Jump to content

Tanfoglio Stock III - erfaringer?


Malle

Recommended Posts

I utgangspunktet hadde jeg planer om å kjøpe en Glock til, men jeg heller mer og mer mot noe litt mer "high end". Pistolen skal brukes til felt og praktisk. Jeg kunne på mange måter ønsket meg en Sig, men de blir for feite i grepet. Pardini er uaktuelt av samme årsak - i tillegg til noen andre faktorer.

 

Jeg har tidligere eid og skutt med CZ 75 og vet at grepet passer. I så måte skulle Tanfrykt... foglio fungere for meg. Jeg har sett meg ut Stock III Extreme som en tiltalende modell, men er det noe å ha - og gir den egentlig "noe mer" enn en Shadow (bortsett fra "blingfaktor")? Er det evt andre modeller fra Tanfoglio som bør vurderes (Gold Match blir for lang til tiltenkt bruk)?

 

Erfaringer med Tanfoglio generelt mottas med takk :-) !

Link to comment
Share on other sites

Erfaringer? Ikkje frå eigarsida, men har då skote med eit og anna, både Tanfoglio og Glock.

Må seie eg held ein knapp på italienarane her. Dei har teke alt som er overlegent med ein CZ-75 og polert alt litt.

Kan ikkje sei eg kjente forskjellen på Stock II'en eg prøvde opp mot ein PVAS Custom CZ, men den var no vel ikkje heilt standard 75. Standard var forøvrig eit bra ordval, for gjett hvilken IPSC-klasse den var markedsført for, men ikkje passa i kassa til? Ein digresjon.

I mi bok er både CZ Shadow og Tanfoglio Stock III betre val enn ein glock til nær sagt alle lovlege formål her til lands.

Glock er lettare, og tåler litt meir ruskeforhold, men du skal no verken bere den dagleg eller krype gjennom myra med den...

Link to comment
Share on other sites

Da jeg skulle kjøpe min første 9mm, tok jeg meg tid til å teste samtlige kandidater jeg hadde sett meg ut i forkant:

 

Glock17

S&W M&P9

CZ 75SP01

Sig 226 X5

Tanfoglio Stock3

 

Disse ble testet på samme dag, på samme skytebane.

 

I forkant hadde jeg veldig lyst på en Glock, men visste at veldig mange ønsket å fraråde meg dette. Grunnet grepet ville jeg uansett ha testet det, for å være på den sikre siden. Min konklusjon som nybegynner var at avtrekket slett ikke er så grusomt som "alle" skal ha det til å være. Det er bare... anderledes. Jeg syntes ikke det var problematisk, men hadde nok tatt frem poleringsutstyret for å få fortrekket litt jevnere dersom jeg hadde kjøpt en. Problemet for meg var at jeg rett og slett ikke klarte å skyte godt med den. Samlingene ble skikkelig dårlige og uforutsigbare. Jeg antok at dette skyldtes at ramma rett og slett var for lett for meg, og at jeg ikke var erfaren nok med så "grov" ammo. (jeg hadde før dette kun skutt .22 og hadde dermed dette som referanse). Glock17 ble derfor droppet, men ikke avkrevet for all fremtid. I etterkant ser jeg at dersom en plastpistol blir aktuelt vil det nok være aktuelt å prøveskyte en Arsenal.

 

Da CZ og Tanfo ble trukket frem for prøveskyting ble det åpenbart hvorfor "alle" sverger til disse, ihvertfall til Production.

Jeg syntes at de oppførte seg svært likt, og slet med å si sikkert hvilken jeg likte best. Til slutt ble det smådetaljer som førte til at jeg valgte Stock3. Jeg ønsket et justerbart baksikte, og dette måtte jeg i så fall ha fått ordna selv på CZ. På Stocken var det på plass fra før av.

I tillegg ga Tanfoglio mer opplevd følelse av kvalitet da jeg holdt den i hånda. Og den så finere ut. Jeg likte også fresingen foran på grepet som virket som en smart detalj.

Siden jeg ikke ser for meg at jeg kommer til å kjøpe og selge spesielt mye, men kjøpe og beholde, så gikk jeg for den jeg likte best på alle punkter. Siden presisjon, avtrekksfølelse og alt annet som gikk på selve skytefølelsen var så godt som identisk, gikk jeg for den som ga meg siktet jeg ville ha ferdig montert på, og som jeg selv syntes så stiligst ut. Dermed ble det Stock3. I mitt tilfelle ble det en Stock3 Special. Følte ikke jeg kunne forsvare de ekstra tusenlappene til Extreme, siden jeg allerede hadde gått opp mer enn jeg burde, hovedsaklig på grunn av hva jeg anså som et stilig utseende.

 

Som jeg skrev i Tanfoglio-tråden bør det merkes at umantlet magtechammo (124gr) går skikkelig dårlig i min Stock3. Men alt annet jeg har skutt med går veldig bra. Geco 124 FMJ som for tiden er den billigste ammoen jeg får tak i, er også den jeg synes fungerer best i mitt våpen.

 

Om jeg skulle ønske at noe var anderledes, ville det i så fall vært at jeg hadde hatt litt andre sideplater, eller at støpeformen på ramma hadde gitt meg et bittelitt mindre grep. Jeg har rimelig små puselanker, så stort sett de fleste grep føles store for meg. Men det er det eneste jeg kan komme på. Andre har sikkert andre formeninger om saken, da slikt gjerne er veldig subjektivt. Jeg ser vel å merke ingen spesiell grunn til å velge Stock 3 fremfor Stock 2, annet enn at det for meg var et rimeligere alternativ. For når trenger man egentlig rail foran på pistolen?

 

 

NB: Jeg har vel å merke ikke skutt mer enn ca 1000 skudd så langt med min, og er absolutt å anse som en nybegynner på feltet.

 

Det ser ut som at Dynamisk blir hovedbruksområdet for min Stock3. Kommer nok til å prøve meg litt på militærfelt også, men det blir nok mest som en kuriositet. Ihvertfall slik det ser ut så langt, etter å ha tatt dynamiskkurset.

 

Anders

Link to comment
Share on other sites

Stock 3 Extreme har ett av de beste DA avtrekket jeg noen gang har vært borte i og havesyken er ekstremt sterkt.

 

Generelt så er Tanfoglio hakket vassere enn CZ på nesten alle punkter men jeg vil påstå at for en som ikke har skutt veldig mye så er CZ mer enn bra nok og du har en bra pistol til å utvikle deg som skytter.

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode og utfyllende svar :-) !

 

(...) i forkant hadde jeg veldig lyst på en Glock, men visste at veldig mange ønsket å fraråde meg dette. Grunnet grepet ville jeg uansett ha testet det, for å være på den sikre siden.

 

Jeg har testet "glockgrepet" grundig. Jeg har tidligere hatt en G17 og eier/ skyter nå med en G41. Vi er helt på linje når det kommer til oppfattelse av glockavtrekket, men for min del har jeg en tendens til å skyte bedre med Glock enn med "ordinære" direkteavtrekk. På samme måte som jeg skyter DA bedre enn SA med revolver. Nå skal jeg på ingen måte påstå at jeg er en god skytter, men på de rette dagene (og når ingen andre ser det ;-) ) treffer jeg bra. Jeg prøver ikke å påstå at glock- eller DA er bedre avtrekkssystem, men det er det jeg har skutt mest med.

 

Det kan imidlertid bli i overkant mye Glock siden jeg skal ha en 19 til spesialpistol, så derfor vurderer jeg Tanfoglio. Det jeg umiddelbart merket meg med Stock III Extreme er det som ser ut som aggressiv nettskjæring på front- og backstrap. Det tiltaler meg veldig.

 

Blykuler og polygonløp er av enkelte beskrevet som en dårlig kombinasjon. Med myke pressede kuler -slik man ofte finner i fabrikkammo- er nok dette tilfelle, men med harde støpte kuler med rett diameter, har jeg god erfaring i både G17 og G41. God presisjon, lite blying og meget lette å få rene. Til 41' en bruker jeg 200 grs swc fra http://www.blykula.com" target="_blank og får svært hyggelig presisjon.

 

Generelt så er Tanfoglio hakket vassere enn CZ på nesten alle punkter men jeg vil påstå at for en som ikke har skutt veldig mye så er CZ mer enn bra nok og du har en bra pistol til å utvikle deg som skytter.

 

Nå er jeg ikke helt fersk som pistolskytter (har eid, ladet til- og skutt med pistol siden -92/ -93 med unntak av en periode de siste årene hvor jeg var drittlei), men som nevnt har jeg bestandig hatt en dragning mot "tjenestevåpen" og revolvere. For min del har jeg aldri hatt større ambisjoner enn at jeg liker skytingen, stevner og ikke minst ladingen. Følgelig har jeg ikke hatt interesse av reindyrkede konkurransevåpen. Likevel føler jeg nå at tiden kanskje er moden for å prøve noe som er mer "spisset" mot konkurranse.

 

CZ 75 er jeg som nevnt godt kjent med, men ikke Sp 01 Shadow. Sikkert en knallpistol det også, men Stock III kommer "ferdig moddet" - og det frister!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel ca 20 000 skudd gjennom Shadowen min (felt og dynamisk) og jeg er utrolig fornøyd med den og skal ha meg en Stock 3 Extreme som reservevåpen. Shadow er en knakende bra pistol så ingen tvil om at du får en kvalitetspistol. Men det er som du sier, Tanfoglio er ferdig tunet.

 

Selv om jeg er en stor CZ fan så kan jeg ikke få sagt nok hvor forelsket jeg har blitt i Stock 3 Extreme. Kan hende jeg har blitt blind av forelskelse men jeg tror at den kommer til dominere Production klassen i løpet av noen år.

Link to comment
Share on other sites

Det er i øyeblikket en overhengende fare for at jeg gjør nettopp det, men jeg vurderer Limited- varianten som et alternativ. Jeg har en teori om at den kan ha et bedre SA- avtrekk, men det er som sagt kun en teori. Jeg må få klådd litt på begge før jeg bestemmer meg.

 

Limited- modellen skulle vel tilsi at man er utelukket fra production, men siden det likevel blir mest til felt denne sesongen velger jeg nok den dersom avtrekket er bedre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg foretrekker Stock2, både standard og Extreme, over Stock3.

Hva er forskjellene? Jeg valgte Stock3 utelukkende pga kombinasjonen av tilgjengelighet og pris, men det hadde vært interessant å høre hva som faktisk er forskjellen.

Eller kanskje jeg ikke burde spørre om slikt. Jeg er jo godt fornøyd som jeg er.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...