse til fangst av sel.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-12-22-1745

 

'Tilsyn med' kan vel i utgangspunktet være så mangt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...