Jump to content

Åpne trangboring fra 1/1 til 1/2


ChristerK

Recommended Posts

Lurer litt på hvordan dette vil fungere etter jobben er gjort.

Trangboringen er nemlig ca 100mm lang så jeg får et ca 50mm langt sylindrisk parti etter innsnevring.

Har dette noe og si.

 

En tanke til.

Løpet er 20,4 utvendig ytterst, dvs veggtykkelse på 1,45mm.

etter jobben vil veggtykkelsen være 1,2mm, hvor tynne kan disse pipene egentlig være.

 

Våpenet er en Zoli kombi 12-70 altså 740 bars patroner.

Link to comment
Share on other sites

Ok, du ønsker selv å korte ned lengde på choke fra 100mm til 50mm og dermed som du sier, forlenge den "sylindriske" delen (18,5mm) av løpet med 50mm,..FØR trangboring.

Nå er ikke jeg våpensmed, men dette skulle vel ikke ha noen betydelse,.. annet enn at det kompliserer jobben noe... (antar at du tenker å få jobben utført av kompetent våpensmed)... det som betyder noe er at du får ditt våpen å prestere 60% (1/2choke), som du jo ønsker,.. av gitt/ønsket patron på 35m og dette på en sirkel med 75cm Diam.

 

Jeg har selv "åpnet" choke på noen av mine hagler,... brukt lang tid og prøveskutt "ofte" for å få de treffbilder og % jeg ønsker.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Han mener nok etter. Dvs innsnevringen begynner 10cm før løpet, dersom han gjør slik jeg tror han tenker, så vil han utvide trangboringen til 1/2 ved å brotche/utvide løpet forfra. Hvis ikke borr brotsh skal sette seg fast må den være sylindrisk, og da vil de siste 5 cm av løpet ha 1/2 trangboring, men med parallelle løpsvegger.

 

Spørsmåler han stiller er hva det gjør.

 

Tror jeg ville brukt en redskap som gikk fra kammerenden og kunne lage en strengt avtakende innsnevring uten terskel...

Link to comment
Share on other sites

Korter ikke ned løpet, men hvis han borrer fra munningen med et borr som tilsvarer 1/2 trangboring, så vil han få et sylindrisk parti fra munningen og ca 5cm inn (Altså sylindrisk, men ikke sylinder-boring), deretter vil løpet åpne seg opp til sylinderboring i løpet av de neste 5 centimeterne. Alternativt kunne han saget av løpet i små inkrementer til munningen måler akkurat 1/2, men det er vel en grunn til at dette skjer over 10 cm. Det er også snakk om en kombi. Hvis løpene er loddet sammen og like lange, så blir det litt snodig å sage vekk ~5cm.

 

Jeg tror ikke jeg ville brukt tid på dette. Ville heller kjøp en del forskjellig ammunisjon med sink/heavyshot etc og funnet den som sprer best samtidig som haglene fordeler seg jevnt - er vel ikke sånn at man banker 1000-vis av skudd gjennom en kombi på banen, så man trenger jo ikke optimalisere den for leirdueammo i stål?

Link to comment
Share on other sites

Nesten riktig OIH. Jeg lager en pilot og går med justerbar brotsj fra kammerenden,

og tar litt av gangen slik at jeg får best mulig sentrering.

Har åpnet hagler på den måten tidligere, men har aldri hatt 50mm etter trangboring.

Og ikke på så tynnvegga løp.

 

Så jeg har egentlig også kommet frem til at det blir en eller annen spreder ammo som blir løsningen.

Var det ikke noen her inne som sa at Tundra Ekspress spredde som et lite h....te?

 

Men hvorfor i all verden lager de full trangboring på et slikt våpen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...