Jump to content

416 rigby 360grs mimek erfaringer og ladedata?


uffern

Recommended Posts

Hei!Da jeg syntes min Ruger no1 i 416 rigby er utrolig morsom og kostbar å skyte med,vurderer jeg å stikke en tur over til hamar å kjøpe et par hundre 360 grs mimek helstøpte blykuler.I den anledning er jeg meget interesert i ladedata(helst med n160).Kom gjerne med erfaringer også :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det er så mange som fyrer med hjemmestøpte blykuler i ,416 kalibret.

Jeg skyter ikke .416 Rigby,men ,416 Rem mag med blykuler.Jeg har kuletanga til den kula du nevner på 360gr fra Mimek.Det jeg har fått til å gå best er en rundneset kule fra NEI på 375gr med gaschek.Jeg bruker også N160krutt bak denne.Jeg har lagt meg på ca 2000+fps i utgangshastighet og får samlinger rundt 4 cm på 100m.

I 416 Rigby er max i quickload med 400gr kule ca 98 grain med N160krutt.For å ligge på 2000 + fps trenger du ca 85 grain.Ikke gå noe mye lavere da du mest sansynlig vil få etterbrennere i en så stor hylse.Bruk magnum hette.Om du begynner å støpe selv vil kula koste deg ca 50 øre pr stk i gaschek.

Link to comment
Share on other sites

har også en375h&h som jeg skal prøve støpte kuler i

 

Har du sett kulene i 375 HH fra samme fyr på Hamar? Mimek kula på 325 grain virker spennende. Det ser ut som disse kulene til 375 HH er .378", noe som vel stemmer med at blykuler skal være noen tusendels tommer større enn groove diameter? Gi beskjed dersom du prøver disse, kan være interessant å høre hvordan disse går!

Link to comment
Share on other sites

Mimek har også en tung kule på 350gr til .375H&H.Min er en toppfylt støpetang for 5 kuler.Denne gikk grisegodt i en Rem 700 som jeg hadde.Her brukte jeg 67grs med N160krutt.Denne ladningen var helt på grensa til å få etterbrennere med.

 

Jeg har prøvd noen blykuler i min 375 HH, støpt av en bekjent, ca 335 grain. Fikk beskjed om å lade disse med 57 grain N140 krutt, med magnum hetter. Ideen var vel å bruke et relativt raskt krutt til en passe redusert ladning. Jeg bruker ikke dacron / fyll i hylsa. Skal visstnok gi ca 2100 fps. Nå har jeg ikke prøvd presisjon på 100 m, bruker disse til stående skyting på kort hold, men ser ut som presisjonen er bra (nok). Men denne ladningen høres kanskje litt lav ut, siden 67 grain N160 er minimum til 350 grain kule? Jeg har forøvrig aldri sett noe tegn til etterbrennere.

Link to comment
Share on other sites

Da ble det en tur bort til Clarry Haglund for å hente kuler.Kjøpte:365 gr mimek til 416 rigby 330gr mimek+265gr lyman til 375h&h.Haglund anbefalte å sette kula helt intil bommen,for å unngå å slå av skall av kula og få i gang rotasjon på kula med en gang,han anbefalte også raskere krutt(n140).i redusert ladning og dacron.

Vel hjemme ble det å lade opp noen 365 gr til 416 og noen 330 gr til 375.Fulgte Haglunds råd om å sette kule helt inntil bommen,det endte med en patronlende på 88,2mm på 416rigby og 90 mm på 375h&h.

Ladet som følger:416 rigby(ruger no 1):365 gr mimek.87 gr n160.Patronlengde:88,2mm.375 h&h(A bolt):330gr mimek.69gr n160.patronlengde:90mm.Ble en liten tur på skytterbanen i dag for å grovteste 10 skudd av hver.Var litt skeptisk på så tunge kuler i den lette A bolten,men bekymringen var helt grunnløs.Skjøt sittende uten støtte,minst like bra samlinger som med dyre premiumskuler :D .Samme resultat med 416 rigby.Som sagt bare en liten grovtest som absoludt ga mersmak.Skal lade opp 50 av hver i løpet av helgen å ta en ny tur på skytterbanen på mandag,så får vi se.

Noen tips til ladedata på 265 gr kula i 375h/h?

Link to comment
Share on other sites

Har du sett på denne nettsiden?

 

http://ladeboken.tripod.com/stoepte.htm

 

Tidligere versjon av ladeboken inneholdt kapittel om ladedata til støpte kuler i rifle. Ser her at de har ladedata til Lyman 265 gr i 375 H&H.

 

Sikkert ikke dumt med litt raskere krutt enn N160 til reduserte ladninger for den "lette" 265 gr kula, f.eks N140 eller raskere.

Link to comment
Share on other sites

Har sett den ja :winke1: .Må nok få kjøpt no raskere krutt ja.Lurer også litt på dette med Dakron,forstår jo at det er "fyllmasse".Men eneste dakron jeg har vært befatning med er baklina på fluesnellene mine,regner med at det er no annet? :roll: .Fruen mener det er det samme som blir brukt i syntetiske dyner og lignende?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel bare å sprette opp en dyne eller pute ja. Ikke sikker på om du får kjøpt det i løs vekt, kanskje en hobbybutikk / tekstilbutikk? Kan nok være en god ide å høre med kona...

 

Forresten, hvordan var treffpunkt med blykulene du fikk testet i forhold til mantlede kuler, både til 416 rigby og 375 h&h? Jeg har kun prøvd blykuler i 375 h&h, som sagt, men syns treffpunkt er overraskende likt. Veldig gode treningskuler!

Link to comment
Share on other sites

Presissjon med blykuler er overraskende bra.Har nå fått skutt 20 skudd til med 416 rigby,og resultatet er stort sett 3 skudds samlinger på3-5 cm på 100 m.Selvfølgelig noen spredte slengere innimellom,men det vil det jo alltid bli når man skyter uten støtte.Klarer ikke helt de samme samlingene med 375h&h,men helt greit innafor 10 cm.Tror dette kommer av friskere rekyl.Blir mer testing med 375 etterhvert som jeg får kjøpt no raskere krutt 8)

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder dasspapir som fyllmasse går det greit helt til det tar fyr i graset rundt standplass.Har prøvd dacron,men det enkleste er å bruke et litt seint krutt som fyller bra i hylsa uten å skape sekundær eksplosjoner/etterbrennere.På ,375 og 325 gr kule brukte jeg 64 gr N 160 uten noe form for hyllse fyll

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette med støpte kuler er noe jeg har holdt på med i rifle i over 30 år.Var seinest ute med en Marlin 444 og testa blykuler i dag.Valget ble full ladning med 260gr Saeco og N120 krutt,med samme ladning som 265 Hornady blyspiss.Samlingene for 10 skudd på 100m var rundt 7,5 cm.Det beste jeg har fått til med blykuler i rifle er med en HK770 og 180gr Lyman kule.Denne rifla har polygon rifla løp og dette ser ut til og fungere med blykuler.Denne rifla samler 5 skudd med bly under 30mm på 100m med fullada ammo.Det merkelige var at jo hardere jeg ladda jo bedre gikk den.

Det er fullt ut mulig å jakte med støpte kuler da de går under ekspanderende kuler ,men presisjonen må være god.

Link to comment
Share on other sites

For at kulene skal fungere med 660 m/s trengs det spes. legering/hardhet? Kan blykuler lades etter data for tilsvarende mantlede kugler? Eller blir det økt trykk? Hvordan holder blykuler sammen/ekspanderer i vilt når moderat hastighet? Hva er prisen for bly, og hvor kjøpes det?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har samla hjulvekter fram til det ble for mye zink innblandet.Bruker vanlig hjulvekter som slippes i kaldt vatn.Da har du kuler som kan skytes i ca 2200fps med gaschek.I tilleg har jeg bly som er innblanda med linotype som er enda hardere.Til jakt opp til 2000fps er hjulvekter ok.Hviss blyet blir hardere vil det splintres ved annslag.Til jakt er nok kalibre med stor diameter på kula best.Om kula ikke expanderer så vil diameteren på kulen da være stor nok til å sikre utbløding ved treff i hjerte/lunge regionen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Liten oppdatering her.Klarer jevnt over bra samlinger med 416 rigby med 365gr mimek og 77,5 gr N 160.Har 200 skudd på 100m med denne ladningen nå,å ville ikke vært redd for å bruke denne på elgpost.Men med 375h&h sliter jeg med dette,330 mimek kula m 67gr N160 går greit nok men har fortsatt potensiale for forbedring.265gr lyman derimot får jeg ikke no greie på.Har her prøvd både N150 og N160,col fra 88mm til 91,8mm.Best resultat med N150 og 0 friflukt,men alikevel stoor spredning,tror jeg gir opp denne kula og forsker mer på 330gr mimek kula.

Link to comment
Share on other sites

Har også hørt at noen har brukt bomull som fyllstoff i hylsene. Er der noen som har erfaring med det?

 

Jeg ser at både bomull og dopapir er nevnt og blir brukt. Fordelen med Dacron er at den har memory. Dvs. at den utvider seg igjen når du klemmer den sammen og dermed holder/tetter bedre i hylsen.

Det er også viktig å begrense bruken/mengden av fyllmiddel, for dette er også med på å øke trykket. Dette avhenger selvfølgelig av ladningen, men hvis du bruker raskere krutt og er i øvre kant av redusert ladning så er det grunn til å passe på. Jeg bruker kun 1 til 2 grain alt etter kaliberet.

I en rettvegget eller tilnærmet rettvegget hylse kan det med fordel brukes en wad av egnet type.

Link to comment
Share on other sites

men alikevel stoor spredning,tror jeg gir opp denne kula og forsker mer på 330gr mimek kula.

 

Sjekk diameteren på den kula og kanskje også ladningen/farten.

 

Her er en god kule for 375, designet med stor meplat med tanke på jakt (flat nose).

http://www.accuratemolds.com/bullet_det ... 345B-D.png" target="_blank

Jeg har skutt mye rart med den kula bla. Eland. Den har også vist god presisjon på 100m.

Link to comment
Share on other sites

Det er kanskje grunnen til dårlig presisjon, .376" for den lette kula vs .378" for den tunge Mimek kula?

 

Forresten går jeg god for kula som Jake linker til over! Så er det også Jake som har støpt kulene jeg bruker :D Må nok begynne med kulestøping jeg og etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Var en tur på skytterbanen å skjøt 30 skudd med 360gr mimek i 416 rigby i kveld,stort sett samlinger innafor 7 cm sittende på 100m(fornøyd med det :D ).Brukte 87gr n160,kronografert til 712ms,skal prøve å gå ned til 85gr.Begynner å gå tomt for n160 men har igjen masse n150.Noen tips til startlading her?Rifla er foresten en Ruger no 1 med 60cm løp.

Link to comment
Share on other sites

Denne kula har diameter på:0,376 i motsetning til 330gr kula som har diameter på:0,378,denne har jeg forøvrig fått til brukbar presisjon med(denne er forøvrig veldig lik den det blir henvist til i forrige post)

 

Der har du grunnen til dårlig presisjon. Du burde egentlig fått litt blying med på kjøpet.

Jeg sizer kulene konsekvent .003 større enn løpsdiameter. God presisjon og null blying.

Link to comment
Share on other sites

Ladet opp 20 stk 365 gr mimek foran 85gr N160 med remington magnum hetter.Presisjonen er er nå bra nok til l å bruke disse kulene på jakt.Skyter nå 5 skudds serier godt innafor storviltsprøven hver gang.Her noen bilder av 3 og 4 skudd serier,sittende på 100m.Har ikke fått kronografert denne ladningen enda.

normal_20150313_143022.jpg

 

normal_20150313_140647.jpg

normal_20150313_142317~0.jpg

Til slutt brente jeg av de siste 10 skuddene,5ern på denne skiva er innafor 30cm,ble jo noen slengere utafor svarten men det er nok skytteren som svikter :(

normal_20150313_143028.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Skjøt opp med 416 og Mimek kuler i går :D .Presisjonen bedret seg etter at jeg fikk tak i expander dier,har en sånn til 375h&h også,blir spendende å se om presisjonen endrer seg også her.Bør ha potensiale da denne har dia på 378,mens 416 rigby har dia på 417.

Link to comment
Share on other sites

Du får skrive litt om hvordan det går med denne blykula på jakt, blir spennende å høre! Kanskje en ide å gjøre en test i telefonkataloger eller lignende, se hvor bra inntrengning du får? Ville vel uansett tro at denne kula skulle duge til elg...

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Joda :D Skaut en halvannet års okse med 330grs i 375h&h for fjorten dager siden.Lungeskudd på140 m,gjennommskyting og stein dau elg.Pent slakt.Utgangshullet var på størelse med et gammeldags kronestykke.Telefonkataloger får vente til etter jakta :wink: Fikk til slutt meget bra presisjon med denne kula.

Link to comment
Share on other sites

Det endte opp med samme krutt/mengde(67grs N160).men hadde litt å gå på før kula stanget helt i bommen.Har også brukt ekspander die for ikke å skrape av bly+at jeg har brukt krympe die etterpå,har også brukt hylsefyll.Summen av dette har gitt presisjon på høyde med mantla kuler.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Da har jeg også fått testet denne 360 grs Mimek kula fra Clarry Haglund til en rifle i 416 Rigby. Jeg brukte N140 og en liten dott (ca 2 grain) dacron som fyllmasse. Testet følgende ladninger:

 

64 grs N140 - ca 2000 fps

66 grs N140 - ca 2050 fps

68 grs N140 - ca 2090 fps

 

Dette må vel være greie hastigheter for blykuler? Ser ikke noe poeng i å prøve å tyne mer hastighet ut av disse. Hylsene så fine ut etterpå, kunne heller ikke se noe særlig med bly i løpet da jeg pusset etterpå (fyrte av 10 skudd med blykuler).

 

Nå fikk jeg ikke sett så mye på presisjon siden jeg glemte å ta med blink ( :roll: ) der hvor jeg skyter, ble en nødløsning med å skyte på leirduer som jeg satte i bakken på ca 35 meter. Traff de fleste av disse med sittende anlegg, så treffpunkt kan ikke være så veldig forskjellig i forhold til "vanlige" kuler jeg har skutt med tidligere i denne rifla.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...