Jump to content

Tungolje eller linolje.....?


BjarneF

Recommended Posts

Det kan hende, men hva mener du med tungolje? I mitt hode er tungolje omtrent det samme som bunkersolje, altså tung fyringsolje eller olje brukt som drivstoff i båter. Enkelte typer råolje kan også kalles tungolje, eksempelvis oljen fra Nornefeltet, mens oljen fra Trollfeltet er en lettere olje.

 

Og for å ta litt kjemi, vann er ett polart molekyl, olje er for det meste upolart, og derfor blandes de ikke. Jo mindre polart, jo mindre vil det være blandbart med vann. Om linolje er mer eller mindre polart enn andre typer olje vil kunne si noe om det er mer eller mindre vannavvisende. Til slutt, såpe har en polar og en upolar del, og er derfor både blandbar med vann og olje...

Link to comment
Share on other sites

Selv kokt linolje herder sakte. Jeg pusset opp en stokk for noen år siden. Startet med blanding av linolje og terpentin. Avsluttet med linolje, tok mer enn et år før den sluttet å farge av under bruk. (Herdins vannbeis) Fant etter litt googling frem til oppskriften som ble brukt av US Marines på linn-speed. Tror det var terpentin, kokt linolje og bivoks. Bruker dette før jakta, fyngerer ok...

Link to comment
Share on other sites

Rå linolje. Raw linseed oil. Jeg tror det var i "The Modern Gunsmith" jeg leste det. ( Bøkene, 2 bind er fra rundt WW II -tider. )

Man tager rå linolje og gnir den inn i skjeftet. Hver dag i ei uke. Så en gang hver uke i en måned. Deretter en gang i måneden i et år. Deretter en gang i året så lenge du lever ..............

Jeg har gjort det. I allefall et stykke på veg, skal ikke juge rått. Men en får en mattblank overflate som er svært motstandsdyktig mot riper. Og ganske så vanntett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...