Jump to content

Baneskyting


howgster

Recommended Posts

Har en følelse av å representere en utdøende rase - Ikke bare liker jeg å skyte pistol på 25 meter bane, jeg skyter helst luft og fripistol. Og må jeg tilstå - har aldrig fått sansen for feltskyting - er jeg alene med slike tendenser eller finnes det andre som meg herinne?

Link to comment
Share on other sites

øh...Delvis.

Tror det kommer litt med alderen det der med presisjonsskyting :D Jeg har ikke noe imot å skyte standard o.l. men jeg har bøyd meg mere, som du skjønner av nicket, mot PPC. Her er det plenty med presisjon, men samtidig et snev av action. Langt ifra så mye som Praktisk og SWS, og jeg slipper det jeg missliker med disse to grenene, nemmelig venting. Jeg liker mye bedre å skyte enn å vente :wink:

 

Vintersesongen er forøvrig en glimrende tid for "oss andre" til å dra fram .22'en og luftpistolen for litt ekstra finpuss før sesongen begynner for fullt. Det blir ikke så mye av det, men jeg prøver i alle fall å få med meg litt av den treninga og noen stevner.

 

Jeg liker egentlig alle skytegrener jeg da...

Link to comment
Share on other sites

Næh.. Baneskyting på 25 meter er en flott måte å slå ihjel vintermånedene på. Dessuten vil dette også legge grunnlaget for en flott feltsesong. Så kommer det sosiale aspekteret også med. Er vel flott å komme sammen ett par gang i uken og skyte litt og diskutere litt pistol? :D

Link to comment
Share on other sites

Vil jo påstå at baneskyting er flott hele året jag da :D og ikke bare på 25 meter - en lang ettermiddag på banen med fripistoltrening er for meg noe av det triveligste jeg gjør - og godfølelsen du har når du har klart å holde konsentrasjonen og fokus gjennom hele matchen, er noe som jeg er villig til å trene mye for å oppnå.

 

Jeg har stor forståelse og respekt for alle skytegrener - syntes selv at praktisk var gøy for 30 år siden (da det fremdelses ble kalt stridsskyting :) og lykken var et Safarilandhylster og en Colt .45) :)

Jeg ønsker at alle grener av skytesporten skal utvikle seg og vokse - Det som bekymrer meg er at vi (baneskytterne) mister så mange lovende rekrutter, at så mange oppfatter det vi driver med som kjedelig og lite spennende. :?:

 

 

 

(En fripistolmatch er 60 skudd på 120 minutter - 50 meter på vanlig 25 m skive)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hvor populært det er å skyte på bane, er avhengig av hvilken klubb man står i.

Det er jo mange gode unge som skyter luft og finkalibret, både rifle og pistol.

En god start er kanskje å spørre de unge hva motivene for å ønske seg våpen måtte være.

Man kan jo også selv se seg litt rundt etter rekrutter, og så får man heller ta det med godt humør at de danker ut gamlegutta i treffsikkerhet etter hvert :)

Link to comment
Share on other sites

Baneskyting er da helt greit det. Gleder meg som en unge til å få begynne å skyte ute igjen. Har vært innendørs nå i hele vinter, Og blir som ugkrøtter som blir sluppet på beite. Å få komme opp på Hongslo skytebane uti Orkdalen å skyte med det man lyster, korte og lange våpen i pistolkalibre, få fyr på bålet og kjenne kaffeeimen bre seg over standplassen i solskinnet. Kan man få det bedre!!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Personlig synes jeg baneskyting er det som skjerper meg mest, altså for å skyte godt må man tømme hjernen for søppel, å det er deiligt etter en lang arbeidsdag og stå på banen å konse seg om tiern.

 

:D

Hmm.. Det Pilt skriver her er jo en perfekt beskrivelse av meditasjon.

 

Dette er vel noe man kunne benytte seg av i rekruttering. Man ville kanskje få en annen sammensetning av nye medlemmer om man henvendte seg til folk med interesse for meditasjon, og ikke bare folk som vil være med i VM eller har sett for mange actionfilmer (som meg :P).

 

Aaa-ooom... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Nettopp kjøpt meg håndvåpen

Jeg vil gjerne vite om det er litt fritt fram med å skyte med pistoler/revolver når en har anskaffet seg slike?

Som bak hytteveggen, i et grustak, ekstisterende skytebane som Hongslo skytebane, Nidaros skytebane ved Jonsvannet- der er det vel en pistolbane av TPK?

Nedi i strandkanten?

Eller må all pistol/revolver skytibng foregå under klubbens åpningstider? Evt få nøkkel-kort og skyte på egenhånd?

 

Takk for info!

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke fritt fram.

Det heter vel noe slikt at grunneier må gi deg tillatelse til å skyte på hans grunn, men det betyr ikke at du kan dra frem magnumen i din egen bakgård når du har naboer på alle kanter.

Ligger hytta relativt øde til, er det kanskje greit. Men neppe om nabohytta ligger kloss inntil og beboerne der ikke ønsker skyting. Spør dem gjerne. Det verste de kan gjøre, er å si nei. :)

 

Selv løsnet jeg noen .45ACP skudd på hytta sist jeg var der. Tror ikke det var et menneske i mils omkrets. Hørte aldri noe om det i etterkant.

 

Kort sagt. Har du fremmede mennesker i nærheten, ikke start skyting uten videre.

Link to comment
Share on other sites

Har en følelse av å representere en utdøende rase - Ikke bare liker jeg å skyte pistol på 25 meter bane, jeg skyter helst luft og fripistol. Og må jeg tilstå - har aldrig fått sansen for feltskyting - er jeg alene med slike tendenser eller finnes det andre som meg herinne?

 

Vel, jeg tilhører actiongenerasjonen. Stiller sjeldent på banemesterskap. Helst på felt. Og nå skal jeg snart begynne med praktisk.

Jeg trener imidlertid på en innendørs skytebane, og da går det i de forskjellige banegrenene.

 

Jeg tror ferske skyttere ofte ønsker noe mer enn bare å stå stille på en standplass med den absolutte tystnad. Det ser man gjerne i våpenkjøp når den dag kommer. Mange vil ha drømmevåpenet sitt, og ikke en "kjedelig" rørtang i .22LR.

Jeg var slik selv. Reiste og kjøpte en 9mm 1911, og ikke lenge etter en Beretta 96. I dag er det ene solgt og det andre støver ned i våpenskapet. Og mer pregede konkurransevåpen har gjort sitt inntog.

 

Strengt regelverk gjør også sitt. Man får aldri noe moroskyting. Kun skyting på pappskiver. Jeg mener selvfølgelig ikke at man skal lempe på sikkerhetsreglementet. Men hva gjør det om noen får skyte på f.eks. en brusboks eller en bowlingkjegle iblant? Eller godkjente fallfigurer?

Vi prøvde en gang å dra frem noe uortodoks målmateriell. Men fikk da streng beskjed om at det kun skulle brukes GODKJENT målmateriell. Ja vel, greit.

 

Felt og praktisk gir nettopp dette. Derfor tror jeg ungdommen svikter baneskytingen.

Link to comment
Share on other sites

Nettopp kjøpt meg håndvåpen

Jeg vil gjerne vite om det er litt fritt fram med å skyte med pistoler/revolver når en har anskaffet seg slike?

Som bak hytteveggen, i et grustak, ekstisterende skytebane som Hongslo skytebane, Nidaros skytebane ved Jonsvannet- der er det vel en pistolbane av TPK?

Nedi i strandkanten?

Eller må all pistol/revolver skytibng foregå under klubbens åpningstider? Evt få nøkkel-kort og skyte på egenhånd?

 

Takk for info!

 

Når det gjelder på utendørsbaner, så vil jeg tro at så lenge du er medlem i klubben, så kan du bruke banen i de åpningstider som er satt på den enkelte bane. Det gjelder ivertfall på Hongslo

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...