Jump to content

Marlin 1895 fra 45/70 til .50 Alaskan


Neve35

Recommended Posts

Bygge om en Marlin fra 45/70 til .50 Alaskan

Er det noen som har hatt et lignende prosjekt før?

har nå bestemt meg for å begynne på et prosjekt med en bøylerifle, å ha en litt spesiell rifle i et kaliber få har og vet om, bare for å være litt ekstra sær :winke1: har snakket med Rafdal våpen og de kunne skaffe meg løpet til i .50 alaskan, men de viste ikke om det måtte mer til enn å skifte bare løpet. jeg har ikke kjøpt rifla enda før jeg vet om prosjektet en gjennomførbart uten enorme endringer i mekanismen.

er det noen som vet hvor god "plass" det er i denne rifla?

forskjellen i fra hylsene er jo at 45 70 er 15,4 mm(.608 in) i rand diameter og 50 alaskan er 15,5 mm(.610 in), blir dette et problem?

Wild West Guns i alaska bygger om en del marlin 1895 modeller til 50 alaskan og 457 WWM, ser at de bruker for det meste marlin 1895 og sine egen konstruerte(?) rifler til dette. jeg sendte de en mail om omtrendt samme spørsmål som jeg stiller her, men de var mest ivrige i å selge exportere en av deres egne rifler til meg og jeg fikk lite info om hvordan gjennomføre prosjektet mitt.

 

her er link til siden deres: http://www.wildwestguns.com/custom-guns/50-alaskan/" target="_blank

 

dette er mitt første skikkelige prosjekt, så litt tips og triks hadde vert fint ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mulig det må gjøres noe med ekstraktor?? iogmed at hylsa har mindre rand ift diameter?

Vil ikke tro 0,1mm har noe å si ift til magasinrøret, det er ikke fryktelig tight (var i hvert fall ikke det på min)

Håper du gjennomfører og poster rikelig med bilder av resultatet :D

Link to comment
Share on other sites

Har hatt gleden av å klå på en slik sak :-)

Var på bjørnejakt i Sverige og en av svenskene hadde en Co pilot, rustfri sak med Kevlar stokk og løpsmontert kikkert. Tok sin tid før tårene i øynene ga seg! Utrolig hendig og lekker sak. Virket litt mere "tight" og smidig i mekanismen etc enn en standard Marlin.

Var i kaliber 457WWM, men skjøt også med 45/70 i den (mente han sa han brukte no pistol kaliber også?). Var portet løp så han klaget på jævlig høy smell.

Hadde den demontert i en liten koffert, i ren 007 stil.

Lykke til med prosjektet! spennende med noe utenom det vanlige.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt tanker om det samme, men da på Winchester 1886 låskasse

 

Randdiameteren er i praksis lik, en bruker samme hylseholder til lading i alle fall. Den store forskjellen er patronlengde og diameter framover, dette kan medføre mateproblem om en ikke gjør noe med ladeport osv.

 

I tillegg mener jeg å huske det var noe med marlin og dimensjoner på pipegjenger, at det ble for lite godstykkelse rundt bakre del av kammeret eller noe slikt, så en måtte lage gjengene i kassa større og tilsvarende øke gjengediameter på pipa. Mulig jeg husker feil, bør googles iherdig.

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg misunner deg noe kraftig der Baktus.

 

Hmm, kanskje jeg skal gå over til en winchester 1886 kasse, dette skal jeg prøve å undersøke :-) gjennomførte du prosjektet ditt Vargen? Vet du hva som evt må gjøres med ladeporten? Hvis dimensjonen på pipegjengene er som du sier blir det litt av et ekstra arbeid slik jeg forstår det

 

Oppdateringer kommer vell om en stund om rifla hvertfall, bilder er en selvfølge ;-) må til noen timer med googling først vil jeg tro :-)

Takk for støtten sålangt folkens

Link to comment
Share on other sites

Nei, kom aldri så langt at jeg gjorde alvor av det. Rifla mi er en takedown-utgave, planen var å bruke den som systemrifle med ymse piper i kalibre fra ca .35 tom .50-110.

Planen er forsåvidt ikke skrinlagt enda, men det ble litt for mye "real life" som kolliderte og fikk meg til å legge det meste av prosjekter på hylla for noen år.

 

Fordelen med 1886-kassa er at den takler litt lengre patroner enn Marlin. Ulempen er topputkast, dermed upraktisk med kikkert.

 

En 1886 får også papirtynne kammervegger i gjengepartiet bakerst på pipa, men disse fantes originalt i .50-110 så det er akkurat sterkt nok. Må være ærlig nok til å si jeg er usikker på gjengedimensjonene på Marlin og om det evt bare gjelder noen modeller, men husker det var ett eller annet med dem.

Link to comment
Share on other sites

Dette tror jeg nok du får til.

Hvor god plass det er i rørmagasinet vet jeg ikke, men siden 45/70 og 50 alaskan er relativt like i bakenden tror jeg ikke ulikhetene fremover på hylsa spiller så stor rolle. Det vil nok uansett være plass.

Rafdal har brotsj i 50 alaskan så her er det bare å google seg frem.

 

Valget av kasse å bygge på vil nok være avgjørende for hvor vellykket dette blir.

Valget mellom 0,50 eller 0,510 i kaliber vil også spille inn for bruksgleden av børsa. Her ville jeg utvilsomt gått for 0,50 slik B&M her gjort med sin alaskanutgave, som igjen gir støre utvalg av kuler. Jeg tror ikke behovet for de svindyre premiumkulene som brukes i 0,510 er nødvendig i ei bøylerifle der det er begrenset av hvor hardt man kan lade.

http://www.b-mriflesandcartridges.com/5 ... askan.html

Link to comment
Share on other sites

har lest litt på nettet nå å finner ut at winchester 86 kassa er mest populært til slike prosjekter, men finner ikke ut hvorfor. er vell som dere sier, at den takler litt lengre patroner og med gjengene fra kassen til pipa :-)

ja jeg hadde også sett for meg 0,50 i stedet for 0,510 men hvordan skal dette gjøres? gi rafdal beskjed om å kammre 50 alaskan i et 0,50 løp og ikke et 0,510 løp som den er orginal?

vilken kasse ville du ha valgt Peders?

 

mange flotte innspill her! :D

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig vet man at nyere 1886- kasser, eller 71 som er en lett videreutvikling av 1886, tåler en del høyere trykk enn. 45-70 nivå. Modell 71 ble som kjent kamret i det eminente kaliber 348 win, som vel har makstrykk på omtrent 44kpsi. Dette bør nok regnes som absolutt maks for hva en bør lade i ei slik låskasse, winchester kamret dem i alle fall aldri for noe heitere.

Link to comment
Share on other sites

Ja, selv om det er litt over bekken etter vann..

348 er opprinnelig en nedstrupt 50-110.

På et tidspunkt da det var umulig å få tak i ny messing til 50-110 ble Alaskan utviklet ved å blåse ut 348, for å kunne holde liv i gamle børser og jazze dem opp litt med moderne krutt. Alaskan hylsa er litt kortere enn 50-110, fordi ei utblåst 348 hylse ikke blir like lang som opphavet. Skyter du lange og tunge kuler er forsåvidt den kortere hylsa et bedre valg, 50-110 passer best til de tradisjonelle kulene hvis du skal treffe krymperilla.

 

Ellers går vel alaskan fint i 50-110 kammer, akkurat som 38 spec i 357 mag kammer. Har også lekt med tanken på kortere patroner for høyere magasinkapasitet, vår hjemlige 12mm remington bør jo passe utmerket. Som kjent lager man i dag også disse ved å blåse ut og korte ned 348 hylser, og kulediameteren er lik.

Link to comment
Share on other sites

tror jeg skal satse på en winchester 1886 :-) men jeg ser at det er bare winge som har disse i ny utgave, og prisen er vell litt i overkant av hva jeg hadde sett for meg, ingen som vet av noen flere som tar inn disse? prisen blir karnskje fort det samme uansett hvor :P men en brukt 1886 hadde vert best for min del ;)

 

må si etter å ha lest historien til 50 alaskan et par ganger nå så har den en litt spesiell historie bak seg.

det startet med en mann ved navn Harold johnson som eide ei våpensjappe oppe i alaska fikk en kunde en dag som kom inn med ett utslitt 50 BMG løp og lurte på om han hadde bruk for det og han tok selvfølgelig i mot det. og som vargen sier var det umulig å få tak i messing til 50-110 på den tiden derfor utvidet han 348 til 50 alaskan. for å lage kuler til denne tok han 720- grains "boat-tails" 50 BMG kuler og delte de i to og satte bakdelen av kulen opp ned i 50 alaskan hylsen, da fikk du en flathodet kule. i 1988 mente han at kulen aldri hadde stoppet i verken elg eller grizzly bjørn, og hadde gått rett igjennom uansett vinkel.

imponerende spør du meg ;-)

navnet 50 ALASKAN kommer forøvrig ikke fra Harold han selv, dette navnet var det en jaktkompis av han som kom med flere år etter Harold døde(hvis jeg forstod rett :P )

 

her er hele historien hvis noen er interessert: http://www.z-hat.com/The%20Fifty.htm" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Ang kasse så ville jeg basert valget på bruksområde og hvor mye penger jeg skulle legge i dette.

Ei Winchester 1886 er helt klart noe av det flotteste en kan custombygge ei bøylerifle på, men topputkast vil kreve kreativ montering av kikkert, om du vil bruke det.

Ei Marlinkasse har hverken sjarm eller stil, men her vil du kunne montere kikkert som du ønsker, og du vil nok komme billigst unna.

 

For rein praktisk bruk er nok marlin et godt valg, men da gir en opp litt sjarm og stil til fordel for bruksglede.

Min erfaring (etter noen custombygde rifler) er at uansett hvor mye penger en legger ned i estetikk og customdeler som er rent kosmetiske, vil det praktiske være avgjørende for eiergleden av rifla. Den må fungere slik den skal fungere.

 

Det selges marlinrifler i 45/70 OG 450 Marlin til gode priser om dagen, så..........og da er du i gang.

(Og de kan du bruke litt mens du venter på deler. Knall kalibre begge to)

 

Tvi tvi og lykke til. Hold oss oppdatert.

 

Litt lesestoff :wink:

http://www.b-mriflesandcartridges.com/u ... impson.pdf

http://www.b-mriflesandcartridges.com/u ... nsAmmo.pdf

http://www.b-mriflesandcartridges.com/u ... impson.pdf

 

Dette er B&M sin utgave av Alaskan, men det er vel den du ender opp med om du velger 0.50 i pipa :wink:

Link to comment
Share on other sites

En winchester 1886 kasse er jo drømmen, med stil og klasse, men prisene på disse ligger på det dobbelte av Marlin sine så dette overskrider jo budsjettet mitt dessverre. Har planer om å bruke den på hjortejakt, der det ikke blir så alt for lange hold.

 

Kikkert har jeg vell ingen plan om å sette på uansett kasse, dette ødelegger stilen synes jeg :P

 

Og når det kommer til det praktiske så bør jo dette være brukbart, så det kan nok fort bli en Marlin jeg havner opp med til slutt.

 

Takk for bra lesestoff! :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...