Jump to content

.38 special med N340. How low can i go?


KennethA

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle lade opp noen .38 special til revolverfelt. Til nå har jeg ladet masse 9mm og .357 mag. Og siden jeg bruker N340 til 9mm passer det fint å bruke det i .38 special også.

 

På ladetabellen til vihtavouri står det 4,9 grain startlading.

http://www.vihtavuori.com/en/reloading- ... cial-.html

 

Men jeg er jo ikke avhengig av nok krutt for å veksle som en halvauto siden dette er i en revolver. Kan jeg gå lavere enn minimum? Jeg bruker ca 3,5 grain i 9mm. Det hadde jo vært glimrende å kunne bruke lik mengde med samme krutt i både .38 special og 9mm.

Link to comment
Share on other sites

Du får popcorn om du går lavt, det kommer litt overalt, ikke ideelt, du får også mer rekyl enn nødvendig, men for all del, det funker ;)

 

Anbefaler N310 eller N320

 

Forøvrig er N320 å foretrekke over N340 i 9mm også, du skal jo bare holde 120 i faktor.

 

N340 er ett utmerket 357 mag krutt om man har tunga rett i munnen og liker rask rekylimpuls.

 

Da du ikke nevner kule, patronlengde, og ikke engang vekt, vil jeg si nei nei nei til 3.5grain N340 :)

Link to comment
Share on other sites

Litt mer data kunne vært greit ja.

 

Jeg har 158 grain FMJ fra Berry jeg tenkte jeg skulle bruke i .38 special. Settedybde har jeg ikke tenkt noe spesielt på. Går nok for det som står i tabellen.

I 9mm bruker jeg 147 grain FMJ fra Frontier. Ca 3,5-3,6 grain N340 bak. Kommer ut av en Glock 19. Har vel ca 1mm lengre patroner enn tabellen, men det er god plass i glocken. Funker meget bra.

I .357 mag har jeg brukt noe Hogdon bak 158 grain FMJ fra Frontier med settedybde fra tabellen. Har fungert veldig bra, men nå er jeg tom for det kruttet.

Hadde vært glimrende enkelt å holdt seg til ett krutt da men...

Link to comment
Share on other sites

Du har helt rett i det. De er bare belagte. Derav Frontier kuler for magnum i høyere hastighet.

Men heter de ikke uansett FMJ? Er ikke det en betegnelse på kuler som er hele. Imotsetning til feks HP (hollowpoint) og WC (wadcutter)?

Trodde både belagte og mantlede kuler heter FMJ. Sålenge de er hele.

Link to comment
Share on other sites

Overhode ikke... FMJ står som kjent for Full Metal Jacket. Dvs et tykt lag med kobber (tambak) rundt en kjerne av bly- Belagte kuler har et tynt lag med kobber påført ved elektrolyse, og lades og regnes som blykuler i bunn og grunn. De griser mindre i løp, men ergner seg ikek i hastigeter som nærmer seg magnum, uavhengig om det er Frontier, Berry's eller annet.

 

Å blande ladedate for disse typene kan være ganske ugunstig, for de skaper ganske ulikt trykk osv.

 

Videre kan man godt ha FMJ - SWC kuler og belagte Wadcuttere og tilsvarende i blykule varianter, akkurat som man kan ha HP blykuler... (Det er nå jeg sier litt forsiktig - Les ladeboken...)

 

Skal du ha lette ladninger er ikk 340 veien å gå. N320 er bedre. Jeg har hatt meget god erfaring med ca 5 gr N320 og 125gr belagt kule. Men det er på fabrikk nivå. (går å fylle løypa med det også) I 9mm er jeg vel på 4,8gr N340 og 124 gr FMJ kule. Går fiint i de flerste 9mm mine...

Link to comment
Share on other sites

Det hassel sa.. er .. ikke overaskende riktig :P

 

Også kan vi blande inn nye begreper

 

TMJ = Total Metal Jacket, da har du 2 forskjellige jakker som går inni hverandre (lukket blybase)

FMJ = Full Metal Jacket (åpen blybase)

JHP Jacketed Hollow Point osv (lukket base)

JSP Jacketed Soft poin (lukket base)

 

 

til 38spl hadde jeg kjøpt meg noen 105gr LSWC og dytta N310 bak (som 95% av revolverfelt-hjemmeladerne)

 

men H&N har også noen ypperlige HBWC f.eks.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd litt forskjellige ladinger til min Ruger GP100 6" løp. Prøvde noen skudd idag, og de gikk meget bra. Det var 105gr SWC fra kulegrossisten, med 4,5gr N320, og 34mm i settedybde. Passe smell, ikke bare musefis, ikke noe popcorn, samt fine samlinger på 25m. Jeg lader også til 45ACP, og der bruker jeg også N320 krutt. Tror jeg vil holde meg til N320 fremover, i begge våpen.

Link to comment
Share on other sites

Våpen uten kompensator gir alltid minst rekyl, med minst mengde krutt

 

Mine valg av kruttyper og kalibere er slik, uten at den nødvendigvis er noen mal.

N310, 38spl, 32S&W long, 9mm, .40S&W minor, 45acp 160-230gr

N320, 40S&W major, 9mm

N340, 357 mag, 44 mag, 10mm auto, 45winmag, generelt magnum1/2 er fellesnevnern.

 

3n37,3n38,n105 til ting med kompensator.

 

Raskere krutt er skummelt, men gir en fantastisk rekylimpuls og du er raskere på målet igjen, det høyere trykket gjør også at du får hylsa til å utvide seg til kammeret skikkelig og lavere ES, og 0 popcorn.

 

N310 metrer forøvrig med +.05 nøyaktighet i dillon sine mål, selv om du lar den sitte, hvor du kan få +0.2-0,3 med n320 grunnet størrelsen på kornene.

N310 gir vesentlig flere skudd 38spl/45acp per tønne enn N320. N310 har sprengt flere våpen enn N320... såå alt har sin bakside.

Har testet N310 til .40 major, men det er over middels spennende, 1mm setback p.g.a. droppa mags og lignende så kjører du trykktesting.

 

Forøvrig veldig happy med blykuler.com sine 105gr selv! snart brukt opp de 3000 fra i høst og må ha mer.

Link to comment
Share on other sites

Prøver ut 3,5 gr 340 til .38. 148 gr WC satt jevnt med hylse. Tror jeg må noen gr opp, eller kula dypere for bedre presisjon, men det fungerer i en Colt Python. Har prøvd 320 men liker bedre 340 sin tregere impuls. Har prøvd med lengre COL men da ble det mye kruttrester, så grensen er nok et sted rundt 3,5 gr, med den kulvekten og det restvolumet som blir igjen i Winchester hylsa.

5.0 gr 340 til 9mm. 125 gr frontier, i .357, til CZ75 kula settes forholdsvis dypt, husker ikke COL i farta, men mener å huske at 28,2 mm er i riflingen så da er det nok ca 27,7.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...