Jump to content

Slitasje på hagle ved leirdue skyting - to hagler?


Bartemannen

Recommended Posts

Vil leirdue ammo slite mye på hagla?

 

Skyter endel leirdue for tiden, og er litt bekymret for om jeg kan risikere stor slitasje på jakthagla som er ganske så dyr. Blir jo fort noen tusen skudd i løpet av et år.

 

Sitter å funderer på om jeg burde hatt en litt billigere ekstra hagle til dette bruket for å spare "arvesølvet".

 

Hvis folket mener det er smart med en ekstra hagle til dette, vil jeg kunne søke en hagle spesifikt til dette ved f.eks medlemskap i NJFF utelukkende til leirdue for å ikke ta opp en ekstra plass i jaktvåpengarderoben?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke mye om metall og tretthet, men leirdueskudd er ikke det som er hardest ladet og vil tro at du kan skyte 100 000 skudd og fortsatt ha skinnende innvendig løp om du er nøye på stellet.

 

Hagler er laget for å skyte hagl, jeg ville ikke bekymret meg. Skyt og tren med den hagla du skal jakte med, det er det viktigste.

Link to comment
Share on other sites

vil jeg kunne søke en hagle spesifikt til dette ved f.eks medlemskap i NJFF utelukkende til leirdue for å ikke ta opp en ekstra plass i jaktvåpengarderoben?

Det er mulig å få hagle registrert for konkurransebruk. Denne skal ikke gå inn i jaktgarderoben.

Link to comment
Share on other sites

Dette skal virkelig ikke være noe problem hvis dette er en kvalitetshagle.(Ble litt nysgjerrig på hvilken hagle det er snakk om? :D ) Såfremt du ikke skyter aktivt og konkurrerer ukentlig og holder på med dette i lang tid, så ser jeg faktisk på det som en fordel å få brukt jakthagla til mye leirdueskyting. Da blir du godt kjent med hagla og dens egenskaper, noe som ofte resulterer i bedre jaktskudd! Men selvsagt vil det være bedre med en rendyrket konkurransehagle hvis du skal holde på med f.eks. jegertrap. Lengre løp, bredere skinne, kanskje justerbar stokk som er litt høyere enn jakthagla, bredere fortre og mer tyngde vil være godt å ha på spesielt trapskyting. :)

Link to comment
Share on other sites

En Beretta eller Browning hagle klarer en ved godt vedlikehold ikke å slite ut.. Har skutt flere av mine tidligere jakthagler 20-25000 skudd uten at de ser eller føles slitt ut, eneste grunnen til å gå over på en Konkurranse hagle er at en da får et bedre egnet våpen til å skyte trap med, jakter selv med Browning B725 og skyter konkurranser og trener med en Blaser F3 super sport..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg skyter ca 2-300 skudd i uka. Det blir gjerne litt slitasje ved bruk av stålhagel i overgangen mellom kammeret og forcing cone. Det er umulig å unngå. Jeg skyter med en Blaser F3 sporting til rundt 55000,- Hvis du har ambisjoner om å drive dette noe lenger enn kun trening til høstjakta så bør du se på hagla som en bruksgjenstand. De merkene som kommer i overgangen nevnt ovenfor er ett uttrykk for at du trener godt. Se det positive i det. Under ser du eksempel

 

http://www.browning.com/library/tech-te ... .asp?id=81

 

Dette kommer uansett om hagla heter Browning, Blaser, Perazzi osv, når du trener med noe volum.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...