Jump to content

Hjelp til tynne øreklokker eller formstøpte propper


Lindskog

Recommended Posts

Skyter mest pistol, og da duger jo alt av klokker fint, størrelse og form er ikke et tema. Men når jeg skyter rifle og hagle med skikkelig kinnkontakt så sliter jeg med at klokkene sklir opp over øret når jeg legger ann. Sitter nå med skikkelig ubehag i høyre øre etter rifletrening i går (selv om jeg brukte propper i tillegg), så her må det gjøres grep.

 

Tror at jeg enten har høye kinnben eller lave ører eller noe annet rart, for klokker som funker for andre sklir opp for meg. Har for eksempel brukt både Peltor Sporttac og Sordin Supreme Pro uten hell, de er for feite og sklir opp.

 

Det jeg ønsker tips til er klokker som er betraktelig tynnere enn de overnevnte (trenger ikke være aktive), og også gjerne hvis noen vet om formstøpte ørepropper som demper skikkelig bra. Har et sett med formstøpte i dag som er fine, men de demper ikke godt nok til å skyte rifle uten klokker. Har sett i noen sammenhenger sånne skikkelig store ørepropper som typ fyller hele øret utvendig også, og lurer på om den kan være noe? Demper det godt nok, og hvor eventuelt kjøper man det?

 

Før noen sier det, lyddemper er uaktuelt, vær så snill å ikke ta det opp. Jeg lurer på propper og klokker.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er gelputer på de jeg har brukt. Enig i at de er mer behagelige enn de vanlige, men gjør dessverre null forskjell for problemet mitt. Det er ikke at det er glatt som gjør at de sklir opp, det er rett og slett ikke plass til klokkene når jeg har skikkelig kinnkontakt.

Link to comment
Share on other sites

spørs om ikke propper er veien å gå. har desverre ikke personlig erfaring med propper, men har et par kollegaer som har testet disse og var veldig fornøyd(brukte de til hagleskyting):

http://www.censdigital.no/index.html" target="_blank

 

her er en artikkel i HMSmagasinet fra 2010 om de :

http://hmsmagasinet.no/Nyheter/Siste-ny ... aktpropper" target="_blank

 

 

for 2-3 år siden så jeg en artikkel om et elektronisk hørselsvern som var formet etter ditt eget øre(altså et slags øre du trer på utsiden av ditt eget). dette var ment til profesjonelt bruk hvor det var mye støy. kunne bl annet få de med bluetooth, radio, AUX osv. prisen var drøy, tror de lå på tett opp mot 10 000kr......

prøvd å finne de igjen men finner de desverre ikke

Link to comment
Share on other sites

Noe sånt ja. Trenger altså ikke være digitalt, det jeg er opptatt av er så god demping som overhodet mulig fra propper.

 

Det formstøpte øret utenpå som du snakker om høres ekstremt interessant ut, vil vel brått gi en del av fordelene til klokker i et såvidt større enn propper format.

Link to comment
Share on other sites

På klokker har jeg ikke kommet noen vei, men hva gjelder ørepropper så skjer det saker.

 

Har brukt Google flittig og ringt litt rundt i dag, og tror jeg har kokt det ned til to alternativer: Massive propper fra Hørselslaben, eller med passivt filter fra Safesound. Jeg har fra Safesound fra før og er storfornøyd, men de et lagd mer for lydkvalitet enn maks støydemping. De beste de har demper 30 db målt. Hørselslaben oppgir 28-35 beregnet på sine massiv. Regner med det er myelogen likt.

 

Spørsmålet er da filter eller ikke, prisforskjellen blåser jeg i. Han med filter nå, de er veldig komfortable over lang tids bruk. Spørsmålet er om massive funker fint, eller om massive blir mer slitsomme over tid på grunn av trykk i året, svette eller whatever. Membran lufter jo litt bedre, mens massivt materiale bør dempe likt eller bedre som den beste membran. Erfaringer?

 

Alternativt kjøper jeg et sett av hver. Har time for å støpe til fredag, kan like gjerne lage to sett.

Link to comment
Share on other sites

Er det jeg innbiller meg. Men det er klart, dette er til skyting og ikke jobb, så det blir jo ingen 12 eller 16 timers skift. Samtidig er det jo greit å kunne gjennomføre et level 3 stevne uten å måtte lufte ørene hele tiden.

 

Hvordan slitsomt blir det? Er det trykk, varme, fukt som er problemet? Ble det slitsomt først etter 6-7 timer, eller merker du det etter noen få, og så ble det verre?

 

De jeg har med membran i dag er flotte til lengre bruk, så jeg heller nok den veien.

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg har kunnet se (er på mobil) så er Cens veldig til å fremheve hvor mange farger de passive modulene kan fåes i, men oppgir ikke demping i det hele tatt. Det blir for tullete for meg.

 

Fortsatt kjempeinteressert i de kunstig-øre-på-utsiden-av-øret sakene du nevnte tidligere, men har ikke klart å finne noe som ligner dessverre.

Link to comment
Share on other sites

klarer på død å liv ikke finne de igjen.....mulig de er tatt av markedet?

 

 

ellers så kikket jeg litt videre på propper. etter litt snoking fant jeg ut at de fra Cens har en SNR(støyreduksjon?) på 25.

kikket på de fra hørselslabben og de hadde SNR på 26-34(eller noe i slikt). usikker på om man kun kan se på SNR verdien for å velge hvilken som er best.

 

ellers så klarer man å holde prisen innenfor et greit nivå så lenge man ikke putter en haug med elektroniske duppeditter inn i proppen :)

Link to comment
Share on other sites

Brendjord, sikkert fint hvis du ikke vil støpe. Selv har jeg aldri blitt fornøyd med slike løsninger, så støping er det eneste som gjelder for meg.

 

Lassi, jeg har brukt dem, ikke imponert. De er ikke i nærheten av den dempingen for meg ihvertfal, uansett hvordan jeg prøver å dytte dem inn. Kan hende de er gode på papiret, men for meg, i praksis, duger det ikke. Hadde jeg bare skulle brukt dem på papiret så hadde de nok vært flotte . :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...