Jump to content

Walther ppk 22lr


Blaserproff

Recommended Posts

Hei :)

 

Jeg har et lite spørsmål til dere. Bestillte meg i går en walther ppk 22. Jeg gleder meg stort til å skru på lyddemperen å leke meg på skytebanen. Fikk et lite skår i gleden da jeg i dag leste på nettet at den er laget i zink alu. Over dammen kaller de det for pot metal.

 

Er det noen som vet om dette er noe som vil vare og fungere over tid?

Link to comment
Share on other sites

http://www.thetruthaboutguns.com/2013/1 ... r-ppks-22/

 

Her er en del bilder som viser pistolen demontert, mener det ble poengtert at pistolen ikke var megnetisk også, og de stillte seg vel tvilende til om det var rusttfritt stål.

Ser på bildene at løpet er av sugerør typen og at det monteres i ei utvendig hylse med en mutter/demperadapter, likt p22.

Selvsagt kan ikke denne sammenlignes med en orntli ppk/pp, men dersom den er pålitelig kan det jo være en artig pang, og den er jo ikke spesielt dyr heller.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hentet en i ettermiddag. Fjernet det grøvste av fabrikkfettet (som egentlig er konserveringsmiddel og ikke smører særlig bra) og smurte sleiden med noe tynt og glatt. Deretter rett på banen. Virkelig artig! 200 TopShot og 100 CCI standard (som er omtrent det samme?). En matefeil med hver, ammofeil, merkbar svak rekyl.

 

Avtrekket er litt hardt, men konsistent og direkte. Billigmodell okei, men hyggelig pris. Meget fornøyd!

 

Og så må jeg benytte anledningen til å skryte litt av våpenkontoret i Oslo Politikammer. Jeg postla søknaden forrige lørdag, fikk innvilgelsen fredag, betalte lørdag, og idag onsdag lå papirene i postkassen!

 

-dagvt-

Link to comment
Share on other sites

Fikk et lite skår i gleden da jeg i dag leste på nettet at den er laget i zink alu. Over dammen kaller de det for pot metal.

 

Er det noen som vet om dette er noe som vil vare og fungere over tid?

 

 

Heisann!

Jeg sitter og venter (utålmodig :lol: ) på en GSG 1911 som er på vei i posten nå, og den visstnok er laget av samme materiale.

Ble litt bekymret selv for om dette var noe som kom til å holde noe særlig lenger enn en sånn typisk "Spania-softgun" som vi alle kjøpte når vi var små.

 

Fant etterhvert denne artikkelen ved hjelp av google: http://forums.1911forum.com/showthread.php?t=373781

 

Hvis han fikk en GSG 1911 til å gå 27 000 skudd med såpass få problemer, tror jeg ikke ppk'en din er så fryktelig mye værre. =)

Link to comment
Share on other sites

Er nok litt enig med MartinJ, og skjønner det der med orntli PPK.

 

Den jeg hentet igår er en PPK/S i .22 LR, produseres i Ulm, formidles av Carl Walter, og må vel klassifiseres som en slags orntli PPK i moderne utgave, til NOK 3.500. Som martinJ antyder, en artig sak til Spesialpistol.

 

Jeg har funnet en helt orntli PPK i .22 til 3.995, meeeget velbrukt og blankslitt, ett mag, ingen garanti for funksjonalitet. Jeg måtte være en samler eller blodtørst afficinado om jeg skulle kjøpt den. Og dessuten, så vidt jeg husker brukte 007 en i .32 ACP (delivers like a brick trough a plate glass window!).

 

Når det er sagt, jeg har en orntli High Standard Supermatic Citation fra begynnelsen av '70, som jeg ALDRI kommer til å skilles fra i levende livet. Det finnes visstnok en nyere produksjonen i stainless (fytterakkern!) som helt sikkert er bare dritt...

 

-dagvt-

Link to comment
Share on other sites

Er nok litt enig med MartinJ, og skjønner det der med orntli PPK.

 

Den jeg hentet igår er en PPK/S i .22 LR, produseres i Ulm, formidles av Carl Walter, og må vel klassifiseres som en slags orntli PPK i moderne utgave, til NOK 3.500. Som martinJ antyder, en artig sak til Spesialpistol.

 

-dagvt-

 

Det er litt uklart hva du egentlig har hentet, har du hentet en PPK/S, eller en pistol som ser ut som en PPK/S og kalles PPK/S, men som egentlig er et Umarex produkt?

Link to comment
Share on other sites

For å komme med litt (sann) humor her, så kjøpte jeg egentlig den uorntlie PPK'en for å distrahere min dårlige side.

 

Jeg har nemlig en liten rød mann som stadig vekk sitter på skulderen min og hvisker i øret mitt "MAGNUM dagvt... du har lyst på MAGNUM... 357 dagvt... 357 MAGNUM i auto... det ligger en Coonan 357 MAGNUM og venter på deg hos nnn... du kan da prøveskyte med MAGNUM... bare littegrann..."

 

Jeg vet jo med meg selv at hvis jeg prøveskyter kjøper jeg den og en kasse ammo på flekken. Men så har jeg min egen strenge regel at jeg ikke skaffer noe nytt før jeg treffer bra med den siste anskaffelsen. Så akkurat nå er det en artig Spesialpistol som opptar... (så lenge det varer)

 

-dagvt-

Link to comment
Share on other sites

Må man poste "våpengarderoben" under signaturen i dette forumet for å bli tatt seriøst?

 

Okei, dagvt har ymse håndvåpen i .22 LR, 9x19, .38 Spl, .45 ACP, ingen i magnum. Konkurrerer med alle våpen, 17 stevner i 2014 (dog bare 14 approberte, gidder ikke telle antall starter i hvert).

 

-dagvt-

Link to comment
Share on other sites

Er nok litt enig med MartinJ, og skjønner det der med orntli PPK.

 

Den jeg hentet igår er en PPK/S i .22 LR, produseres i Ulm, formidles av Carl Walter, og må vel klassifiseres som en slags orntli PPK i moderne utgave, til NOK 3.500. Som martinJ antyder, en artig sak til Spesialpistol.

 

-dagvt-

 

Det er litt uklart hva du egentlig har hentet, har du hentet en PPK/S, eller en pistol som ser ut som en PPK/S og kalles PPK/S, men som egentlig er et Umarex produkt?

 

Umarex eier walther

Link to comment
Share on other sites

Å dæven! Dekke lett å følge med på hvem som eier hvem og hvem som har kjøpt hvem nå om dagen.

 

Pistolen har Walter banner på sleiden og skjeftet, det står i tillegg Carl Walter på sleiden, den kjennes ut som en PPK/S (ja jeg vet hvordan orntli'en kjennes), den lukter som en Walter, og den kamrer og skyter .22 LR. Har jeg kjøpt katta i sekken og fått en softgun?!

 

Bare tuller! Du har virkelig noe å glede deg til hvis du liker små håndvåpen. Forb.. vanskelig i begynnelsen, men moro. Vel møtt i Oppdal i juli! (så lenge du ikke banker meg da).

 

-dagvt-

Link to comment
Share on other sites

Lite å lure på. De på finn så jo ganske pene ut. Og som nevnt er jo dette ekte ppk, ikke etterligning lagd av resirkulerte lekebiler. Skulle du føler dette som et bomkjøp tror jeg fint du får kvittet deg med den til samme pris også

Siden vi er innom walther må jeg nesten nevne at jeg fikk klå litt på en nær mint Zelah mehlis PP her for litt siden. Denne var stemplet pdm (polizeidirektorie Munchen )hadde magasinutløser på hælen er således ganske sjelden etter det jeg har skjønt. Meget tight og lekker sak.

Link to comment
Share on other sites

Å, ikke få det. Skulle en av disse nye ha delebrekasje, så kan du alltids slakte en startpistol.

 

Hehe, knallhard du Egon :lol:

 

Hva syns du om de på finn som Haar våpen selger? God sort? hvordan er deletilgangen på dem ?

Løp og kjøp, men, deler kan ta litt tid og koste penger, på en annen side, jeg har sett lite brekasje på .22, på .32 og .380 har jeg sett nok sprekker i rammer til å ikke ville ha en.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du fomler mye med sikringen er det en svakhet da de knekker. Mulig det er ett problem på .32 eller .380

 

Hvis du går for min løsning må børsemaker dreie av sleide innvendig og lage en foring på overgangsstykke til demperen.

Siktene er også ett problem med A-tec demper og orginale sikter. Men uansett blir ikke demperen brukt i konkuranse og du lærer deg instinktiv skyting med tiden :)

Link to comment
Share on other sites

Hei

Liten oppdatering. Jeg gikk til slutt for en ny ppk/s. Fikk testet den i dag og jeg er storfornøyd. Den er tilsynelatende vellbygd og solid, presisjonen var såder men det er nok mer min feil en pistolens. Jeg testet topshot og eley standard(brun eske) og begge funkerte 99% med og uten demper. Av 100 skudd var det altså en matefeil.

 

Alt i alt er jeg strålende fornøyd med pistolen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...