Jump to content

Våpentillatelse - CAS og to revolvere i samme kaliber ?


Atkleiv

Recommended Posts

Sitter og funderer litt i jula... Hvis man vil starte med CAS, cowboy action skyting, i Norge og da trenger 2 revolvere i samme kaliber for å kunne stille konkurransene i CAS.. Får man da kjøpt to like revolvere, og hvilken begrunnelse brukes ved utfylling av våpensøknad mon tro?

4guns.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jeg trodde det var vanskelig å få kjøpt våpen av samme type og kaliber i dag...?

 

Ja og nei. Det er rellativt klare og tydelige føringer for det i lov og rundskriv. For å kjøpe to like våpen, til samme bruk i de fleste forbund må du ha en rellativt høy aktivitet og stevne deltakelse (konkurranseskytter)

Men i SWS så skyter man med to revolvere, hagle og rifle.

Så, når du er godkjent skytter i sws (har kurs, klubb og kontigent i orden) kan du søke om to like revolvere, en bøylerifle og en hagle. Alle våpen må være godkjent til bruk i sws.

For å dokumentere behovet for to like revolvere kan du legge med uttdrag av reglementet til SWS, der det er tydelig beskrevet at man bruker to revolvere (samtidig)

 

Dersom du er aktiv, kan du til og med kjøpe enda fler revolvere i samme kaliber. På samme måte som i andre forbund.

Link to comment
Share on other sites

Bare legg spesielt godt merke til det som sies her:

Så, når du er godkjent skytter i sws (har kurs, klubb og kontigent i orden) kan du søke om to like revolvere, en bøylerifle og en hagle. Alle våpen må være godkjent til bruk i sws.

 

Har man ikke kurs og medlemskap i SWS så har man heller ikke ervervsgrunnlag for våpen til SWS.

Det gjelder vel alle forbund, og bør være kjent for alle skyttere, men det er overraskende mange som tror at det ikke gjelder dem 8)

Link to comment
Share on other sites

Hei, trivelig at du knaller litt fortsatt Atkleiv!

Du kan jo uansett søke på den første revolveren via medlemskap i NSU (Nordisk klasse Smith & Wesson Replika).

Gutta i Arendal er rimelig aktive. Vi var noen stykker på besøk der i forfjor(?). Hadde med oss noe selv

og fikk låne resten. Raus gjeng. De var keen på flere medlemmer, jeg var på nippet til å slenge meg med men har nok med svartkrutten og andre ting jeg prøver å få tid til her. Kan sette deg i kontakt med rett person, send meg PM :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...