Jump to content

Rustfjerning på løp m.m.


_husby_

Recommended Posts

Hei alle sammen!

Lurer på hva folket bruker til fjerning av rust på hagleløp? Vil fjerne rusten som er der, men samtidig ikke skade blåneringen.

Samt hva folket gjør for å unngå rust på løpet?

 

Har et problem med hagla mi også; når det regner mye, trekker det vann inn i forskjeftet(som til vanlig er litt løst), når vannet trekker inn, utvider treverket seg slik at forskjeftet "låser" seg fast til løpet. Bør jeg prøve å olje innsiden av forskjeftet for å prøve å unngå dette, eller noen som sitter med andre gode tips?

 

Skal pusse ned og olje opp stokken på hagla til vinters, skal også prøve og fjerne alle de små rustflekkene på løpet. Tenkte jeg skulle hente litt tips og råd før jeg begynner!

 

Alle svar mottas med TAKK!

Link to comment
Share on other sites

Rustflekker: Stålull uten såpe, og olje. Da fjerner du rusten. Men, du får blanke partier der det har vært rust. Det kan du enten leve med, eller sende hagla til reblånering. Stokken: Reprin eller annen lakkfjerner, fjern rester med sikling, puss ned så mye du vil. Vannbeis (altså, påfør et lag med vann), da vil hårene reise seg, og du sliper de ned med fint sandpapir. Om du ikke gjør det kjennes stokken ut som leggene til kona di etter at hun ikke har barbert dem på ei uke.... Gjøres også inni fremstokken. Du kan bruke beis eller annen farge for å gjøre stokken så mørk dui vil ha den. Påfør olje tørt-i-tørt til stokken er mettet. Også inni

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil ha en vannavvisende stokk påfører du stokkoljen vått i vått til stokken er metta. Dersom du ønsker en stokk som trekker vann, følger du Skaubjønn`s råd om å påføre oljen tørt i tørt (og da gjerne en tørrolje). :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ble tipset om ett genialt produkt fra en børsemaker over i junait'en nylig.. fikk noen pakker gratis for utprøving og de fungerte genialt. Det er som ett stykke stål ull, bare laget av kobber. Har "jokket" bort mye rust på ymse piper og låskasser uten at blånering har tatt noen som helst skade. Husker ikke i farten hva det heter, men kan sjekke det ut om det trengs. Kan også klippes og tvinnes rundt kobberbørsten til løpet..

Håndvåpen eller deler legger jeg gjerne i Kroil over natta før jeg går over med kobber dotten eller børste til krampa tar meg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ble tipset om ett genialt produkt fra en børsemaker over i junait'en nylig.. fikk noen pakker gratis for utprøving og de fungerte genialt. Det er som ett stykke stål ull, bare laget av kobber. Har "jokket" bort mye rust på ymse piper og låskasser uten at blånering har tatt noen som helst skade. Husker ikke i farten hva det heter, men kan sjekke det ut om det trengs. Kan også klippes og tvinnes rundt kobberbørsten til løpet..

 

Vil gjerne vite hva dette geniale produktet heter...hvis det fungerer slik du sier(noe jeg stoler på) må det handles inn! Vet du om dette produktet er å få kjøpt i Norge, eller må det bestilles fra statene? Evnt. hvor i Norge?

Link to comment
Share on other sites

Var på sporten i dag å kjøpte noen småting til pussinga. Blant annet en flaske Ballistol Klever. Dette skulle visst være et vidunder-produkt som kan brukes på alt. Noen her som har brukt det til noe fornuftig?

Står at det kan brukes til; rensing og smøring av våpen, og stokkolje blant annet. Noen erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Var på sporten i dag å kjøpte noen småting til pussinga. Blant annet en flaske Ballistol Klever. Dette skulle visst være et vidunder-produkt som kan brukes på alt. Noen her som har brukt det til noe fornuftig?

Står at det kan brukes til; rensing og smøring av våpen, og stokkolje blant annet. Noen erfaringer?

 

Min erfaring er at det kan brukes til alt, men at det fungerer dårlig til det aller meste. Muligens med unntak for fjerning av bladlus, for det har jeg ikke prøvd. Det beste jeg kan si om Ballistol er at det ikke er giftig.

Link to comment
Share on other sites

Det der er da bare "Choreboy"-gryteskrubber som en smarting har pakket i fancy pakke og gitt nytt navn. Finnes i butikker her til lands også. Se ved siden av oppvask-kostene.

Link to comment
Share on other sites

Var på sporten i dag å kjøpte noen småting til pussinga. Blant annet en flaske Ballistol Klever. Dette skulle visst være et vidunder-produkt som kan brukes på alt. Noen her som har brukt det til noe fornuftig?

Står at det kan brukes til; rensing og smøring av våpen, og stokkolje blant annet. Noen erfaringer?

 

Min erfaring er at det kan brukes til alt, men at det fungerer dårlig til det aller meste. Muligens med unntak for fjerning av bladlus, for det har jeg ikke prøvd. Det beste jeg kan si om Ballistol er at det ikke er giftig.

 

syns ballistol er fin våpen olje å ha med seg på tur. hendig å ha siden den er på spray boks. attåt at du ikke trenger å være så nøye på å ikke få våpenolje på stokken. morra å kveld er det da bare å tørke bor vann og skit med dasspapir og sprøyte på litt ballistol å gni utover så ikke børsa ruster. når jeg kommer hjem tar jeg jo selfølgelig en skikkelig puss uten ballitol.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...